Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Starta eget företag

Skriva en affärsplan – vad ska vara med? Mall och checklista

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 10 juni, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Affa¨rsplan

Foto: Affa¨rsplan

När du ska starta och driva företag behöver du ha en affärsplan. Med en affärsplan menas en tydlig plan för hur ditt företag ska nå framgång. Här går vi igenom en mall och checklista för vad affärsplanen ska innehålla, vilka punkter som ofta är med och vilka misstag du ska undvika.

Nästan alla som startar företag gör någon form av plan. Vi skulle kunna likna det vid en karta – vart är du på väg och hur ska du ta dig dit och hur ska du undvika alla hinder på vägen? En affärsplan beskriver just det.

Och det behöver inte alls vara svårt att skapa affärsplanen, snarare är det riktigt roligt. Men däremot är det smart att använda någon form av mall – då går det snabbare och du riskerar inte tat missa någon viktig del.

Varför ska företaget ha en affärsplan?

Det finns en lång rad anledningar till att lägga tid på en genomarbetat plan. Här är några av dem.

  • För din egen del får du snabbt en känsla av om planen håller eller inte. Många gör affärsplaner och konstaterar att affärsidén och affärsmodellen inte håller. Speciellt kan en genomarbetad budget resultera i att du säger nej till din egen idé.
  • En affärsplan hjälper dig också att tänka långsiktigt och att hålla dig till rätt aktiviteter – istället för att byta inriktning så snart det gör trögt.
  • Med en smart plan ser du snabbt om idén är genomförbar och om det går att tjäna pengar på den.
  • Viktigt! Med en bra plan kan du identifiera utmaningar, hot och problem i ett tidigt skede. På så sätt kan du lösa dem innan du startar eget, eller välja en annan väg.
  • Med en smart analys av företagets styrkor och svagheter (en s k SWOT-analys) ser du snart vad ni klarar av själva, och vad ni måste ta hjälp med. Det är viktigt!
  • Med en genomarbetad affärsplan är det mycket enklare att få med sig andra intressenter, till exempel banken, Almi eller externa investerare.

Läs också:25 superheta affärsidéer att starta i år

Viktigaste delarna i företagets affärsplan

Så låt oss gå igenom de viktigaste delarna i din plan. Du behöver förstås inte ha med alla delar, men kom ihåg att exempelvis Almi eller banken gärna ser en komplett affärsplan om du ska söka finansiering. Ofta kompletteras affärsplanen av en budget.

Okej, det här är delarna som är väldigt vanliga att ha med i affärsplanen.

Sammanfattning av din affärsplan

Om din affärsplan ska läsas av andra är det väldigt smart att göra en sammanfattning av affärsplanens viktigaste delar. Det gör du en på så kallad one-pager – det vill säga en sida med det viktigaste. Denna sida skapar du sist efter att du gjort färdigt resten av din affärsplan.

Affärsidé

Här sammanfattar du företagets affärsidé, vilken produkten/tjänsten är och vilka som ska köpa av er (målgrupp). Med andra ord – vilket problem ni ska lösa och för vilka.

Beskriv också kortfattat vilken är affärsmodell är (dvs. hur ni ska tjäna pengar). Beskriv också när företaget ska starta.

Företagsform – aktiebolag, enskild firma eller något annat

En djupare beskrivning av företagsform behöver inte vara med i affärsplanen, men ange gärna kort vilken företagsform ditt företag har.

Vision och mission

Vart ska ditt företag på lång sikt? Vad är ert uppdrag? Ert "varför"? Det beskriver du här.

Produkten/Tjänsten

Nu är det dags att tydligare beskriva den produkt eller tjänst ni ska sälja. Vad gör den unik? Finns det immateriella rättigheter (patent, varumärkesskydd, mönsterskydd etc)?

Detta kan du ha med när du beskriver din produkt eller tjänst

  • Vilken prisklass och prissättning har ni tänkt?
  • Hur ska tillverkning och distribution ske?
  • Ska ni skapa fler produkter efter hand?
  • Är den skyddad på något vis?
  • Hur lätt är den att kopiera?

Du bör också beskriva hur företaget ska jobba med produktutveckling och innovation. Kom ihåg! Din produkt eller tjänst blir aldrig färdig. Den som blir nöjd blir ifrånsprungen.

