Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Driva

Superguide: 20 sätt att spara pengar i ditt företag + AI:s hemliga tips!

Josefin Wallin 15 maj, 2023 7 minuters läsning
Superguide: 20 sätt att spara pengar i ditt företag + AI:s hemliga tips!

Att spara pengar i ett företag är en viktig sak för att optimera sin lönsamhet. Och, handen på hjärtat, kan du spara in på fler saker? Här är 20 riktigt bra tips när du vill spara pengar i ditt företag.

1. Köp begagnat!

Att använda begagnat istället för att köpa nytt vid kontorsrenoveringar. Du kan minska klimatutsläppen med minst 30 procent och kostnaden med närmare 60 procent.

Läs mer: Köp begagnat och spara miljön och pengar

2. Våga förhandla!

Nu behöver du kavla upp ärmarna och våga förhandla. Nästan allting du betalar för går faktiskt att förhandla om. Det kan handla om ett mobilabonnemang, kostnader från en leverantör, webbhotell och redovisning. Går det inte att få billigare? Testa att förhandla dig till mer för samma peng istället.

3. Bilda dig en uppfattning

Okej, hur ser ekonomin ut? Skrämmande många har bara en vag uppfattning av företagets ekonomi. När du sätter dig in i ekonomin får du samtidigt en värdefull överblick – det är den som kommer hjälpa dig spara pengar.

Läs mer:Vad är 3:12-reglerna – hur de används och omfattas du?

4. Skippa allt onödigt!

Se närmare på dina kostnader och granska om du hittar någonting som känns onödigt. Kanske en kostnad för en bildbank som aldrig används, kaffemaskin, programvara eller olika företagstjänster (de som du inte har nytta av såklart). När du gjort detta så stryper du helt enkelt allt som inte är nödvändigt. Skilj på ”behöver” och ”villhöver”.

5. Bygg buffert – spara pengar i ditt företag

Det är i kristider det är så bra med en buffert. Har du ingen så är det läge att göra ditt bästa för att börja sätta upp en. Även om den inte används så skänker den dig i alla fall en god natts sömn. Under sämre tider kan du också göra goda affärer och investeringar om du har tillgängligt kapital.

6. Glöm inte dig själv

Har du sett om dig själv? Oroliga tider påverkar företaget men givetvis också dig privat. Såsom dyra elräkningar och ökade levnadskostnader generellt. Därför är det viktigt att du själv ser till att avsätta till pension – och att du omges av en trygghet i form av rätt försäkringar. Har du inga? Eller saknar koll? Skaffa dig genast!

7. Spara din tid

Alla ekonomiska tips i den här artikeln handlar om trygghet, ekonomi och sparande. Hur du stryper kostnaderna och inte slösar med pengar. Men, glöm heller inte att se till att företaget inte slösar på tid. Tid är som bekant pengar. Har alla anställda fullbelagda dagar? Kan vissa rutiner göras snabbare? Kan vi på så sätt få in fler fakturerbara timmar?

8. Fakturera i tid

Klar med ett jobb? Fakturera! Har inbetalningsdatumet passerat? Påminn! Se till att fakturera ut så fort det är möjligt och se till att de betalas i tid. Se till att ha pengarna på ditt konto helt enkelt.

Läs mer:Företagets viktigaste nyckeltal – hjälper dig nå nya höjder

9. Handla smartare – spara pengar i ditt företag

Låt oss säga att du ändå behöver göra ett inköp. Se då noga till att inköpet kommer att generera pengar. Ställ dig frågan: Hur kommer den här investeringen bidra till att vi tjänar mer pengar? Har du ett bra svar på den frågan? Då är antagligen inköpet berättigat.

10. Spara pengar – jämför allt i ditt företag

Vi nämnde tidigare vikten av att förhandla – men jämför också! Vad kan du få mer för pengarna hos ett annat försäkringsbolag? Samma saker men billigare pris hos någon annan?

11. Hejdå prenumerationer!

Avbryt onödiga prenumerationer på tjänster, tidningar eller fruktkorgen. En ynka hundralapp i månaden under ett år blir hela 1 200 sparade kronor. Lyckas du strypa tio sådana olika kostnader kan du spara 12 000 kronor per år. Inte illa!

12. Sätt rätt mål

Våra mest framgångsrika entreprenörer söker inte pengar som ett mål. De söker pengar som ett medel för att skapa tid. Börja med att definiera vad du ska lägga din tid på och låt det bara vara saker som tydligt tar dig mot dina mål. Ta bort. Automatisera. Delegera. Och effektivisera allt annat. Läs hur här.

Psst! Du vet väl om att vi på Driva Eget hjälper dig att lyckas med företaget kostnadsfritt – i fem steg. Läs mer här. Och vill du verkligen utvecklas som företagare, marknadsföra ditt företag och skapa nya affärer – bli medlem i vårt digitala affärsnätverk Founders & Friends. Läs mer här!

