Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & Lönsamhet

Skitåret ledde till tredubblad omsättning via e-handel – så gjorde Flowlife

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 mars, 2021 6 minuters läsning

Foto: Flowlife

Alla event ställdes in och Flowlifes hela marknadsstrategi var ogenomförbar. Corona var på väg att göra 2020 till ett “riktigt skitår”. Då satsade man på e-handel, och tredubblade omsättningen. Här är Flowlifes fantastiska coronastory.

2020 var året när allt skulle hända. Flowlife hade precis skrivit på ett kontrakt för nya större lokaler och planerade en lanseringsturné med mässor i ett flertal europeiska städer. Hela företaget var förväntansfulla på att åka till London, Berlin och Amsterdam. För en gång skull hade teamet god framförhållning och redan i januari var alla hotell, mässor och flyg bokade. Plötsligt hände något som förändrade allt.

– Jag minns att vi hade en stor whiteboard där vi hade skrivit upp alla event vi skulle på. Ett efter ett strök vid event efter event som blev inställt. Plötslig var tavlan helt tom, berättar Lucas Wasniewski, VD och medgrundare av Flowlife.

Historiskt sett har majoriteten av Flowlifes försäljning – som består av återhämtnings-produkter så som massagepistolen Flowgun och massagekudden Flowpillow – kommit via event. Tidigt i sin resa blev företaget “återhämtnings-partner” till stora träningslopp i Sverige, så som Stockholm Marathon och Lidingöloppet. Och planen för 2020 var att ta nästa steg ut i Europa med hjälp av samma strategi som fungerat i Sverige. 

Flowlife Lucas Wasniewski
Lucas Wasniewski

Corona tog bort alla möjligheter till den beslutade strategin

Helt plötsligt stod Flowlife inför en ny verklighet. Alla event var inställda och den primära intäktskällan var strupen. Den största återförsäljaren gick i konkurs och trafiken till e-handeln minskade drastiskt. 

– I mars och april 2020 såg det riktigt mörkt ut. Hela planen för 2020 kastades i papperskorgen och vi förstod att vi var tvungna att göra en 180 för att klara av att hantera situationen, berättar Lucas.

Läs också: Event-Micke blev TippMicke – här är Mikael Belenkis otroliga coronastory

Event blev E-handel för Flowlife 

Med ett stort varulager men utan kanaler för att nå kunderna förstod Lucas och Flowlife-gänget atten stasning på e-handel var den enda framkomliga vägen. Enligt Lucas har Flowlifes styrka varit närheten till kunderna, vilket också skulle avspeglas i e-handelssatsningen

– Vi ville bygga en digital e-handel där vi gav kunden samma närhet och upplevelse som när vi träffades i verkliga livet, berättar han. 

Flowlife gjorde därför en rejäl satsning och förstärkte det lilla teamet med nya kollegor för att kunna ställa om till det nya verkligheten. Målet var att skapa en bro mellan företaget och dess kunder.

– Utifrån den vision och mål som vi skapat för vår e-handel, började vi att söka efter personer med rätt kompetens för att hjälpa oss nå dit vi ville. Vi ville göra e-handel men på ett annorlunda och mer personligt sätt.

Flowlife Flowgun Massagepistol

Flowlife skapade ett nytt sätt att driva e-handel

I den traditionella e-handelskulturen automatiseras mer och mer – vilket kan skapa en barriär mellan kunden och företaget. Många företag använder sig av chattbottar och tar exempelvis bort möjligheten att maila in frågor. Effektiviteten ökar visserligen, men det gör också avståndet mellan kunden och företaget. Här ville Flowlife göra raka motsatsen.

– Vi vill förstås automatisera alla tråkiga administrativa uppgifter, men vi kommer alltid att sträva efter att skapa den bästa möjliga kundupplevelsen för våra kunder. Detta oavsett om försäljning sker via event eller e-handel. Jag tror med hela mitt hjärta på filosofin att skapa en relation till kunderna. Vårt mål är aldrig, och kommer aldrig att vara, att sälja en produkt för att sedan lämna kunden i sticket, fortsätter Lucas.

