Kom igång med din e-handel

Kom igång och starta en e-handel – enkla tips och plattformar

Pernilla Säfström

Uppdaterades: 27 december, 2021
Publicerades: 4 januari, 2022

Du vill starta en e-handel – men i vilken ände ska du börja? Vi guidar dig.

Du har insett fördelarna med en digital e-handel och vill nu starta upp. Innan du väljer plattform och sätter detaljerna för att starta en e-handel bör du lägga grunden för en framgångsrik försäljning genom att ha klart för dig:

  1. VAD ska du sälja?
    Ska du sälja fysiska produkter i din e-handel? De kanske kan kompletteras med digitala produkter som till exempel e-böcker, hemsidor, grafiska produktioner? Erbjuder du fysiska tjänster som exempelvis föreläsningar så kanske de även kan digitaliseras och ingå i din e-handel?
  2. Till VEM ska du sälja?
    Du behöver locka och driva trafik till din e-handel. För att kunna göra det behöver du ringa in din idealkund och vad som får den att köpa, för att kunna ta fram rätt marknadsföring.
  3. NÄR ska din online försäljning vara up and running?
    En målsättning hjälper dig att genomföra stegen samt specificera vilken tid på året som lämpar sig bäst för att lansera din e-handel.

Att välja plattform när du vill starta en e-handel

Många är rädda att en e-handel ska vara tekniskt krångligt. Men en lyckad e-handel handlar rätt så lite om tekniken bakom utan snarare om att ha ett lönsamt erbjudande, att nå fram till samt att ta hand om sina kunder.

Du kan välja att antingen hyra en plattform eller bygga den själv. Är du ny på e-handel och inte så duktig på teknik är det en klar fördel att hyra en plattform. Du får då färdiga mallar och inbyggda betallösningar med support. Nackdelen är främst begränsningen i anpassningsmöjligheter.

Tänk på detta vid valet av plattform att hyra:

  • Den bör ha minst grundfunktionaliteten produkt- och kundhantering samt betalningsmöjligheter
  • Du ska känna att den är lätt att hantera, har en smidig orderhantering och en bra support.
  • Den ska innehålla enkla och snygga designmallar som du själv kan ändra i och som är anpassade även för mobil och platta.
  • Den bör ha kopplingar till betallösningar med förhandlade priser
  • Om du vill nå specifika länder utanför Sverige bör kassalösningen stödja även det.
  • Om du vill sälja digitala produkter bör det finnas möjlighet till det

Exempel på färdiga plattformar:

  • Abicart – Svensk beprövad plattform med flera designmallar och bra funktioner. Testa gratis i 30 dagar.
  • Quickbutik – Svensk plattform på framfart. Prova gratis i 14 dagar.
  • Shopify – Kanadensisk välkänd plattform. Prova gratis i 14 dagar.

I korthet:

  • Du behöver inte vara programmerare för att starta en e-handel. Det handlar väldigt lite om teknik och mer om att hitta ett lönsamt erbjudande, att nå fram med din marknadsföring och att ta hand om dina kunder.
  • Om du är ny på e-handel, vill komma igång snabbt och inte har teknisk kunskap eller vill lägga tid på det – välj då att hyra en färdig e-handelsplattform
  • Det finns plattformar där du kan testa, bygga och till och med börja sälja i din e-handel under 30 dagar innan det kostar något.
  • Börja smått och skala upp vid behov.
  • Är du ännu inte riktigt redo för en egen e-handel? Börja sälja dina produkter via meddelanden i sociala medier alternativ marknadsplatser som Amazon och Facebook.
  • En egen e-handel ger dig bättre marginaler och möjligheter att bygga ditt eget varumärke med full kontroll.

Tips: Lyssna till podden där digitaliseringsexperten Mikael Ahlström pratar om framtidens e-handel.