Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Tele2

Försäljning & Lönsamhet

Så lyckas du med onlinemöten – expertens bästa tips

Sponsrad artikel 23 juni, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Effektiva och kreativa onlinemöten skapas inte av sig själva. Här går vi igenom de viktigaste stegen för att få till smarta och fokuserade onlinemöten – tillsammans med Jessica Levin från Tele2.

Sedan 2011 har Tele2 Företag gjort en undersökning om digitaliseringen på svenska företag. I årets undersökning har man med hjälp av SIFO undersökt svenskarnas inställning till distansarbete både innan och under Corona.

I april 2020 jobbade 57 % på distans i någon form, vilket är en ökning med nästan 400 % sedan februari då 15 % uppgav att de gjorde det. 32 % arbetar hemifrån på heltid under Corona, vilket bara 2% gjorde i februari. 4 av 10 säger att de kommer att jobba mer på distans när de får återgå till sina kontor igen.

Detta ger helt nya utmaningar för mindre företag där både medarbetare och kunder vill träffas online.
Jessica Levin är direktör för SME (små och medelstora företag) på Tele2 och expert på hur du får kommunikationen att fungera när många jobbar hemma. Hon har massor med tips på hur du får onlinemöten, och teamkänslan, att fungera på distans.

Läs mer:Här är de bästa lösningarna för effektivt distansarbete.

Vilken typ av möten fungerar på distans?

– Nästan alla möten fungerar online och på distans, menar Jessica. Både de mer seriösa och jobbrelaterade men också, vilket är extra viktigt i dessa tider, de sociala mötena med kollegor och med familj och vänner.

Många företag skapar nu digitala sätt att umgås för att bygga teamet när många jobbar hemifrån.

– Satsa gärna lite extra på teamkänslan genom till exempel Team online AW och Team online lunch, och komplettera gärna med Walk and Talks så att medarbetarna kommer ut och rör på sig och inte stirrar på skärmen hela dagen, tipsar Jessica. 

–Varför inte kombinera Walks and Talks med en stegtävling som gör att att medarbetare kommer ut, samtidigt som ni kan ha kreativa gående möten, fortsätter hon.

Läs också:Optimala videomöten i 8 steg – här är checklistan.

Hur ska jag bete mig i ett onlinemöte?

Du har säkert varit med om onlinemöten där deltagarna, minst sagt, har dålig “onlinemötes-disciplin”. Flackande blickar, störande bakgrunder och dåligt ljud. Jessica har en strategi för hur du som mötesdeltagare får allas engagemang i ett onlinemöte.

  1. Ha alltid kameran på (det ger en mycket bättre närvarokänsla) och titta helst in i kameran. De flesta tittar på de andra deltagarna, vilket ger en opersonlig upplevelse av dig.
  2. Undvik störande bakgrund som kan distrahera övriga mötesdeltagare.
  3. Ha koll på när du bör muta dig och unmuta dig. Best Practice är att du mutar dig när du inte pratar, speciellt om du har störande bakgrundsljud.
  4. Visa respekt för övriga deltagare genom att inte hamra på tangentbordet på din dator eller pilla på din telefon samtidigt som du deltar i ett videomöte.
  5. Le gärna och se glad ut mot dina möteskollegor.
  6. Det är en bonus om det går att ha koll på ljuset i rummet också. Undvik att sitta direkt vid fönstret då det ofta skuggar ditt ansikte.

Läs mer: 10 sätt att skapa bättre digitala möten.

Få deltagarna att känna sig delaktiga i onlinemötet

Ett bra sätt att få alla engagerade i ett onlinemöte är att, i början av mötet, göra en “laget runt”. Då får även de tystlåtna medarbetarna chansen att säga hur de mår, vad de jobbar med just nu och vilka utmaningar de har. 

Ha som standard att göra en “laget runt” när beslut ska tas och när viktiga frågor ska diskuteras, för att säkerställa att alla kommer till tals. Digitalt är det extra viktigt, det är lätt att gömma sig bakom en skärm.

Ett annat sätt att engagera medarbetarna i ett onlinemöte är att ge deltagarna olika mötesroller. Ordförande, sekreterare eller teknikansvarig. Vilka roller behöver ditt onlinemöte? Ett digitalt möte ger ju också helt andra tekniska möjligheter än ett fysisk möte. Ni kan till exempel spela in mötet, föra digitala mötesanteckningar och chatta samtidigt.

Behövs en policy när alla jobbar hemma?

När alla jobbar på olika platser och på olika tider kan det vara relevant med gemensamma regler och förhållningssätt. Hur mycket ska vi jobba? När ska vi vara tillgängliga? Har vi jobbmailen i mobilen eller inte? Vilken teknik ska vi använda?

– Mycket handlar om sunt förnuft men du som företagsledare behöver sätta en policy för hur man skall förhålla sig till jobbet när allt sker på hemmaplan, tipsar Jessica. Det är viktigt att alla känner att de kan balansera jobbet med privatlivet.

Alla människor är olika och du som chef behöver vara lyhörd för att alla har olika behov.

Läs mer:Så här väljer du rätt teknik för distansarbete.



ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.