Flowlifes hemsida, som är byggd via Woocommerce, fick en rejäl uppfräschning under corona. Men den största förändringen skedde när företaget la ut eftersäljet. Här utvecklade man en videodel med instruktioner för alla produkter, och skapade ett bra kommunikationsflöde via blanda annat Mailchimp och Social ads.

Den nya e-handelssatsningen gav snart resultat

Det stora omställningsarbetet börjar sakta men säkert ge resultat. Första halvåret 2020 såg inget vidare ut för Flowlife, men det vägdes upp av en riktig raketavslutning. 

– Vi lyckades vända ett skitår till något som till slut blev bättre än vi någonsin kunnat räkna med. Vi tredubblar vår omsättning och lyckas samtidigt hålla kvalitén uppe. Det största kvittot på att vi lyckats måste ändå vara alla positiva omdömen och recensioner på Trustpilot, Google och Pricerunner, menar Lucas. 

Med hundratals recensioner på Trustpilot – där en bra bit över 90 procent ger företaget högsta betyg – så har Flowlife lyckats med utmaningen som många E-handlare står inför: hur växer vi och håller kvalitén gentemot våra kunder samtidigt? 

Flowlife massage

Nu satsar Flowlife mot Europa igen

Framtidsoptimism är stor hos gänget på Flowlife och nu går tankarna återigen mot Europa. Lucas lyfter samtidigt den tacksamhet han känner för året som gått.

– Vi är så otroligt tacksamma för den resa vi gjort hittills, som dessutom lärt oss så mycket på vägen. Vi ser verkligen fram emot allt som komma skall och hoppas på att få förse resten av Europa med mer flow inom en snar framtid. 

Har ni hittat nya marknadsföringskanaler och nya kundgrupper under corona?

– Ja, via alla digitala verktyg har vi nått ut till en helt ny kundgrupp. Vi har breddad oss från motionärer till egentligen alla typer av människor. Årets vanligaste kund är den som fått ont i ryggen från att sitta i hemmakontoret!

Vi har kombinerat Social ads med stora mängder sociala medier-arbete och vår blogg som driver organisk trafik. Dessutom har våra produkter vunnit ett antal “bäst i test”, vilket har varit skapat stor dragningskraft.  

Lucas Wasniewski

Tar ni betalt på något nytt sätt?

– Egentligen inte, men vi tar till större delen betalt online nu. Vi kör via Swish, Klarna och Stripe. Jag tror att det som ger bäst effekt och köpupplevelse för kunden är att erbjuda så många betalalternativ som möjligt. Ibland ringer kunder in som absolut inte vill betala på kredit, medan vissa vägrar betala innan de har produkten i handen, berättar Lucas.

Hur förbereder ni företag på framtiden under och efter corona?

– Vi är väldigt optimistiskt på framtiden och inser även att vi lyckats hitta en nisch under den rådande pandemin. Vi satsar nu fullt ut på att ställa om till ett post-corona samhälle där vi tror träning och välmående kommer vara i fokus.

– Vi kommer också att ta med oss allt vi lärt oss digitalt och sammanfläta det med fysiska event. Vi tror att post-corona kommer ta med sig många digitala vanor som vi fått under det senaste året, och att vi nu kommer kunna plocka de digitala russinen ur kakan, avslutar Lucas.

Om Flowlife

Var finns ni? Vi sitter i Liljeholmen i Stockholm.
Hemsidesadress: www.flowlifesweden.com
Hur många anställda har företaget? 2019: 6, 2021: 15
Vilken omsättning har ni? 2019: 13,6 miljoner, 2020: 43 miljoner



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Missa inte detta i deklarationen 2025 – expertens bästa tips

Vad är viktigast att tänka på i deklarationen 2025? Bara lugn, vi ska hjälpa dig. Ditt fokus ska vara på företaget – deklarationen ska gå näst intill automatiskt. Här är expertens viktigaste tips inför deklarationen 2025.

