Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Skitåret ledde till tredubblad omsättning via e-handel – så gjorde Flowlife

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 mars, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Flowlife

Alla event ställdes in och Flowlifes hela marknadsstrategi var ogenomförbar. Corona var på väg att göra 2020 till ett “riktigt skitår”. Då satsade man på e-handel, och tredubblade omsättningen. Här är Flowlifes fantastiska coronastory.

2020 var året när allt skulle hända. Flowlife hade precis skrivit på ett kontrakt för nya större lokaler och planerade en lanseringsturné med mässor i ett flertal europeiska städer. Hela företaget var förväntansfulla på att åka till London, Berlin och Amsterdam. För en gång skull hade teamet god framförhållning och redan i januari var alla hotell, mässor och flyg bokade. Plötsligt hände något som förändrade allt.

– Jag minns att vi hade en stor whiteboard där vi hade skrivit upp alla event vi skulle på. Ett efter ett strök vid event efter event som blev inställt. Plötslig var tavlan helt tom, berättar Lucas Wasniewski, VD och medgrundare av Flowlife.

Historiskt sett har majoriteten av Flowlifes försäljning – som består av återhämtnings-produkter så som massagepistolen Flowgun och massagekudden Flowpillow – kommit via event. Tidigt i sin resa blev företaget “återhämtnings-partner” till stora träningslopp i Sverige, så som Stockholm Marathon och Lidingöloppet. Och planen för 2020 var att ta nästa steg ut i Europa med hjälp av samma strategi som fungerat i Sverige. 

Flowlife Lucas Wasniewski
Lucas Wasniewski

Corona tog bort alla möjligheter till den beslutade strategin

Helt plötsligt stod Flowlife inför en ny verklighet. Alla event var inställda och den primära intäktskällan var strupen. Den största återförsäljaren gick i konkurs och trafiken till e-handeln minskade drastiskt. 

– I mars och april 2020 såg det riktigt mörkt ut. Hela planen för 2020 kastades i papperskorgen och vi förstod att vi var tvungna att göra en 180 för att klara av att hantera situationen, berättar Lucas.

Läs också: Event-Micke blev TippMicke – här är Mikael Belenkis otroliga coronastory

Event blev E-handel för Flowlife 

Med ett stort varulager men utan kanaler för att nå kunderna förstod Lucas och Flowlife-gänget atten stasning på e-handel var den enda framkomliga vägen. Enligt Lucas har Flowlifes styrka varit närheten till kunderna, vilket också skulle avspeglas i e-handelssatsningen

– Vi ville bygga en digital e-handel där vi gav kunden samma närhet och upplevelse som när vi träffades i verkliga livet, berättar han. 

Flowlife gjorde därför en rejäl satsning och förstärkte det lilla teamet med nya kollegor för att kunna ställa om till det nya verkligheten. Målet var att skapa en bro mellan företaget och dess kunder.

– Utifrån den vision och mål som vi skapat för vår e-handel, började vi att söka efter personer med rätt kompetens för att hjälpa oss nå dit vi ville. Vi ville göra e-handel men på ett annorlunda och mer personligt sätt.

Flowlife Flowgun Massagepistol

Flowlife skapade ett nytt sätt att driva e-handel

I den traditionella e-handelskulturen automatiseras mer och mer – vilket kan skapa en barriär mellan kunden och företaget. Många företag använder sig av chattbottar och tar exempelvis bort möjligheten att maila in frågor. Effektiviteten ökar visserligen, men det gör också avståndet mellan kunden och företaget. Här ville Flowlife göra raka motsatsen.

– Vi vill förstås automatisera alla tråkiga administrativa uppgifter, men vi kommer alltid att sträva efter att skapa den bästa möjliga kundupplevelsen för våra kunder. Detta oavsett om försäljning sker via event eller e-handel. Jag tror med hela mitt hjärta på filosofin att skapa en relation till kunderna. Vårt mål är aldrig, och kommer aldrig att vara, att sälja en produkt för att sedan lämna kunden i sticket, fortsätter Lucas.

Flowlifes hemsida, som är byggd via Woocommerce, fick en rejäl uppfräschning under corona. Men den största förändringen skedde när företaget la ut eftersäljet. Här utvecklade man en videodel med instruktioner för alla produkter, och skapade ett bra kommunikationsflöde via blanda annat Mailchimp och Social ads.

Den nya e-handelssatsningen gav snart resultat

Det stora omställningsarbetet börjar sakta men säkert ge resultat. Första halvåret 2020 såg inget vidare ut för Flowlife, men det vägdes upp av en riktig raketavslutning. 

– Vi lyckades vända ett skitår till något som till slut blev bättre än vi någonsin kunnat räkna med. Vi tredubblar vår omsättning och lyckas samtidigt hålla kvalitén uppe. Det största kvittot på att vi lyckats måste ändå vara alla positiva omdömen och recensioner på Trustpilot, Google och Pricerunner, menar Lucas. 

Med hundratals recensioner på Trustpilot – där en bra bit över 90 procent ger företaget högsta betyg – så har Flowlife lyckats med utmaningen som många E-handlare står inför: hur växer vi och håller kvalitén gentemot våra kunder samtidigt? 

Flowlife massage

Nu satsar Flowlife mot Europa igen

Framtidsoptimism är stor hos gänget på Flowlife och nu går tankarna återigen mot Europa. Lucas lyfter samtidigt den tacksamhet han känner för året som gått.

– Vi är så otroligt tacksamma för den resa vi gjort hittills, som dessutom lärt oss så mycket på vägen. Vi ser verkligen fram emot allt som komma skall och hoppas på att få förse resten av Europa med mer flow inom en snar framtid. 

Har ni hittat nya marknadsföringskanaler och nya kundgrupper under corona?

– Ja, via alla digitala verktyg har vi nått ut till en helt ny kundgrupp. Vi har breddad oss från motionärer till egentligen alla typer av människor. Årets vanligaste kund är den som fått ont i ryggen från att sitta i hemmakontoret!

Vi har kombinerat Social ads med stora mängder sociala medier-arbete och vår blogg som driver organisk trafik. Dessutom har våra produkter vunnit ett antal “bäst i test”, vilket har varit skapat stor dragningskraft.  

Lucas Wasniewski

Tar ni betalt på något nytt sätt?

– Egentligen inte, men vi tar till större delen betalt online nu. Vi kör via Swish, Klarna och Stripe. Jag tror att det som ger bäst effekt och köpupplevelse för kunden är att erbjuda så många betalalternativ som möjligt. Ibland ringer kunder in som absolut inte vill betala på kredit, medan vissa vägrar betala innan de har produkten i handen, berättar Lucas.

Hur förbereder ni företag på framtiden under och efter corona?

– Vi är väldigt optimistiskt på framtiden och inser även att vi lyckats hitta en nisch under den rådande pandemin. Vi satsar nu fullt ut på att ställa om till ett post-corona samhälle där vi tror träning och välmående kommer vara i fokus.

– Vi kommer också att ta med oss allt vi lärt oss digitalt och sammanfläta det med fysiska event. Vi tror att post-corona kommer ta med sig många digitala vanor som vi fått under det senaste året, och att vi nu kommer kunna plocka de digitala russinen ur kakan, avslutar Lucas.

Om Flowlife

Var finns ni? Vi sitter i Liljeholmen i Stockholm.
Hemsidesadress: www.flowlifesweden.com
Hur många anställda har företaget? 2019: 6, 2021: 15
Vilken omsättning har ni? 2019: 13,6 miljoner, 2020: 43 miljoner



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.