6 steg – så bygger du starka team

10 maj, 2019

Annika R Malmberg är både en gudabenådad talare men också expert på hur vi människor fungerar i grupp och hur vi bäst organiserar oss för att företaget ska lyckas. Här är hennes fem framgångstips:

1. INVENTERA DIG SJÄLV

Bli en ödmjuk person, ingen är bra på allt. Inventera dig själv genom självskattning. Ta hjälp av en coach eventuellt. Vem är jag, vilka är mina styrkor? Om jag ska bygga ett nytt företag alternativt leda ett, hur använder jag min kapacitet på bästa sätt?

LÄS OCKSÅ: SÅ FIXAR DU TUFFA SAMTALEN SOM CHEF

2. INVENTERA ARBETSSTYRKAN

Vad behöver jag för kompetens runt mig? Vad har min personal för styrkor? Vem kompletterar min personlighet? Har jag några i mitt team som är bra på sådant som jag är dålig på? För det måste finnas för att bygga lag. Avsätt tid för att analysera gruppens sammansättning.

3. BESKRIV SYFTE OCH MÅL

Teamets struktur, är vi överens om målen? Roller och regler för att arbetet ska flyta så smidigt som möjligt. Ge medarbetare roller på mötet för att skapa mer dynamik. Låt någon vara Terminator som går in och bryter om mötet ballar ur, någon annan kan vara den Sociala trivselfixaren och ytterligare någon Åsiktsdragaren som ser till att alla är delaktiga.

4. SAMORDNA OCH STRUKTURERA

Hur ska mötena se ut? Hur ska informationen flöda? Hur sprider vi information till varandra? Alla ska veta hur de enkelt hittar information om bolaget.

5. GE FEEDBACK PÅ RÄTT SÄTT

Det är a och o när du bygger bolag och hjälper människor att utvecklas. Behandla inte människor som du vill bli behandlad, utan behandla dem som de vill bli behandlade. Särskilt när du ger feedback. Ta det varsamt när du pratar med en person som inte är lika rak som du. Fira framgångar när du gått i mål med ett projekt. Även feedback direkt när någon lyckas, det får folk att växa och göder en positiv kultur.

LYSSNA PÅ hela intervjun här:

LÄS MER om Annika R Malmberg här.
MEJLA henne på: annika@annikarmalmberg.se




Foto av: Adobe Stock
Så höjer du lönsamheten – med glädje!
”Hur avbryter man en besserwisser?”
Så skapar du bra samtal