Visma Spcs 27 mars, 2025 6 minuters läsning
Nyheter i deklarationen 2024

Äntligen deklarationsdags! Vänta nu – äntligen? You bet – idag kan det vara både enkelt och smidigt att deklarera. Hemligheten är att använda ett superenkelt bokföringsprogram, så finns i princip allt underlag klart. Det blir som att följa en checklista. Dessutom kan du smidigt få hjälp med att spara slantar på minskad skatt. Så nice är det för många företagare, vare sig du deklarerat företaget tidigare, är nybörjare eller lägger ut den på en byrå.

Deklarationen för privatpersoner och enskilda firmor ska vara inne senast den 2 maj 2025 (om du inte har uppskov, läs mer om det nedan).

Inför deklarationen 2025 vill vi hjälpa dig med två saker.

  1. Visa hur enkel deklarationen är om du gör det smart – med rätt verktyg och program.
  2. Berätta vad du måste tänka på i deklarationen 2025, så att du inte missar några smarta avdrag, skattefria förmåner eller eventuella nyheter.

(Rakt på sak? Okej! Om du A.S.A.P. vill få de viktigaste avdragen, rekommenderar vi den här listan med bästa avdragen 2025. Men öppna den i en annan flik, för du kommer vilja läsa den här guiden också, trust us!)

Experttipsen i guiden kommer från Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem. Jan-Åke är utbildare på Skattehuset, ett fristående utbildnings- och informationsföretag i Göteborg, och har en gedigen erfarenhet inom skatteområdet (så nice, då slipper du kunna allting själv!). Så – här kommer de viktigaste tipsen inför deklarationen 2025.

Hur fixar jag deklarationen 2025 superenkelt?

Bra fråga! Kanske får du ont i magen bara du tänker på skatter, blanketter och deklaration? Don´t worry! Det finns bokföringsprogram som hämtar alla siffror från årsbokslutet och efter några klick är det bara att godkänna och skicka in deklarationen till Skatteverket (beroende på hur omfattande ditt företags deklaration är såklart).

Första och viktigaste steget är att välja rätt bokföringsprogram som inte kräver högskoleexamen. Satsa på ett program som har allt du behöver – bokföring och fakturering förstås – men också deklaration och årsredovisning. Det ska fungera i mobilen (du vet, företaget på fickan!), vara så gott som självkörande (så att du kan fokusera på din passion) och ligga i molnet (måste vara ett svenskt moln, det säger lagen).

Vi kan ta Visma Spcs bokförings- och faktureringsprogram som exempel, där det finns supersmidigt stöd för deklarationen. Här fixar du enkelt bokföringen löpande under året, och när det är dags för bokslut och deklaration finns allt på plats.

Deklarationen blir snabb och enkel (oavsett om du gör det själv eller tar hjälp av en byrå). Har du aktiebolag hjälper programmet dig att enkelt skicka in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket. Bonus! Du kan prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Deklarationstider – lös din deklaration smidigt 
Andas ut. Skaffa Visma Spcs bokföringsprogram och koppla på deklarationstillvalet för halva priset. Då löser du deklaration, årsredovisning och bokföring i samma program. Smart!

Skattefria personalförmåner

Arbetsgivare kan erbjuda sina anställda skattefria naturaförmåner, exempelvis massage på arbetsplatsen. Dessutom kan företaget erbjuda skattefria friskvårdsbidrag på upp till 5 000 kr per anställd och år, förutsatt att det erbjuds med lika stort belopp och på samma villkor till hela personalen. 

Inget nytt kanske, men ett värdefullt tips och ett smart sätt att skapa nöjdare medarbetare. Och kom ihåg – om du är anställd i ditt företag, gäller det dig också. Nice!

Obs! Punkten ovan berör endast aktiebolag. Dags att ombilda till AB? Läs den här checklistan.

Reseavdrag – vad gäller i deklarationen 2025?

Förutsättningar för reseavdrag med bil är att:

  • Reseavdraget är 25 kr/mil med egen bil för inkomståret 2024.
  • Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste vara minst fem kilometer.
  • Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafik måste vara minst två timmar.
  • Du kan få avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor.

