Rekordstor nätshopping – Så vinner du på trenden

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 25 juni, 2024
Publicerades: 23 juli, 2024
Foto av: AdobeStock

Svenskarnas nätshopping slår alla rekord! Samtidigt handlar allt fler i utländska webbutiker, vilket innebär att miljarder kronor försvinner utomlands. Men – en majoritet VILL stödja det lokala. Här finns stora möjligheter för dig att ta del av kakan (både i Sverige och utomlands). Så kan du öka din e-handel.

Den svenska e-handeln fortsätter att växa, nio av tio svenskar handlar på nätet, visar en ny rapport från Nets.

Trots att majoriteten av dessa köp – omkring 80 procent – sker i svenska webbutiker, syns en ökad konkurrens från stora internationella aktörer som Amazon, Alibaba och Temu. Enligt rapporten köper drygt var femte svensk något från utlandet varje månad, och bland yngre svenskar (18-29 år) är andelen hela 30 procent.

– Oftast är det helt rationell handel men i en hel del fall är det mest shopping som underhållning. Vi köper varor av tveksam kvalitet till ett väldigt lågt pris, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, som är en del av Nexi.

Så kan du öka din e-handel

Samtidigt som detta skapar utmaningar, finns också möjligheter för svenska företag.Rapporten visar att svenskar handlar utomlands främst för att de söker produkter som inte finns tillgängliga i Sverige och för att få lägre priser.

Samtidigt finns också flera hinder som gör att vissa väljer att avstå från att handla internationellt: svårigheter med att returnera produkter, höga leveranskostnader, tullregler och långa leveranstider.

Trots den hårda konkurrensen från internationella marknadsplatser finns det alltså fördelar med att vara en lokal aktör. Många svenskar är tveksamma till att handla utomlands på grund av bristande förtroende (23 %) och miljöskäl (20 %). Genom att betona dessa aspekter i din marknadsföring kan du attrahera fler kunder till din webbutik.

En majoritet av svenskarna (55 %) föredrar faktiskt att stödja lokala webbutiker. Detta är en tydlig signal om att det finns en stark efterfrågan på lokala produkter och tjänster.

– Det är generellt svårt för svenska webbutiker att konkurrera med pris och utbud mot både jättarna och mindre nischade utländska webbutiker. Däremot kan erbjudanden som antingen snabba eller miljövänliga leveransalternativ liksom lokala betalsätt vara fördelar, säger Patrik Müller.

3 tips – Så kan du öka din e-handel i Sverige

  1. Snabba och miljövänliga leveranser: Konsumenter värdesätter snabb och miljövänlig frakt. Genom att erbjuda effektiva leveransalternativ kan du differentiera ditt företag från utländska konkurrenter och tillfredsställa miljömedvetna kunder.
  2. Lokala betalningssätt: Många svenska konsumenter föredrar att använda lokala betalningsmetoder. Genom att erbjuda betalningssätt som Swish och Klarna kan du skapa en trygg och bekväm köpupplevelse för dina kunder.
  3. Betona fördelarna med att handla lokalt: Bygg ditt varumärke som en lokal aktör som det går att lita på, lyft fram miljöskäl och snabba leveranser i din marknadsföring.

3 tips – Så kan du öka din e-handel utomlands

Ta steget och börja sälja dina produkter på internationella marknader. Använd stora marknadsplatser som redan har en etablerad infrastruktur för att testa nya marknader med minimal risk.

  1. Börja enkelt: Testa marknaden genom att välja ett land och ett mindre antal produkter.
  2. Använd marknadsplatser: Dra nytta av de stora marknadsplatsernas räckvidd för att se vart ditt erbjudande fungerar bäst.
  3. Anpassa dig lokalt: Precis som utländska webbutiker gör i Sverige, bör du uppfattas som lokal genom bra översättningar, lokala betal- och leveranssätt samt kulturell anpassning.

Här hittar du massor av fler smarta tips för din e-handel!