Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från VISMA

Ekonomi & Skatt

Viktigaste avdragen i deklarationen 2021 för aktiebolag och enskild firma

Sponsrad artikel 21 april, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Avdragen i deklarationen 2021

Vilka avdrag får jag inte missa i deklarationen 2021? Här är listan med de viktigaste avdragen för aktiebolag, enskild firma och dig som privatperson.

För de flesta löntagare innebär deklarationen att kontrollera och godkänna de förifyllda uppgifterna. För företagare finns desto mer att påverka.

I den här guiden går vi igenom

  • De viktigaste avdragen för enskild firma
  • De viktigaste avdragen för aktiebolag
  • De viktigaste avdragen i din privata deklaration

Innan vi kör igång, vill vi också rekommendera dig att läsa Deklarationssguiden på Vismaspcs.se, som lotsar dig rätt med goda råd och ovärderliga tips. Allt för att du ska lyckas med deklarationen.

Tips! Här finns en fördjupad samlingssida för hur du deklarerar ditt företag.

Ta rätt hjälp med deklarationen och avdragen

Innan du läser mer om de viktigaste avdragen, rekommenderar vi dig att ta hjälp av en professionell programvara för att sköta deklarationen och skatten. Vill du ha stöd i din skatteplanering kan du ta hjälp av en redovisningsbyrå.

För mindre företag kan det räcka med den deklarationshjälp som finns inbyggd i ekonomiprogrammet, till exempel Visma eEkonomi.

Tips! Fixa företagets deklarationen själv – direkt från bokföringsprogrammet.

I ett smart bokföringsprogram med deklarationstillval sköter du enkelt, snabbt och säkert företagets deklaration själv – online. Det behöver inte vara svårt. Med rätt förutsättningar kan det till och med gå under timmen – till exempel med deklarationsprogrammet Visma eEkonomi som just nu finns till ett extra bra erbjudande.

Avdrag i deklarationen för enskild firma

För dig som driver enskild firma finns en rad viktiga avdrag som du kan göra i deklarationen. Vi rekommenderar att du även läser om vilka avdrag som gäller för aktiebolag (längre ned), så att du förstår skillnaden mellan de olika bolagsformerna.

1. Försök få 100 000 kronor i arbetsinkomst från firman om du är 66+

Om du har drivit aktiv näringsverksamhet i en enskild firma eller ett handelsbolag under 2020 och fyllde minst 66 år under året blir det särskilt låg skatt om du deklarerar ett överskott för 2020 på upp till 100 000 kronor. Skatten på en sådan inkomst blir i regel väldigt låg även inkluderat löneskatten.

2. Avdrag för resor och kontor

Det kan finnas kostnader du får göra avdrag för i deklarationen för din firma eller handelsbolag, men som du inte tagit med i företagets bokföring. Exempel på detta är:

  • Avdrag för traktamenten vid tjänsteresor med övernattning efter samma regler som för vanliga anställda.
  • Har du en särskilt inrättad lokal för firman i egna villan brukar avdrag godkännas med högst ca 3 000 kronor för merkostnader för el, värme etc. Finns en sådan lokal i en hyreslägenhet kan avdrag göras med hyran för den särskilt inrättade delen av bostaden.
  • Den som inte har någon särskilt inrättad lokal i hemmet kan få göra ett schablonavdrag om arbetet i hemmet under året skett minst under 800 timmar. Bor man i villa är schablonavdraget 2 000 kronor, den som bor i lägenhet får dra av 4 000 kronor.
  • För tjänsteresor med egen bil är avdraget för år 2020 18,50 kronor per mil.

Läs mer: 8 säkra avdrag för hemmakontoret.

3. Undvik hög marginalskatt i enskild firma

Har du en framgångsrik verksamhet i enskild firma eller handelsbolag finns det ofta möjlighet att undvika marginalskatter på 65-70 procent genom att utnyttja avdrag för periodiserings- och expansionsfonder.

För 2020 får den totala inkomsten av näringsinkomst plus lön plus pension inte överstiga 509 200 kr om du ska slippa statlig skatt.

4. Ändra till en karensdag i din sjukförsäkring

Om du har din huvudinkomst från en enskild firma eller ett handelsbolag är det viktigt att du skyddar dig mot större inkomstbortfall vid sjukdom genom att bara ha en enda karensdag i sjukförsäkringen hos Försäkringskassan.

Kortaste möjliga karens ger bäst trygghet för alla egenföretagare och kostar inte mycket. Ungefär 3 000 kronor om året betalar du för att ha den kortaste karensen istället för den längsta på 90 dagar om du har högsta möjliga sjukpenning. På det kan du tjäna tiotusentals kronor vid en längre sjukdom.

5. Utnyttja förlusten i enskild firma

Om din enskilda firma gått med förlust under 2020 och firman inte är äldre än fem år kan en sådan förlust behandlats på två olika sätt i deklarationen 2021, om du även haft inkomster av tjänst från arbete eller pension.