Sålt fastighet 2024? Tänk på detta

Om du har sålt en fastighet under 2024 måste du deklarera försäljningen i din deklaration året efter (2025, alltså!). För att göra det lämnar du en bilaga som du hittar i Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1.

Om du har sålt din bostad och fått rotavdrag för någon åtgärd, ska du ta hänsyn till det vid beräkningen av vinsten. Den del som du fått skattereduktion för ska minska omkostnadsbeloppet och därmed öka vinsten. Det är bra för dig!

Glöm inte! Uppskovsränta slopades 2021

Glöm inte att den årliga skatten på bostadsuppskov, även känd som uppskovsränta, togs bort redan den 1 januari 2021. Detta innebär att du inte längre behöver betala någon skatt om du har uppskov med kapitalvinst på din privatbostad. Reglerna gäller både gamla och nya bostadsuppskov. För många sparar det tusenlappar varje år. Katjing!

Deklarera försäljning av värdepapper – tänk på detta

Om du har sålt värdepapper under året måste du lämna in bilaga K4 med din deklaration. I Skatteverkets e-tjänst är bilagan redan skapad med de flesta uppgifterna förifyllda, men du behöver lägga till ditt omkostnadsbelopp (dvs. vad du köpt dina värdepapper för).

Om du inte vet vad omkostnadsbeloppet är (lätt gjort…) kan du använda 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp, enligt schablonmetoden. Men, försök att ta reda på vad omkostnadsbeloppet är, så att du inte betalar extra skatt i onödan.

Vill du lära dig mer om deklaration? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här.

Kontor i bostaden – kan jag fakturera företaget? Javisst!

Om du vill hyra ut en lokal i din villa eller bostadsrätt till ditt eget aktiebolag eller din egen arbetsgivare, kommer detta att ge kapitalbeskattning så länge hyran är marknadsmässig. Det är viktigt att tänka på att behovet av lokalen måste finnas, det får inte finnas en annan lokal som används samtidigt.

Marknadsmässig ersättning är maximal hyra och det måste finnas ett avtal mellan parterna – dig och ditt företag alltså. Missa inte detta om du sitter hemma och jobbar med ditt företag!

Psst! Vill du bli en mästare och lära dig allt om deklarationen 2025, även många detaljer? Då rekommenderar vi Visma Spcs samlingssida med allt om deklarationen 2025.

Moms vid måltidsrepresentation 2025 – beloppet är…

Vid måltidsrepresentation kan du lyfta moms på ett underlag på max 300 kronor. Det gäller även moms på alkohol och gäller för alla bolagsformer. Tänk på att beloppet för max 300 kronor per person inkluderar både mat och dryck. Så ta det lugnt med representationen (om minskad skatt är det viktiga, förstås). Få stenkoll på beloppen för representation här.

Sent ute? Du kan få anstånd med deklarationen

Om du av någon anledning inte kan lämna in din deklaration i tid kan du ansöka om anstånd. Det är viktigt att ansöka senast den 2 maj. Om du inte har möjlighet att logga in med e-legitimation eller om du behöver anstånd under en längre period, kan du ansöka på Skatteverkets blankett Ansökan – Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m. (SKV 2600). Vill du veta exakt hur uppskov fungerar, läs mer här.

Tänk på att skicka in blanketten till Skatteverket minst tio dagar före den 2 maj för att ha chans att få anstånd med deklarationen. Man måste alltså vara i tid för att få mer tid.

Tips! Gör deklarationen enkel och smidig – välj ett superenkelt bokföringsprogram med deklaration (deklarationstillvalet får du dessutom för halva priset).



ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Så fungerar K10-blanketten 2025 (och så kan den minska din skatt)

Skattedeklarationens värld är utmanande för många företagare, särskilt när det gäller specifika bilagor som K10-blanketten. K10:an är viktig för dig som äger kvalificerade andelar i ett fåmansbolag, eftersom den påverkar hur din utdelning och kapitalvinst beskattas. Och du kan andas ut – här går vi igenom hur K10:an fungerar och du kan också ladda ned en kostnadsfri K10-checklista (perfekt att följa och spara!). 

