Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Tillväxt

Tuffa samtal med personalen – så gör du

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 10 maj, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 12 minuters läsning
ANNIKA R MALMBERG

Ibland tvingas man ta de där tuffa samtalen med personalen som man helst hade velat slippa. Annika R Malmberg, en av Sveriges mest kända föreläsare och författare inom kommunikation vet allt om hur du gör det. Och hur du bygger ett supereffektivt team.

Titeln framgångsexpert är den Annika R Malmberg känner sig mest bekväm med. Hennes styrka, efter en lång och succéartad karriär, är just hennes expertis inom relationer och samarbeten. Hur man kan bygga starka arbetslag och på så vis nå framgångar med företaget.

LÄS OCKSÅ: 6 TIPS – SÅ BYGGER DU STARKA TEAM

Dessutom är hon och hennes man Johan Hamilton multisportare,
något de både tävlar och coachar lag inom. Ett sammansvetsat team kan nå stora
framgångar, något som Annika vet allt om.

Varför är just du expert på just relationer och samarbete?

– Jag har jobbat 31 år med dessa ämnen och har naturligtvis byggt på mig massa erfarenhet som jag gärna delar med mig av. Både som coach på plats men också med mina föreläsningar, som är mycket uppskattade. Skickar man upp mig på en scen så kan man vara trygg med att jag levererar.

Annika R Malmberg är diplomerad som talare. Det finns nämligen ett neutralt verktyg utan vinstintresse som analyserar talare, Speaker rating. Dit skickar man ett utdrag ur ett tal som ska vara 18 minuter långt. Utifrån det och med hjälp av 110 steg bedöms man sedan. Annika har fått betyget Platinum, det högsta är Diamond.

PRIO 1: VART ÄR VI PÅ VÄG?

– Det är så klart ett fantastiskt betyg, jag är den enda kvinnan som fått Platinum i Sverige vad jag vet, men självklart vill jag nå Diamond, säger Annika, till Driva Egets Gustaf Oscarson.

Hur kan man som företagare nå starka team? Låt oss skapa en action plan för att bygga den där starka teamkänslan som många eftersträvar men som faktiskt inte alla lyckas med. Hur går man tillväga?

– Först skulle jag ta reda på vart vi inom företaget är på väg och vad vi behöver för kompetenser för att nå målet. När jag bygger mitt team ska man inte utgå så mycket från sig själv utan i stället kolla efter vad vi behöver för kunskaper och expertis. Det blir lätt att man rekryterar människor som liknar en själv, det är ju bra att man gillar varandra men det är inte säkert att det är det bästa för att komma till nästa nivå.

Dessutom är det naturligtvis bra att lära känna sina egna styrkor och svagheter. Kanske är du som ledare inte så bra på att kritiskt granska eller reflektera då är det viktigt att hitta personer med de egenskaperna för att bygga ett komplett lag.

DRA NYTTA AV OLIKHETER

När man väl har hittat de personerna som bildar ett lag då är det viktigt att inse att vi är olika, att lära känna varandra ordentligt och dra nytta av olikheterna. Man måste få vara den man är, de går inte att göra om människor, menar Annika.

Vilka verktyg använder du dig av för att lära känna människor i en organisation?

– Jag har sedan elva år använt verktyget Insights discovery som är kommunikationsverktyg som kommer från Skottland. Det finns ju mängder med sådana verktyg. Det här är ett av de mest kraftfulla verktyg som finns för att bygga starka team, naturligtvis inte det enda men det är det jag har fastnat för.

Du når framgången snabbare genom att inse vem du faktiskt är.

Det är en väldigt god start att inse att vi är olika, att det är bra att vi är olika men att vi måste hitta sätt där vi ändå kan samarbeta.

Hur fungerar det verktyget?

– Du får en länk till en sida där du sedan gör en självskattning i många steg. Det tar en halvtimme. Jag tycker det här verktyget ger mest säkra svar. Man tar fram ett häfte, ja, nästan som en bok om dig som beskriver vem du är, hur du fungerar, dina blinda fläckar. Men också hur du når framgången snabbare genom att inse vem du faktiskt är.

Ha koll på personalens temeperament, säger Annika R Malmberg.

FYRA GRUNDTEMPERAMENT

I det här verktyget finns fyra olika typer, fyra
grundtemperament. Eldröd, havsblå, solgul och skogsgrön. Helt kortfattat ser de
ut så här:

Eldröd: du är
drivande, har lätt för att ta beslut, är snabb, har en stark känsla för
bråttom. Väldigt bra egenskaper när du driver företag, att våga kasta sig ut i
det okända och inte tycka att det är jobbigt med svårigheter och utmaningar. Du
taggas tvärtom av det.

Havsblå: du är
strategisk, kritiskt granskande, analytisk, en skicklig förhandlare, har en
imponerande uthållighet som kan du komma långt med, inget hafsverk lämnar dina
händer, kvalité är a och o för dig.

