Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Intrum

Ekonomi & Skatt

Så får du betalt – när kunden inte betalar

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 6 september, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Har du en kund som inte betalar? Du är inte ensam! Men det finns en snabb lösning för att få betalt.

Att dina kunder inte betalar fakturorna är väl det sista du som företagare vill. I värsta fall kan din egen likviditet ta skada och du kan själv få svårt att betala dina fakturor. Men att kunder inte betalar – det händer. Faktiskt mycket oftare än vad man kan tro.
De flesta företagare anlitar då ett externt inkassoföretag. Hos Intrum Sverige, med 100 års erfarenhet i branschen, skickas varje månad cirka 110 000 inkassokrav och de genomför ungefär 55 000 samtal med personer som har tagit emot ett krav. De tar helt enkelt hand om inkassoprocessen åt dig som företagare.

– Vårt mål med varje ärende är att hitta en lösning, för alla inblandade.

Här gäller det att vi är lyhörda, ödmjuka och lyssnar till varför någon har fått en skuld, berättar Lotta Petterson Brinkhoff, kundhandläggare hos Intrum.
Det gäller också att hitta en snabb lösning. Du som företagare måste markera att du vill ha dina fakturor betalda, samtidigt som du självklart vill ha en fortsatt bra relation med din kund.

– Många av de som får inkassokrav är unga personer, som inte har förstått vilka följderna av att betala för sent kan bli.

Det kan till exempel bli svårt för dem att hyra en lägenhet i framtiden eller att få ta ett banklån om de får en betalningsanmärkning, säger Lotta

Att anlita ett inkassoföretag som Intrum innebär flera fördelar. Alla regler i inkassolagen följs och din egen administration minskar.
– Dessutom kan vi med vår erfarenhet påverka betalningsviljan så att mottagaren prioriterar din faktura, säger Lotta.
Ett lyckligt inkassoärende slutar förstås med att du som företagare får betalt och att det inte behöver bli några fler följder. Men alla resor är inte lyckliga – en del slutar med att ärendet måste gå vidare till Kronofogden.
– Det är de som till slut fastställer fordran, det vill säga att de fastställer att kunden är betalningsansvarig genom ett utslag.

I Intrums kundtjänst ser medarbetarna inte inkassoärenden som ett arbete där det enbart gäller att driva in skulder.
– Det är också ett jobb där vi hjälper människor att komma ur skuldfällan och informerar om sådant som de kanske inte visste innan. Som vad som händer när man får en skuld och vilka följderna kan bli. En del har inte fått den kunskapen innan.

Vill du veta mer om inkasso och hur du kan få hjälp att få betalt snabbare?
Klicka här!


Lottas tre råd till dig vars kunder inte betalar

1. Agera snabbt
– För att din kund ska ha respekt mot dig och betala skulden behöver du agera snabbt. Om du anlitar oss skickar vi inkassokrav och ser till att relationen mellan dig och din kund blir så bra som möjligt. Ett inkassokrav innebär inte att din kund direkt får en betalningsanmärkning eller hamnar i något offentligt register.

2. Tänk på dina underleverantörer!
– Om din kund blir van vid att betala sent kan det drabba dig – och dina underleverantörer. Med sämre likviditet får du svårt att betala i tid. Detta kan leda till sämre relationer för dig.

3. Ta hjälp med att få betalt
– Många företag, stora som små, anlitar ett inkassobolag som Intrum för att få betalt snabbare. Företagarna säljer antingen sina fakturor eller får hjälp med att få in betalningen när den uteblir. Förutom att pengarna kommer in så signalerar detta också att du på ett seriöst sätt vill ha betalt för ditt arbete – i tid. 


Så här funkar inkasso (steg för steg)

Steg 1.
Din kund betalar inte – inte heller när du skickar en påminnelse. Du kan anlita ett inkassoföretag som Intrum för hjälp.

Steg 2.
Intrum skickar ut ett inkassokrav. Din kund har alltid åtta dagar på sig att betala från kravdatumet. Det är också när kravet har dimpt ned i brevlådan som många samtal till Intrum kommer.

Steg 3 (alternativ 1).
Kunden betalar och allt är frid och fröjd.

Steg 3 (alternativ 2).
Kunden betalar inte. Intrum gör en ärendevärdering där man kontrollerar kundens ekonomiska situation. Utifrån värderingen avgör Intrum vilken nästa åtgärd som är bäst – till exempel om de ska skicka vidare ärendet till Kronofogden.

Steg 4 (alternativ 1).
Kunden betalar äntligen.

Steg 4 (alternativ 2).
Kunden invänder mot kravet och ärendet kan komma att överlämnas till tingsrätten.

Steg 4 (alternativ 3).
Kunden bestrider inte kravet, Kronofogden fastställer skulden och försöker driva in den.

Under hela processen kan din kund höra av sig till Intrum med frågor eller för att diskutera olika lösningar.

Du kan även lära dig mer påIntrums inkassoskola:
1. Vad är inkasso och god inkassosed?
2. Så går det till - inkassoprocessen.
3. Tvistemål och bestridande.


Vill du veta mer om inkasso och hur du kan få hjälp att få betalt snabbare?
Klicka här!



ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.