Marknaden, målgrupp och kunder

Var gärna noga med definitionen av målgrupp och vilka kunder ni ska nå. Ett smart sätt är att bygga olika "personas" som visar att ni tänkt igenom vilka de optimala kunderna är.

  • Hur stor är marknaden och hur förändras den?
  • Vem är den optimala kunden? Och var finnas den?
  • Ska du sälja lokalt, nationellt eller internationellt?
  • I vilka digitala kanaler finns målgruppen?
  • Hur ofta köper de och handlar de återkommande?

Konkurrentanalys

En bra affärsplan bör innehålla en konkurrentanalys – dvs. en genomlysning av andra företag som gör liknande saker eller tillfredställer samma behov.

Detta kan du ha med i en konkurrentanalys

  • En beskrivning av de största konkurrenterna och deras styrkor/svagheter
  • En beskrivning av vad ditt företag gör annorlunda jämfört med konkurrenterna

Marknads- och försäljningsplan

Företagande handlar egentligen bara om två saker – innovation och marknadsföring. Förtydligande: du behöver hela tiden skapa bättre och bättre produkter, och hela tiden bli bättre och bättre på att marknadsföra dem. Bar det ena eller det andra räcker inte.

Det är alltså avgörande med en vass försäljnings- och marknadsplan.

  • Hur ska kunderna hitta ditt företag?
  • I vilka kanaler – fysiskt och digitalt?
  • Egen försäljning eller via återförsäljare?
  • Prissättning – vad ska produkterna kosta?
  • Kampanjer – ska ni jobba med rabatter eller inte?
  • och så mycket mer...

Ekonomi och budget

En bra affärsplan har definitivt med en genomarbetad budget och en tydlig redovisningen av hur ekonomin är tänkt att utvecklas. Här ska du alltså beskriva intäkter och kostnader på kort och lång sikt (uppskattat) och hur företagets likviditet kan tänkas se ut.

Vilka budgetar behövs i en affärsplan?

  • Resultatbudget – här uppskattar du vilka intäkter och kostnader företaget kommer att ha första året. Många gör en "best case", en "trolig" och en "worst case"-budget. En resultatbudget gör du mer detaljerad – med olika intäktskonton och kostnadskonton – för år ett.
  • Prognoser på längre sikt – för åren efter år 1 gör du en enklare prognos över intäkter, kostnader och resultat.
  • Likviditetsbudget – Otroligt viktigt i mindre företag. Detta är en plan för kassaflödet i ditt företag – dvs. hur mycket pengar företaget löpande har i kassan.
  • Finansiering och kapitalberäkning – om du planerar att ta in kapital bör du göra en beräkning av hur mycket kapital företaget behöver och vid vilka tillfällen.

Tips!Så här gör du en likviditetsbudget

Finansiering

Tänker du bygga ett företag som lever på egna vinster, eller behöver du ta in kapital? Om du inte behöver finansiering behöver du inte lägga så mycket tid på den här punkten, men om du ska låna eller ta in externt kapital är den viktig.

  • Vad är bäst för ditt företag – lån eller riskkapital?
  • Om lån – var ska du få det? Banken? Almi? Familjen? Låna ut egna pengar?
  • Om riskkapital – var ska du hitta det? Affärsänglar? Almi Invest? Familj och vänner? Crowd Funding?
  • Finns det några bidrag ditt företag kan få?

SWOT-analys

En SWOT-analys är en central del i en affärsplan. Här beskriver du företagets styrkor, svagheter, möjligheter och hot – samt hur du ska hantera dem.

Hur ser en SWOT-analys ut?

SWOT-analys till affärsplan

Teamet

Det viktigaste i alla företag är teamet. Vilka kompetenser har ni? Vilka behöver ni komplettera med?

Beskriv vilka som finns i teamet idag och vad de har gjort innan, och varför just de är rätt personer at bygga detta företag. Beskriv också vilka kompetenser som saknas och hur ni ska hitta dem – internt eller externt.

Professionell styrelse

Om du ska bygga ett snabbväxande företag bör du också fundera på professionellt styrelsearbete. Vilka ska sitta i styrelsen? En stark styrelse är ofta viktigt om du ska ta in riskkapital.

Var finns gratis mallar för affärsplan?

Gratis affärsplans-mallar finns att hitta på många ställen på nätet. Här är våra favoriter.

Gratis mall hos Almi

Gratis mall hos Visma Spcs



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.