Solgul: Kreativ,
idérik, den sanna entreprenören som ser affärsidéer överallt när andra går
förbi dem. Positivt tankesätt à la Pippi Långstrump ”det har jag aldrig provat
förr så det går säkert jättebra”. Rätt sorglös många gånger, gillar människor.

Skogsgrön: Gillar människor, gillar att jobba i team, men vill inte vara i centrum. Skicklig på att anpassa sig, behöver inte marknadsföra sig själv, men finns hela tiden där med en hjälpande hand. Är bra på att lyssna, och lyssna mellan raderna. En trygg vän.

– Så alla dessa temperament finns hos alla människor men olika starkt. Den senaste tiden har det ju funnits kritik mot just denna färgindelning, att det inte är vetenskapligt, att man inte kan ta sig ur sin färg. Men jag menar att man kan vara i alla olika färger. Men den viktiga frågan att ställa sig som företagsbyggare är hur trött blir jag av att befinna mig i alla dessa olika temperament? Det temperament du inte blir trött av att använda ska du använda mest, det du har lite av kan du använda, men det tar på krafterna.

Så ska du bygga ett starkt lag ska omge dig med alla temperament. Gör sådant som du blir glad av och får energi av som att driva på, och låt någon annan som gillar att läsa det finstilta göra det.

SE TYPERNA OMKRING DIG

– Man måste acceptera att människor är som de är och inte göra om dem. Att som sagt dra nytta av olikheterna i teamet. Se typerna omkring dig och förstå hur de vill bli behandlade, en del behöver manualer, andra bara kör på känsla. Det är ditt ansvar som ledare att se det.

Kan man säga att olika typer av personlighetstyper passar för olika roller i bolaget?

– Jo, det kan man. Skickar du till exempel en introvert människa att stå på mässa och sälja kommer den så småningom må dåligt, så det är viktigt att förstå olika människotyper och ge dem uppgifter där efter. För att folk ska hålla länge och må bra bör du som ledare ta i beaktande deras olikheter. Sedan ska man naturligtvis stretcha lite på folks förmågor, det handlar ju om utveckling, säger Annika och fortsätter:

– Jag brukar säga till mina nu vuxna barn när de ska ut i arbetslivet att de inte ska tro att du kommer få göra sådant som du bara gillar. Tvärtom. Ibland måste man gå emot sin personlighet.

Vilket är tredje verktyget i vår action plan efter att förstå dig själv och förstå dina medarbetare?

– Det är att sätta syfte och mål för teamet. Hur vi skapar en god teamanda. Och bygger en stark ledningsgrupp. I min bok Tändvätska finns många goda råd för hur man bygger ett bra arbetslag. Det ska finnas ett tydligt uppdrag som alla ska känna till. Är vi alla överens om vad syftet är med vår affärsidé, vår kommunikation, vårt företag, gå igenom det så att alla drar åt samma håll.

Låt folk skriva upp saker som skapar irritation och jag lovar dig, folk har saker de stör sig på.

Det gör man genom att vara tydlig med sin vision, involvera alla, skriv ner syftet. Vad är en syftesbeskrivning undrar ni kanske? Annika delar gärna med sig av sådana underlag, det är bara att mejla. (Se adress längst ner i artikeln.)

Vad är då nästa steg i vår plan?

– Det är att ta fram spelregler eller regler för vår grupp. Många tror att man inte behöver det. Men det gör man. Låt folk skriva upp saker som skapar irritation och jag lovar dig, folk har saker de stör sig på. De har bara aldrig fått frågan. Utifrån detta skapar man gemensamma regler för gruppen. Att vi förankrar det vi beslutar till exempel. Att vi pratar med varandra, inte om varandra. Att vi kommer i tid till mötet kan vara sådana saker. Att vi hjälper varandra att hålla oss till de här reglerna. Det skapar trygghet.

VÄLJ EN TERMINATOR

Det är också viktigt med olika roller i team. Mötesroller är inte så dumt det heller. Självklart är ju till exempel någon sekreterare respektive ordförande men tänk ett steg längre. Och addera några till.

– Jag vill till exempel ha en terminator, den personen har rätt att avbryta om någon går utanför ämnet eller liknande. Ingen blir då sur eftersom terminatorns roll är att ”döda” när det blir för mycket blaj.

Sedan behöver vi en åsiktsdragare. En del pratar hela tiden, andra behöver hjälp. Hur kommer man runt det? Jo, genom att någon har som uppgift att få med alla och säga ”nu kör vi laget runt”. Det är åsiktsdragarens uppgift.

– Och så behövs det naturligtvis en tidshållare, så att man inte drar över den satta mötestiden. Eventuellt en trivselfixare, som ser till att det finns något gott att mumsa på under mötet eller fixar trevliga gemensamma aktiviteter.

