Fyra kundbehov företag och e-handel måste ha koll på

Josefin Wallin

Uppdaterades: 3 februari, 2022
Publicerades: 9 februari, 2022
Foto av: Adobe Stock

Facebook har undersökt hur vi svenskar e-handlar – och vilka behov som styr oss. Här ser man fyra kundbehov som utmärker sig i all e-handel. Läs mer om vilka de är och hur de kan hjälpa dig att öka dina affärer.

Tack vare internet och e-handelns framfart har marknaden för många globaliserats. Det innebär också mer saker att ta hänsyn till, utöver sin svenska marknad. Facebook har tagit fram en rapport, Facebook Holiday Insights, om våra köpvanor under olika högtider. De köpstarka dagarna, Mega Sales Day, är dagar som utmärker sig med en extra stor handel av både varor och tjänster.

Fyra viktiga kundbehov för din e-handel

1. Gemenskap och anknytning

Många som handlar vill känna sig som en del av en gemenskap. Det är också en stor del som uppger att de just känner så, när de handlar under en av Mega Sales Day. Man kan också urskilja en utmaning som e-handlare har jämfört med sin fysiska motsvarighet. Det handlar om service. 63 % uppger att de får bäst service i en fysisk butik. Det ger däremot onlinehandel en möjlighet att ännu mer utveckla sin servicedel genom tjänster såsom Messenger. 17 % av Svenskarna är nämligen mer benägna att handla hos en e-handlare som det går att skicka meddelanden till. I det här segmentet har man också sett att stötta det lokala näringslivet blivit allt viktigare. Som en del av att stötta den gemenskap man befinner sig i.

2. Engagemang och underhållning

Tror du att enbart priset är viktigast för en kund i e-handeln? Tänk om! Det är enklare än någonsin att jämföra priser online för att hitta det bästa priset – men kunden letar efter mer än så. Man vill nämligen också ha kul! Precis som när man förr strosade runt i butiker för nöjes skull, scrollar man kanske på Instagram idag? Köpet är däremot lika centralt. Hur är det här viktigt för dig? Jo, Instagram är idag en viktig plats för handeln. Här sparar många ner annonser och inspiration för exempelvis inköp av presenter.

Visste du att 38 % av svenskarna säger att det är via mobiltelefonen de hittar sina inköp av just presenter?

Facebook Holiday Insights

3. Förväntan och tillfälle

Kunden vill känna spänning och förväntan – det blir ditt jobb att bygga upp det. Ett viktigt kundbehov att jobba med för din e-handel. En viktig del av försäljningen är att skapa en förväntan. Det är ingen slump att man släpper nya modeller av mobiltelefoner mitt i natten som får kunderna att köa i timtal. Förväntan bygger engagemang helt enkelt – och det är någonting som du och din e-handel kan ha god nytta av att implementera i ert strategiarbete. Det är också en viktig komponent att ta med sig i det förberedande arbetet inför en köpstark dag. Låt kunden lära sig om produkten, väck ett begär och sedan när produkten släpps – skapa en trevlig köpupplevelse för din kund.

4. Inspiration och spontanitet.

Kunden vill känna inspiration när den rör sig i den digitala e-handeln, men också ges utrymme för spontanitet. Det innebär att du genom inspiration skapar ett tillfälle för kunden att göra ett spontanköp. Lika ofta som det händer i den fysiska handeln bör vi med andra ord skapa möjlighet för samma beteende i den digitala.

  • 89 % av svenskarna har upptäckt någonting nytt som de har gillat när de handlat via Facebooks plattformar.
  • 67 % har också ”spontanhandlat” under någon av de stora köpdagarna.
  • Facebook har en egen lösning för att uppmuntra till fler spontana köp, Facebook Discovery Commerce. Någonting man kan ha god hjälp av genom annonseringsverktyget.

Facebook Discovery Commerce: Med hjälp av en stor mängd data och teknik så kan det här systemet förstå vad som är viktigt för en specifik typ av människa. När annonser och produkter läggs i Facebooks annonsverktyg kan man därmed matcha annonsen med den människa som mest troligtvis också kommer tycka att de är relevanta.

Nyfiken på mer?