13. Var den som skapar – inte den som konsumerar

Du kanske ser framgångsrika människor som stora konsumenter. Det är helt fel tänkt. Miljonärer och entreprenörer som lyckas är de som skapar något. De skapar företag. De realiserar idéer. De skapar jobb.

14. Tänk som om du vore ekonomiskt oberoende

Att spara på kostnader i företaget kan många gånger faktiskt handla om "ett mindset" du som företagare behöver ha. Någon som förklarar detta bra är Driva Egets VD Gustaf Oscarson.

15. Öka dina inkomster – här har du 5 sätt att göra det!

Det sägs att företagande är hårt arbete och att det inte finns några genvägar till framgång. Det är förstås helt osant. Med smarta verktyg och lärdomar från världens främsta experter och entreprenörer kan du hoppa över de vanligaste misstagen – och snabba på vägen till just din framgång.

Läs mer:5 sätt att tjäna mer pengar

16. Testa verktyget "nollbudgetering"

Ahh, vårt favoritverktyg. Nollbudgetering går ut på att du tar din resultaträkning eller budget och skapar en ny kolumn längst till höger. Sedan följer du följande steg:

  1. För varje post, fundera på följande fråga: Hur skulle den här posten kunna bli noll?
  2. Om du inte kommer ner till 0, spåna idéer för hur posten kan minska ordentligt genom smarta lösningar.
  3. Summera ihop de nya ”siffrorna” och se hur mycket pengar du potentiellt har sparat. 10 procent? 25 procent?

Detta är verkligen värt en timme i kvartalet. Testa du också! Här kan du läsa mer.

17. Jobba mer optimerat

Hur ofta hör du inte uttrycket att "tid är pengar"? Att spara tid borde då rimligtvis vara lika med att spara pengar? Det ligger faktiskt mycket i det. Och att jobba mer optimerat! Det är ju faktiskt ett av Driva Egets expertområden.

Läs:Spara 126 arbetsdagar per år – 10 superknepen för att bli mer effektiv

18. Gör en budget

Kanske borde det här tipset komma på första plats. För har du ingen plan eller överblick på dina pengar är det hemskt svårt att spara. Men varför är det så svårt att sätta en budget? För att hjärnan lat och inte är skapad för att hantera pengar, menar forskaren Elin Helander. Hon bjuder dig på magiska tips för hur du tar långsiktigt bra ekonomiska beslut:

– Överblicken är väldigt viktig att ha. Ett vanligt misstag är att man känner att man har koll, men inte har det. Vi glömmer så lätt utgifter, vad vi investerat i och köpt in, underskattar kostnader och har svårt att förstå den ackumulativa effekten – att små summor tillsammans blir stora. Så en budget är viktig så att du arbetar med fakta och inte gissningar.

Elin Helanders tips för att ta bra beslut kring företagets pengar: Så får du hjärnkoll på firmans pengar

19. Tänk inte "snabba belöningar"

Att spara pengar i ett företag kommer innebära att det känns obekvämt – precis som det gör privat. Du måste skjuta på en belöning och motstå frestelsen till en snabb tillfredställelse.
Elin Helander menar att du behöver, förutom en budget, träna dig på att skjuta upp dina belöningar:

– Att spara handlar om att skjuta på belöningen. Hjärnan är designad att söka belöningar här och nu så det är raka motsättningar. Vissa funktioner i hjärnan passar inte bra ihop med ekonomiskt tänk som långsiktighet.

20. Gör det idag – gör det nu!

Så! Kan du spara in på något redan idag och redan inom loppet av 15 minuter? Se dig omkring och utmana dig själv med att kapa en kostnad på 15 minuter. Det går oftare bättre än du kan tro!

Bonustipsen från ChatGPT

Dessa spartips bjuder AI dig på. Vill du testa själv? Så kan du göra det här!

  1. Använd molntjänster: Detta sätt att hantera företagsdata kan hjälpa till att minska kostnaderna för serverunderhåll och support.
  2. Virtualisera dina servrar: Då kan du minska antalet fysiska servrar och därmed minska kostnaderna för underhåll och energi.
  3. Använd öppen källkod: Hjälper till att minska licensavgifter och underhållskostnader.
  4. Köp begagnade utrustningar: Såsom datorer, skrivare, möbler och annan utrustning vilket kan spara pengar.
  5. Förhandla med leverantörer: För att få de bästa priserna och betalningsvillkoren.
  6. Minimera pappersarbetet: Kan minska kostnader för tryckning, leverans och lagring av pappersdokument.
  7. Kör ett pappersfritt kontor: Du minskar kostnaderna för papper, bläck och annat kontorsmaterial.
  8. Spar energi: Minskar elräkningarna och bidrar till vår miljö.

Källa: ChatGPT



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.