Det här sammantaget kan skapa stor dynamik på mötet och Annika R Malmberg uppmanar oss alla att pröva att ha möten på det här sättet med uppdelning i olika mötesroller, det kan kännas konstigt först men är både nyttigt och skapar en tydlighet.

SAMORDNA VERKSAMHETEN

– Det är dessutom viktigt med samordningsmöten och uppföljning. Jag är till exempel samarbetsexpert för Telenor, och det finns ju massor av bra digitala hjälpmedel för uppföljning. Ha en ordentlig plan för att samordna er verksamhet, det är superviktigt. Att alla vet var de kan hämta information, det slarvas en del med det tyvärr. Då tappar folk intresset och känner sig inte delaktiga.

Vilket är sista och femte steget i vår action plan?

– Feedback. Hur tar man upp något med en kollega som kan kännas obehagligt? Man vill ju inte att människor ska gå i baklås vid kritik. Säg vad du vill ha ut av dina medmänniskor. I båda mina böcker Make it work och Tändvätska finns checklistor att använda sig av vid feedback-samtal.

Börja med det positiva, men säg sedan inte ”Men Gustaf…”, uppmanar Annika.

– Säg i stället: nu kommer jag ta upp en sak från mitt perspektiv och beskriv sedan det du inte tycker fungerar, gör det tydligt. Ge exempel på beteende du inte tycker fungerar, men det kan inte ligga långt tillbaka i tiden, det är viktigt. Sedan beskriver du vilka konsekvenserna blir av det som inte fungerar just nu så att det blir tydligt för personen du pratar med.

Det är svåra samtal, och det är tufft att vara rak. Men vi människor vill ha feedback, det skapar trygghet och tillit i en organisation.

Här är det viktigt att försöka få med personen på det du sagt och fråga om hen känner igen sig.

– Sådana här samtal kan göra ont, man får känna efter under samtalets gång hur reaktionen blir. Så får man ta en uppföljning efter några dagar. Visa att du tror på personen som avslutning på samtalet, det är viktigt.

Varför misslyckas vi då ständigt på dessa punkter?

– Det är svåra samtal, och det är tufft att vara rak. Men vi människor vill ha feedback, det skapar trygghet och tillit i en organisation. Du pratar med mig, inte om mig. Är du ledare med mycket skogsgrönt i dig så är det här svåra samtalen extra tuffa naturligtvis. Du vill alla andra väl. Men är du eldröd, kan du bli väl brutal. Självinsikt är därför bra! Behandla inte människor som du vill bli behandlad, utan behandla dem som de vill bli behandlade.

Detta gäller särskilt när du ger feedback. Ta det varsamt när du pratar med en person som inte är lika rak som du.

– Känsliga personer kan bära på sådana här samtal i månader, medan andra ser kritik som tändvätska!

Malmberg
Fotograf: Niklas Åkesson - niklasakesson.com

Har du något citat du lever efter?

– Jag har tänkt mycket på det där och mitt ordspråk eller snarare kanske citat som jag lever efter är ”Inte utan mig”. Helt enkelt involvera mig, använd mig och se mig. Jag vill synas och tycker om att ta plats.

– Jag vet vad jag är bra på, jag behöver inte spela teater. Jag vet vad jag kan. Sedan har jag alltid jobbat mycket, det gör jag för att jag gillar det. Jag är inte rädd för att säga att jag är bra.

Vilka goda vanor har skapat din framgång?

– Jag har varit så pass smart att jag jobbar hårt med det som jag får utdelning på. Jag tränar mycket. Ska man orka måste kroppen vara i fysisk form och det gäller förstås också vad man stoppar i sig.

– En vana är att jag håller vad jag lovar. Lever jag nu efter devisen ”inte utan mig”, då tackar jag så klart ja till mycket. Och det bästa rådet är just att du ska mena det du säger. Var en person som andra litar på.

SIKTAR MOT NÄSTA NIVÅ

Vad är du nyfiken på just nu?

– Just nu tänker jag mycket på hur jag kan ta mitt talande till nästa nivå, när det gäller speaker rating. Just nu är jag som sagt på platinum-nivån, den näst högsta, men självklart vill jag upp till diamond!

Till sist, hur blir man en bra talare?

– Ta hjälp så att du slipar bort vissa saker du har för dig som du kanske är omedveten om, hur du rör dig, står eller någon annan egenhet. Jag lever ju på att tala och hålla föredrag och även om jag nått stor framgång ska man inte stagnera, det gäller att putsa på framträdandet, i all evighet. Jag har stått på scen i 31 år, så man kan ju tycka att jag skulle kunna allt. Men icke, det upptäckte jag när det gäller speaker rating, det finns så många moment man kan slipa på, nyanser, mimik och hur du använder rösten.

LÄS MER om Annika R Malmberg här.
MEJLA Annika på: annika@annikarmalmberg.se



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 6 oktober, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.