Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ekonomi & Skatt

Stöd och bidrag för företag hos Vinnova – detta finns 2022

Karolina O¨stervald
Karolina Östervald 3 juni, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Stöd och bidrag för företag hos Vinnova – detta finns 2022

Foto: Stöd och bidrag för företag hos Vinnova – detta finns 2022

Hos Vinnova kan innovativa företag hitta stöd och finansiering för utveckling och innovation. Här är de mest aktuella finansieringsmöjligheterna under 2022. Kanske det som möjliggör drömmen om din tillväxtresa?

Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet. Deras uppdrag är att bygga upp Sveriges innovationsförmåga och därmed också bidra till en hållbar utveckling. Är du intresserad på att söka en finansieringsmöjlighet – men vill veta mer? På den här sidan får du all information du behöver om hur du söker finansiering, vilka regler som gäller och hur du fyller i en ansökan.

Nollutsläpp – FFI

Detta erbjudande är framtaget för att stödja forsknings- och utvecklingsaktiviteter som vill utveckla och integrera fossilfria och elektrifierade fordon med ladd- och tankinfrastruktur. Fokuset ska vara att minska miljö- och klimatpåverkan. Detta stöd ingår i delprogrammet FFI Nollutsläpp inom samarbetet Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI). 

Vem kan söka?

Forskningsorganisationer, företag, offentliga och ideella organisationer. Samtliga projekt ska bestå av minst 2 parter. 

Källa: Vinnova

Vad kan du söka för?

Projekt inom bl.a. effektivitet och hållbarhet i värdekedjan, kostnadsreduktion som möjliggör klimatnytta, fordonsteknik och ladd/tankinfrastruktur samt energieffektivitet i användarfasen 

Källa: Vinnova

Hur mycket kan du söka?

FFI beviljar bidrag om max 50 procent för delprogrammet. Projekt ska ha minst 25 procent näringslivsfinansiering. Maxbelopp för mindre studier är 500 000 kronor. Total budget är ca 78 miljoner kronor.

Källa: Vinnova

Viktiga datum att komma ihåg

  • Ansökan öppnar – 11 april 2022
  • Sista datumet för ansökning – 21 juni 2022
  • Datum när beslutet meddelas – 14 oktober 2022

Nyfiken på att läsa mer och ansöka? Du hittar mer information här.

Innovativa Impact Startups höst 2022

Har du ett nystartat innovativt bolag vars affärsidé är att skapa mätbara positiva effekter på de globala samhällsutmaningarna? Då är detta erbjudande för dig! Du kan också söka detta om du har en affärsmodell som är skalbar. Detta stöd är inplanerat till juni 2022.

Vem kan söka?

Små, nystartade aktiebolag som är yngre än fem år, har en årsomsättning lägre än två miljoner kronor och inte har delat ut vinst. Bolagets affärsidé är att bidra positivt till en eller flera av hållbarhetsmålen i Agenda 2030 

Källa: Vinnova

Vad kan du söka för?

Ta fram prototyper, utveckla affärsmodellen eller skapa strategier för att skydda företagets nya lösning.

Källa: Vinnova

Hur mycket kan du söka?

I denna utlysning kan ni söka max 300 000 kronor.

Källa: Vinnova

Viktiga datum att komma ihåg

Planerar att öppna – juni 2022 

Nyfiken på att läsa mer och ansöka? Du hittar mer information här.

Medtech4Health: Kompetensförstärkning i småföretag 2022

Detta erbjudande är för dig som har ett litet företag och behöver stärka upp bolagets kompetens med en extern partner under ett projekt. Tanken bakom erbjudandet är att hjälpa ditt bolag att producera en innovativ medicinteknisk produkt. Den kompetens och kunskap som den externa personen besitter ska efter projektets avslut överlåtas till bolaget. Tanken med detta stöd är inte att finansiera befintlig personal i bolaget. 

Vem kan söka?

Småföretag eller mikroföretag med mindre än 50 anställda och årsomsättning eller balansomslutning på mindre än 10 miljoner euro. 

Källa: Vinnova

Vad kan du söka för?

Inköp av en extern konsulttjänst som ska möjliggöra utveckling eller implementering av en ny medicinteknisk idé. Kunskapen ska kunna överföras och bestå i företaget. 

Källa: Vinnova

Hur mycket kan du söka?

