7 digitala trender att ha koll på 2023

Segt med digitala affärer? 7 trender som konverterar, säljer och syns!

Karolina Östervald

Publicerades: 20 januari, 2023
Foto av: Adobe Stock

Sugen på lite trendspaning? Såklart! Vi listar 7 riktigt heta digitala trender att ha koll på 2023. Ge ditt företag försprång och se över vad ni bör satsa på.

SEO – din bästa vän

Det är ingen nyhet att sökmotoroptimering har varit på allas läppar de senaste åren – och det är inte så konstigt. För i takt med att fler företag flyttar ut sin verksamhet digitalt så blir behovet större att ta plats högt uppe i sökresultaten. Vill ditt företag bli mer synligt? Då är det dags att se över ditt SEO.

Satsa på att bli mer personlig

Möts du av generella och avskalade budskap? Sugen på mer personligt innehåll? Då är du inne på helt rätt spår. För i år kommer det personliga att blomstra! Se till att din marknadsföring visar vilka ni är och riktar sig till din kund.

Influencers heta tid fortsätter

Influencer marketing har vuxit snabbt under de senaste åren – och många företag hoppar med på tåget. Sociala medier är en stor del av marknadsföringen för många företag, vilket också har bidragit till en större marknad för influencers. Kul tycker vi! Vill du nå din målgrupp (och definitivt den yngre) 2023 så ska du se till att satsa på denna typ av marknadsföring.

Vill du läsa mer om influencer marketing och influencers? Kolla då in dessa heta artiklar!
Läs:
Sveriges 10 största influencers – vilka följer du på Instagram?
Läs också: Lyckas med Influencer Marketing – expertens 9 steg till framgång

Chatboten kan hjälpa ditt företag

Ser du fler och fler chatbotar ute på nätet? Det är inte konstigt – många företag har börjat använda sig av denna smarta funktion och hjälpmedel. Vill du att dina kunder ska få snabb återkoppling och svar på enkla frågor på din hemsida? Då ska du kika in chatbots.

Vill du läsa mer om chatbotar? Klicka dig då in på denna artikel som handlar om den nya fantastiska chatboten!
Läs:
Chatboten alla snackar om – så kan en chatbot hjälpa ditt företag

Mera rörligt!

Vi matas dagligen med information och kommunikation – men hur mycket kommer vi egentligen ihåg? För att sticka ut och fånga kundens uppmärksamhet är rörligt material ett nästa spår för dig att ta. Trenden visar dock att du även ska satsa på snabbt material – därför är format som Reels och Stories vad dina kunder älskar. Att i ett snabbt format fånga sitt budskap är därför en konst som du snarast bör träna upp.

Sociala medier – nya sökmotorn?

Har du lagt märke till att du får sökningar från sociala medier när du använder dig av Google? För att hålla sig relevant hos yngre målgrupper har sökmotorn tagit detta steg. Detta ger dig som företagare stora möjligheter att satsa på sökoptimerat innehåll på dina sociala kanaler – för att sedan synas i sökresultaten.

Satsa stenhårt på innehållet

Avslutningsvis så måste vi ju nämna innehållet – som är A och O i en framgångsrik marknadsföring. Att jobba fram ett innehåll som är engagerande, intressant och som träffar kunden är en nödvändighet. Därför är det viktigt att du lägger stort krut på att skapa välarbetat content.

Hetaste digitala trenderna 2022 – Brit Stakston tipsar

Intresserad att veta mer om de hetaste digitala trenderna från 2022? Lyssna då in på detta grymma avsnitt från Business Hacks med mediagurun Brit Stakston.

Läs också: Mest googlade 2022? Nyfiken, eller hur? Vi har topplista!