Du kan antingen göra avdrag för förluster upp till 100 000 kronor som ett allmänt avdrag och då minskar skatten på dina övriga tjänsteinkomster, till exempel lön. Eller också sparar du underskottet till ett senare år.

Viktigt att tänka på i både enskild firma och aktiebolag

Vissa avdrag går bara att göra i enskild firma och vissa avdrag går bara att göra i aktiebolag. Men det finns också avdrag som går att göra i båda bolagsformerna. Dessutom finns andra smarta knep som är viktiga i båda bolagsformerna. Här är några saker du bör tänka på.

Tips: Avdrag som företagaren inte får missa.

1. Byt från kvartalsmoms till årsmoms

Årsvis moms är den mest fördelaktiga metoden för momsredovisning för nästan alla företag som normalt omsätter högst en miljon per år. Företaget får längst skattekredit på det sättet och du sparar dessutom administrativ tid. Den årsvis beräknade momsen ingår inte längre i den månatliga F-skatten. Istället ska årsvis moms redovisas och betalas tidigast den 26:e i andra månaden efter räkenskapsårets slut.

Har ditt företag hittills haft kvartalsmoms, är det fortfarande inte för sent att byta till årsvis moms för 2021. Det går att ändra företagets uppgifter om moms via verksamt.se.

2. Ändra till rätt preliminärskatt för 2021

I regel har Skatteverket beräknat F-skatten för 2021 till 110 procent av den totala skatt som du betalade för inkomståret 2020. Men det kan ju vara så att de skattepliktiga inkomsterna blir lägre under 2021 än vad de var under 2020. Du kan få till en lägre preliminärskatt för 2021 om du lämnar in en preliminärdeklaration (använd blankett 4314 eller e-tjänsten) till Skatteverket.

3. Tänk på att göra avdrag för forskning och utveckling

Från 1 april 2020 kan arbetsgivare göra avdrag på arbetsgivaravgifterna med 20 procentenheter för anställda som till minst 75 % av arbetstiden arbetat med forskning och utveckling i kommersiellt syfte.

Läs mer detaljerat om avdrag i både enskild firma och aktiebolag här
Här ovan har vi kortfattat gått igenom viktiga råd för både enskild firma och aktiebolag. Om du vill läsa mer detaljerat om dem och få de exakta beloppen och instruktionerna gör du det här.
Viktiga råd i deklarationen för både enskild firma och aktiebolag

Viktigaste avdragen i deklarationen för aktiebolag

Aktiebolag är den bolagsform som har möjlighet till flest avdrag. Missa inte artikel-tipset ovan där du kan läsa mer om alla avdrag i detalj, och också få rätt siffror och detaljerade instruktioner.

1. Förbered för extra utdelning i fåmansbolaget

Enligt de så kallade 3-12-reglerna har aktiva ägare av fåmansägda aktiebolag möjlighet att göra en begränsad utdelning från bolaget, som beskattas med 20 procent i kapitalskatt hos mottagaren istället för normala 30 procent.

Många ägare av fåmansbolag sitter med stora sparade utdelningsutrymmen. Samtidigt är läget i riksdagen svårbedömt och efter coronapandemin talar mycket för att skattesatsen ändras på gränsbeloppen. Funderar därför på hur du ska hantera ditt sparade utdelningsutrymme.

2. Privat sjukvårdsförsäkring är fortfarande en bra förmån

Från 1 juli 2018 infördes förmånsskatt på privata sjukvårdsförsäkringar som arbetsgivare betalar för sina anställda. För arbetsgivare med aktiebolag gjorde regeländringarna inte så mycket. Däremot blev det dyrare för de anställda.

Egna företagare med aktiebolag som vill ha en sjukvårdsförsäkring tjänar avsevärt på att låta aktiebolaget stå för försäkringspremien jämfört med att teckna försäkringen med privata, skattade inkomster.

Läs också: Så fungerar avdrag för marknadsföring och webbdesign.

Viktigaste avdragen i deklarationen för privatpersoner

För privatpersoner finns en lång rad möjliga avdrag i deklarationen. Listan är så omfattande att vi här bara tar upp de viktigaste avdragen i rubrikform.

Tips! Om du vill läsa mer om detaljerna i avdragen och få de exakta beloppen, hittar du allt du behöver i guiden Skatteexpertens bästa tips på avdrag i deklarationen 2021 som vi även skrivit om tidigare.

Avdrag och nyheter för privatpersoner i deklarationen 2021

  1. Se upp för stora kapitalunderskott
  2. Avdrag för dubbelt boende kan spara tusenlappar
  3. Sänk skatten på avgångsvederlag
  4. Hyresinkomster ger den allra lägsta skatten
  5. Uppskov efter bostadsaffären blir mer lönsamt
  6. Kolla att skatten räcker till rot- och rut-avdraget
  7. Dra av för sommarjobbet
  8. Glöm inte investeraravdraget

Om Visma Spcs
Det ska inte vara svårt att deklarera. Det är utgångspunkten för Visma Spcs. Med bokföring på autopilot kan du fokusera på det som är viktigt och enkelt rusta dig inför deklarationen. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.