200 000 kronor

Källa: Vinnova

Viktiga datum att komma ihåg

För det här erbjudandet bedöms ansökningar vid flera tillfällen. Ansökningstiden är indelad i flera ansökningsperioder – vilket innebär att om du skickar in din ansökan före den sista dagen i en period så får du bedömningen i anknytning till det datumet. 

  • Ansökan öppnar – 7 mars 2022
  • Sista datumet för ansökningsperiod 1 – 20 april 2022
  • Projekt får starta – 1 maj 2022 
  • Sista datumet för ansökningsperiod 2 – 10 augusti 2022 
  • Sista ansökningsdagen – 15 september 2022
  • Projekt får senast starta – 31 mars 2023
  • Projektet ska avslutas senast – 31 mars 2024 

Nyfiken på att läsa mer och ansöka? Du hittar mer information här.

Avancerad och innovativ digitalisering 2022

Är du sugen på att, i ett samarbete, utveckla lösningar till nytta för nästa generations industriella digitala lösningar? Då ska du söka detta stöd. Det ska också användas för att nya tjänster och produkter ska tas fram och utvecklas i Sverige. Projekten förväntas gynna avancerad digitalisering som moderniserar svensk industri. Det ska också vara relevant inom något eller några av utlysningens fastställda tekniska fokusområden.

Vem kan söka?

Ett konsortium med minst två deltagare, varav minst en industriell projektpart i form av ett företag. Förutom företag kan universitet, högskolor, forskningsinstitut och andra relevanta organisationer medverka,

Källa: Vinnova

Vad kan du söka för?

Forsknings- och innovationsprojekt som är drivna av industriella behov och som genom samverkan utvecklar möjliggörande teknik och förmågor med inriktning mot avancerad och innovativ digitalisering inom något av utlysningens tekniska fokusområden. 

Källa: Vinnova

Hur mycket kan du söka?

Det går att söka mellan 2 och 10 miljoner kronor i bidrag per projekt. Bidraget får motsvara maximalt 50 procent av projektets stödberättigande kostnader. Utlysningens preliminära budget är 70 miljoner kronor.

Källa: Vinnova

Viktiga datum att komma ihåg

Det här erbjudandet bedöms ansökningar vid flera tillfällen. Ansökningstiden är indelad i flera ansökningsperioder – vilket innebär att om d skicka in din ansökan för den sista dagen i en period så får du bedömningen i anknytning till det datumet. 

  • Ansökan öppnar – 2 mars 2022
  • Sista datum för ansökningsperiod – 28 juni 2022 klockan 14:00
  • Sista ansökningsdatum – 20 oktober 2022 klockan 14:00

Nyfiken på att läsa mer och ansöka? Du hittar mer information här.

Innovations for Managing Sustainable Urban Accessibility

Detta erbjudande ingår i samarbetet ERA-NET Cofund Urban Accessibility and Connectivity (EN-UAC). De länder som ingår i detta erbjudande är Sverige, Lettland, Turkiet, Österrike, den belgiska Flandersregionen och den belgiska huvustadsregionen. Den information som Vinnova ger ut är för svenska sökande som är intresserade av att delta i internationella sammanslutningar – för att bidra till utvecklingen av verktyg och metoder som ska öka tillgänglighet och hållbar mobilitet i städer.

Vem kan söka?

Utlysningen är öppen för företag, forskningsinstitut, högskolor och universitet, offentliga aktörer samt icke vinstdrivande organisationer. Svenska sökande behöver ingå i ett konsortium med minst en aktör från något av de medverkande länderna. 

Källa: Vinnova

Vad kan ni söka för?

Vi söker svenska aktörer som på innovativa sätt och i samarbete med europeiska aktörer vill främja hållbar mobilitet och tillgänglighet i städer. Utlysningen är öppen för projekt som sträcker sig alltifrån tillämpad forskning till demoprojekt. 

Källa: Vinnova

Hur mycket kan ni söka?

Det finns ingen uttryckt maximal nivå för hur mycket det går att söka, men ungefär 10 miljoner kronor är budgeterat för den svenska delen av utlysningens. Vi räknar med att finansiera projektmedverkan för ca 3–5 svenska aktörer.

Källa: Vinnova

Viktiga datum att komma ihåg

  • Ansökan öppnar – 7 april 2022
  • Sista ansökningsdagen – 15 september 2022
  • Datum när beslutet meddelas – 15 december 2022
  • Projekt får tidigast starta – 1 januari 2023

Nyfiken på att läsa mer och ansöka? Du hittar mer information här.

Läs också: Vilka olika typer av Almilån finns – och vad är villkoren?



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.