Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ekonomi & Skatt

Stöd och bidrag för företag hos Vinnova – detta finns 2022

Karolina O¨stervald
Karolina Östervald 3 juni, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Stöd och bidrag för företag hos Vinnova – detta finns 2022

Foto: Stöd och bidrag för företag hos Vinnova – detta finns 2022

Hos Vinnova kan innovativa företag hitta stöd och finansiering för utveckling och innovation. Här är de mest aktuella finansieringsmöjligheterna under 2022. Kanske det som möjliggör drömmen om din tillväxtresa?

Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet. Deras uppdrag är att bygga upp Sveriges innovationsförmåga och därmed också bidra till en hållbar utveckling. Är du intresserad på att söka en finansieringsmöjlighet – men vill veta mer? På den här sidan får du all information du behöver om hur du söker finansiering, vilka regler som gäller och hur du fyller i en ansökan.

Nollutsläpp – FFI

Detta erbjudande är framtaget för att stödja forsknings- och utvecklingsaktiviteter som vill utveckla och integrera fossilfria och elektrifierade fordon med ladd- och tankinfrastruktur. Fokuset ska vara att minska miljö- och klimatpåverkan. Detta stöd ingår i delprogrammet FFI Nollutsläpp inom samarbetet Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI). 

Vem kan söka?

Forskningsorganisationer, företag, offentliga och ideella organisationer. Samtliga projekt ska bestå av minst 2 parter. 

Källa: Vinnova

Vad kan du söka för?

Projekt inom bl.a. effektivitet och hållbarhet i värdekedjan, kostnadsreduktion som möjliggör klimatnytta, fordonsteknik och ladd/tankinfrastruktur samt energieffektivitet i användarfasen 

Källa: Vinnova

Hur mycket kan du söka?

FFI beviljar bidrag om max 50 procent för delprogrammet. Projekt ska ha minst 25 procent näringslivsfinansiering. Maxbelopp för mindre studier är 500 000 kronor. Total budget är ca 78 miljoner kronor.

Källa: Vinnova

Viktiga datum att komma ihåg

  • Ansökan öppnar – 11 april 2022
  • Sista datumet för ansökning – 21 juni 2022
  • Datum när beslutet meddelas – 14 oktober 2022

Nyfiken på att läsa mer och ansöka? Du hittar mer information här.

Innovativa Impact Startups höst 2022

Har du ett nystartat innovativt bolag vars affärsidé är att skapa mätbara positiva effekter på de globala samhällsutmaningarna? Då är detta erbjudande för dig! Du kan också söka detta om du har en affärsmodell som är skalbar. Detta stöd är inplanerat till juni 2022.

Vem kan söka?

Små, nystartade aktiebolag som är yngre än fem år, har en årsomsättning lägre än två miljoner kronor och inte har delat ut vinst. Bolagets affärsidé är att bidra positivt till en eller flera av hållbarhetsmålen i Agenda 2030 

Källa: Vinnova

Vad kan du söka för?

Ta fram prototyper, utveckla affärsmodellen eller skapa strategier för att skydda företagets nya lösning.

Källa: Vinnova

Hur mycket kan du söka?

I denna utlysning kan ni söka max 300 000 kronor.

Källa: Vinnova

Viktiga datum att komma ihåg

Planerar att öppna – juni 2022 

Nyfiken på att läsa mer och ansöka? Du hittar mer information här.

Medtech4Health: Kompetensförstärkning i småföretag 2022

Detta erbjudande är för dig som har ett litet företag och behöver stärka upp bolagets kompetens med en extern partner under ett projekt. Tanken bakom erbjudandet är att hjälpa ditt bolag att producera en innovativ medicinteknisk produkt. Den kompetens och kunskap som den externa personen besitter ska efter projektets avslut överlåtas till bolaget. Tanken med detta stöd är inte att finansiera befintlig personal i bolaget. 

Vem kan söka?

Småföretag eller mikroföretag med mindre än 50 anställda och årsomsättning eller balansomslutning på mindre än 10 miljoner euro. 

Källa: Vinnova

Vad kan du söka för?

Inköp av en extern konsulttjänst som ska möjliggöra utveckling eller implementering av en ny medicinteknisk idé. Kunskapen ska kunna överföras och bestå i företaget. 

Källa: Vinnova

Hur mycket kan du söka?