Talenom Talenom 1 april, 2025 4 minuters läsning
K10

Foto: K10

Om du har ont om tid (eller är extra snabbfotad) kan du ladda hem K10-checklistan för företagare här, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats. Rekommenderas!  Här finns också en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

Alright, låt oss titta närmare på hur K10-blanketten fungerar 2025 (och hur den kan hjälpa dig att minska skatten).

Vad är K10-blanketten och varför är den viktig?

K10-blanketten är en bilaga till din inkomstdeklaration där du redovisar utdelning och kapitalvinst från ditt fåmansbolag. Även om du inte tar ut någon utdelning under året är det viktigt att fylla i blanketten, eftersom du då kan spara utdelningsutrymme för framtiden.

Genom att ta utdelning istället för lön kan du få en betydligt lägre beskattning – från 20% på utdelningen, jämfört med upp till 50% i inkomstskatt vid löneuttag.

Se till att de löneuppgifter du använder är korrekta och inkluderar endast kontanta löner. Och var noga med att ange rätt omkostnadsbelopp för dina aktier, särskilt om du köpt vid olika tillfällen.​

Så fyller du i K10-blanketten

  1. Logga in på Skatteverkets e-tjänst: Gå in på Skatteverkets hemsida och logga in med din e-legitimation.​ Navigera till 'Inkomstdeklaration 1' och välj 'Bilagor'.​
  2. Välj K10-blanketten: Under bilagor, välj 'Kvalificerade andelar i fåmansföretag (K10)'.​
  3. Fyll i grundläggande uppgifter:  Ange företagets organisationsnummer och namn.​
    Specificera antalet aktier du ägde vid årets början och slut.​
  4. Beräkna gränsbeloppet
    Förenklingsregeln: Denna regel kan användas om du äger ett enda fåmansbolag och inte vill beräkna löneunderlag. Schablonbeloppet för inkomståret 2025 är 209 550 kr.
    Huvudregeln:  Huvudregeln används om du tar ut lön från bolaget och ger ett högre gränsbelopp om:
    • Du eller en närstående tar ut minst 6 inkomstbasbelopp i lön.
    • Företaget har betalat ut höga kontanta löner.
    För 2025 gäller:
     
    • Lönekravet:  Minst 457 200 kr (6 inkomstbasbelopp) + 5 % av bolagets totala kontanta löner, eller 731 520 kr (9,6 inkomstbasbelopp). 
    • Räntesats för omkostnadsbelopp: 11,62 %.
    *Huvudregeln passar dig om du vill maximera ditt utdelningsutrymme baserat på löner i bolaget.
  5. Ange utdelning och kapitalvinst: Specificera eventuell utdelning du tagit ut under året.​ 
    Om du sålt aktier, ange försäljningspris och omkostnadsbelopp för att beräkna kapitalvinsten.​
  6. Spara och skicka in: Granska dina uppgifter noggrant.​
    Spara bilagan och skicka in din deklaration innan deadline den 2 maj 2025.

Psst! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Känns det krångligt? Lugn, du kan få hjälp!

Att fylla i K10-blanketten kan vara komplext, särskilt vid förändringar i ägarstruktur eller vid försäljning av aktier. 

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom K10-blanketten och de bästa sätten att skatteplanera i ditt företag 2025. Boka din tid här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri skatterådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom

Ska jag sköta skattefrågor och bokföring själv, eller ta hjälp av en byrå?

Bra fråga! Här går vi igenom fördelar och nackdelar med att ta hjälp av en byrå. Och vet du – idag kan det kosta så lite som 345 kr/månad att få hjälp. I alla fall om du tar hjälp av Talenom – en av Sveriges ledande redovisningsbyråer. 

Skulle det inte vara otroligt skönt att få hjälp? Utan att det kostar skjortan? Och kunna fokusera på roligare saker? Läs mer om bokföringshjälp från 345 kr/månad här.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online.  Läs mer här.

​Ps. Notera att skatteregler kan ändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad eller konsultera en skatteexpert för att säkerställa att du följer aktuella bestämmelser.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.