TippMicke Mikael Belenki Värmdö

Event-Micke blev TippMicke – här är Mikael Belenkis otroliga coronastory

Gustaf Oscarson

Uppdaterades: 12 april, 2021
Publicerades: 2 mars, 2021
Foto av: Stina Svanberg

I spåren av corona störtdök omsättningen i Mikael Belenkis två eventbolag. Snart återuppstod han i en helt ny bransch –...

I spåren av corona störtdök omsättningen i Mikael Belenkis två eventbolag. Snart återuppstod han i en helt ny bransch – event-Micke hade blivit TippMicke.

Helt ovetandes om vad Corona skulle innebära för hans verksamheter skålade Mikael Belenki in 2020 på en sandstrand i Sri Lanka. Ambitionerna för året var höga. 

Studentevent Sverige AB, som hyr ut studentflak till tusentals studenter, har han drivit sedan 2005. 2020 skulle bli den 16:e säsongen.

– När första svenska fallen av corona kom i februari tänkte jag att det säkerligen släpper till sommaren. Mer fel än så kunde jag ju inte ha, berättar Mikael.

Hans andra bolag Eventomatic, grundat 2015 och även det i eventbranschen, har som affärsidé att hyra ut och installera interaktiva fotolösningar till event, arrangemang och mässor.

– Och även det bolaget tvärstannade inom två veckor, fortsätter Mikael.

Mikael Belenki TippMicke gräsklippning

Corona gjorde läget nattsvart för båda Mikael Belenkis bolag

– Eventomatic kände omedelbart av det första stadiet där event för fler än 500 personer förbjöds. Konserter, mässor och festivaler som var planerade ställdes in och våra kunder avbokade våra tjänster, berättar Mikael.

– Företagsfester följde samma öde och när 100-personersgränsen infördes kort därpå var vi bortom all hopp. Privatfester, mestadels bröllop som var inbokade till sommaren, började bokas av och efter 2-3 veckor hade 90 procent av bokningarna blivit inställda, fortsätter han.

Läs också: 5 sätt att överleva corona – så här kan ditt företag göra

Digitala event var inte lösningen

Samtidigt såg Mikael hur vissa av branschkollegorna ställde om till digitala event.

– Men vi insåg att hela vår produkt bygger på fysiska möten. Vår kunskap, vår personal, vår utrustning, våra fordon och den service vi levererar på fysiska event efterfrågades helt enkelt inte längre, berättar han.

I väntan på lämpliga regeringsstöd men med fortsatta nedstängningar, restriktioner kring rörelsefrihet, lockdown i grannländer och en oöverskådlig tid utan event såg den närmaste framtiden mörk ut.

– Vi frågade oss hur länge vi hade täckning för löner innan kassan tog slut. I samma veva såg vi storvarsel inom hotell och restaurang, och snart utannonserade även stora eventbolag permitteringar och uppsägningar av sin personal. Tyvärr gick vi samma öde till mötes och det team som vi byggt upp, och hade så höga förhoppningar på, fanns plötsligt inte mer, berättar Mikael.

Ovissheten och ökade restriktioner ledde även till att studentflaken i Mikaels andra bolag förbjöds helt med ungefär 30 dagars varsel. 

– Detta fick enorma negativa konsekvenser för Studentevent.

TippMicke trädfällning

Event-Micke blev TippMicke

Mikael förväntade sig inte att någon skulle hjälpa företagen ekonomiskt.

– Samtidigt skulle lokalhyran betalas, leasingbolaget ha betalt och lån skulle återbetalas. Det spelade ju ingen roll om vi hade event eller inte.

Mikaels tankar gick på högvarv dag som natt. 

– Plötsligt satt jag i en av firmabilarna för att köra prylar till Åre. Våra fordon kunde även användas för att hjälpa till med transporter till återvinningscentralen och plötsligt vårstädade vi folks tomter och rev växthus. När sommaren kom hade vi personal som klippte gräsmattor, berättar Mikael. 

Bolaget bytte alltså helt affärsmodell och registrerade varumärket TippMicke, som efter hand blev ett fristående aktiebolag. 

Jag tror att man ska känna sig fram och våga låta affärsmodellen växa fram över tid. Plötsligt ville en kund ha hjälp med att såga upp ett träd, så jag köpte en motorsåg. Det visade sig snabbt att en utbildning behövdes och idag kommer majoriteten av våra intäkter från trädfällning och trädgårdsarbete.

Mikael Belenki

Har du hittat nya marknadsföringskanaler och nya kundgrupper under corona?

– Jag började extremt lokalt på Värmdö där jag bor. Jag satte upp lappar vilket senare eskalerade till skyltar, banderoller, stora vepor och annonser. 

– I lokala facebookgrupper blev nöjda kunder våra ambassadörer och idag känner många till TippMicke som koncept. Min tid som jag förut kunde debitera för fick jag nu lägga på att dela ut lappar om våra tjänster och det visade sig funka alldeles utmärkt, berättar Mikael.

Hur tar ni betalt för de nya tjänsterna?

– Tjänsterna som vi erbjuder – slänga skräp, klippa gräsmattan och städa på villatomten – är ju i sig ganska traditionella och folk vill betala kontant eller genom swish, berättar Mikael.

– Vi köpte också in kortläsare som kopplas till mobiltelefon och en app där kvitton kan mailas till kunderna efter slutfört uppdrag. Detta övergick senare till helt vanlig fakturabetalning vilket faktiskt fungerar bra och det är så vi kommer att fortsätta fortsätter han.

Läs också: Nya tjänster och dubblad omsättningen – här är Yodabees coronastory

Hur ser framtiden ut för Mikael Belenki och TippMicke?

– Trots dippen eller snarare chocken i början på året avslutades december med lika högt mod som året innan. Ett år senare har jag ett nytt bolag och med nya framtidsdrömmar. Det kommer en tid efter Covid och jag ser fram emot att kunna återuppta mina eventbolag. 

– Under tiden blir min utmaning att leverera våra trädgårdstjänster med samma höga servicegrad som när vi levererar event till allt från galamiddagar och produktlanseringar till bröllop, avslutar Mikael Belenki.

Om Mikael Belenki och hans företag

Företagets namn: TippMicke AB
Finns i: Stockholm
Läs mer på: www.tippmicke.se
Antal anställda: 3
Omsättning: 2-3 miljoner kronor


#växatillsammans – detta gör vi för att hjälpa dig och ditt företag just nu

Den här artikeln är en del av vår kampanj #växatillsammans. Under två månader lägger vi 100% fokus på att hjälpa dig och ditt företag att växa i annorlunda tider. Vi gör det genom inspiration, kunskap och verktyg som verkligen gör skillnad – och genom att dela historierna från Sveriges företagarhjältar. Och vi gör det tillsammans.

#växatillsammans är ett samarbete mellan Visa, världens största nätverk för betalningar, och våra sajter Driva-eget.se och Mittföretag.com.

Här kan du läsa mer om #växatillsammans och hur vi hjälper ditt företag just nu.

visa.se/foretagshjalpen får du tips och råd om hur du digitaliserar ditt företag och ställer om för en ny framtid. Du får också verktyg och tips för att nå fler kunder.
#växatillsammans är ett samarbete med