200 000 kronor

Källa: Vinnova

Viktiga datum att komma ihåg

För det här erbjudandet bedöms ansökningar vid flera tillfällen. Ansökningstiden är indelad i flera ansökningsperioder – vilket innebär att om du skickar in din ansökan före den sista dagen i en period så får du bedömningen i anknytning till det datumet. 

  • Ansökan öppnar – 7 mars 2022
  • Sista datumet för ansökningsperiod 1 – 20 april 2022
  • Projekt får starta – 1 maj 2022 
  • Sista datumet för ansökningsperiod 2 – 10 augusti 2022 
  • Sista ansökningsdagen – 15 september 2022
  • Projekt får senast starta – 31 mars 2023
  • Projektet ska avslutas senast – 31 mars 2024 

Nyfiken på att läsa mer och ansöka? Du hittar mer information här.

Avancerad och innovativ digitalisering 2022

Är du sugen på att, i ett samarbete, utveckla lösningar till nytta för nästa generations industriella digitala lösningar? Då ska du söka detta stöd. Det ska också användas för att nya tjänster och produkter ska tas fram och utvecklas i Sverige. Projekten förväntas gynna avancerad digitalisering som moderniserar svensk industri. Det ska också vara relevant inom något eller några av utlysningens fastställda tekniska fokusområden.

Vem kan söka?

Ett konsortium med minst två deltagare, varav minst en industriell projektpart i form av ett företag. Förutom företag kan universitet, högskolor, forskningsinstitut och andra relevanta organisationer medverka,

Källa: Vinnova

Vad kan du söka för?

Forsknings- och innovationsprojekt som är drivna av industriella behov och som genom samverkan utvecklar möjliggörande teknik och förmågor med inriktning mot avancerad och innovativ digitalisering inom något av utlysningens tekniska fokusområden. 

Källa: Vinnova

Hur mycket kan du söka?

Det går att söka mellan 2 och 10 miljoner kronor i bidrag per projekt. Bidraget får motsvara maximalt 50 procent av projektets stödberättigande kostnader. Utlysningens preliminära budget är 70 miljoner kronor.

Källa: Vinnova

Viktiga datum att komma ihåg

Det här erbjudandet bedöms ansökningar vid flera tillfällen. Ansökningstiden är indelad i flera ansökningsperioder – vilket innebär att om d skicka in din ansökan för den sista dagen i en period så får du bedömningen i anknytning till det datumet. 

  • Ansökan öppnar – 2 mars 2022
  • Sista datum för ansökningsperiod – 28 juni 2022 klockan 14:00
  • Sista ansökningsdatum – 20 oktober 2022 klockan 14:00

Nyfiken på att läsa mer och ansöka? Du hittar mer information här.

Innovations for Managing Sustainable Urban Accessibility

Detta erbjudande ingår i samarbetet ERA-NET Cofund Urban Accessibility and Connectivity (EN-UAC). De länder som ingår i detta erbjudande är Sverige, Lettland, Turkiet, Österrike, den belgiska Flandersregionen och den belgiska huvustadsregionen. Den information som Vinnova ger ut är för svenska sökande som är intresserade av att delta i internationella sammanslutningar – för att bidra till utvecklingen av verktyg och metoder som ska öka tillgänglighet och hållbar mobilitet i städer.

Vem kan söka?

Utlysningen är öppen för företag, forskningsinstitut, högskolor och universitet, offentliga aktörer samt icke vinstdrivande organisationer. Svenska sökande behöver ingå i ett konsortium med minst en aktör från något av de medverkande länderna. 

Källa: Vinnova

Vad kan ni söka för?

Vi söker svenska aktörer som på innovativa sätt och i samarbete med europeiska aktörer vill främja hållbar mobilitet och tillgänglighet i städer. Utlysningen är öppen för projekt som sträcker sig alltifrån tillämpad forskning till demoprojekt. 

Källa: Vinnova

Hur mycket kan ni söka?

Det finns ingen uttryckt maximal nivå för hur mycket det går att söka, men ungefär 10 miljoner kronor är budgeterat för den svenska delen av utlysningens. Vi räknar med att finansiera projektmedverkan för ca 3–5 svenska aktörer.

Källa: Vinnova

Viktiga datum att komma ihåg

  • Ansökan öppnar – 7 april 2022
  • Sista ansökningsdagen – 15 september 2022
  • Datum när beslutet meddelas – 15 december 2022
  • Projekt får tidigast starta – 1 januari 2023

Nyfiken på att läsa mer och ansöka? Du hittar mer information här.

Läs också: Vilka olika typer av Almilån finns – och vad är villkoren?



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.