Skriva pressmeddelande som media älskar – och 5 vassa bonustips

Josefin Wallin

Uppdaterades: 15 juli, 2022
Publicerades: 19 juli, 2022
Foto av: Adobe Stock

Skriva ett pressmeddelande själv? Såklart att du kan! Vi bjuder dig på våra bästa tips om innehåll, tider, vinklar och bilder.

I artikeln hittar du:

  • Varför ska du skriva pressmeddelande?
  • Vad ska det innehålla?
  • Vinkel? Tider? Bilder?
  • Tipsen när du vill skriva ett pressmeddelande som media älskar!

Varför pressmeddelande?

Ett pressmeddelande är en metod för att tipsa media om nyheter och händelser kopplat till ditt företag. Kanske har ni satsat på något spännande, arrangerar ett event, en insamling eller investerat? Ett pressmeddelande är en kort text där du på ett journalistiskt vis formulerar din nyhet. Detta för att du vill göra det enkelt för media att plocka upp din nyhet. Pressmeddelande är en utmärkt metod för gratis marknadsföring som du absolut bör använda dig av.

Läs också: Fler nya kunder 2022 – hetaste sätten att få fler affärer

Vad kan ett pressmeddelande handla om?

  • Etablering
  • Ny tjänst eller produkt
  • Investering
  • Resultat
  • Etc.

Vad ska ett pressmeddelande innehålla?

  • Rubrik: En kort rubrik som lockar till mer läsning. Här har du din första chans att fånga läsaren (i det här fallet media)
  • Ingress: Kort text där du sammanfattar ditt pressmeddelande i ett par rader. Ska gärna sammanfatta men även bjuda läsaren till att vilja läsa mer.
  • Citat. Se till att ha ett pratminus från den som vi valt som talesperson i frågan från ditt företag. Låt denna kommentera nyheten. Det gör pressmeddelandet mer kärnfullt!
  • Neutral information som journalisterna kan plocka direkt från texten. Undvik alltså text som upplevs som för mycket reklam.
  • Avsluta med eventuell mer information. När det kommer till pressmeddelande ska du leverera det viktigaste först – och det kompletterande sist. Tänk redaktionellt.
  • Kontaktuppgifter.
  • Gärna bilder! Gör det enkelt för journalisterna att skriva om dig och din nyhet. Förutom en informativ text med lockande förpackning – skicka också med bilder som kan användas.
  • Addera också en eventuell informationstext om ditt företag. Återigen se till att den är neutral så att den är enkel att använda rakt av.

Tips! Det finns också tjänster som kan hjälpa dig med distributionen av dina pressutskick ex MyNewsDesk

Annat att tänka på

Förutom formalian kring pressmeddelandet, det vill säga hur det ska utformas, finns det också ett par saker till att ha koll på.

Vinkel

Såklart så behöver din nyhet ha en vinkel. Vad är då en vinkel och hur kan du tänka? För att ge pressmeddelandet en vinkel behöver du fundera på:

  • Vad vill du berätta?
  • För vem?
  • Var är det aktuellt eller utspelar sig?
  • När ska det ske eller har skett?
  • Varför?

Håll dig sedan till din vinkel och det budskap du vill förmedla utan att sväva ut. Kort, tydligt och koncist där punkterna ovan framgår klart. Läs också: Så hittar du din vinkel – steg för steg

Vilken tid är det bäst att skicka pressmeddelande?

Här är det delade meningar som råder! Många skickar det på förmiddagen – och en övervägande del av pressmeddelandena skickas tidigt på veckan. Det handlar också lite om vilken typ av media du skickar till. Är det exempelvis en dagstidning kan du med fördel skicka så tidigt som möjligt på dagen.

5 tips när du gör ett pressmeddelande

  1. Klistra in pressmeddelandet i mailet direkt med rubriken som ämnesrad. Då slipper man klicka upp en pdf för att läsa. Du kan givetvis även bifoga din pdf för den som är intresserad av mer information.
  2. Kontaktpersonen ni anger i pressmeddelandet ska såklart vara tillgänglig när meddelandet går ut.
  3. Addera bilder eller lägg en länk till där man kan hämta bilder fria att använda. Det är någonting som avsevärt kan öka dina chanser att bli publicerad.
  4. Igen! Skriv neutralt och undvik att göra ditt pressmeddelande till en reklamtext. Inga journalister vill plocka in reklam – de vill plocka in nyheter.
  5. Snegla på hur andra har gjort om du känner dig osäker.

Sist men inte minst…

Se till att korrekturläsa din text och se till att den flyter smidigt, är lättläst, slagkraftig och rätt stavad. Be gärna en kollega eller vän läsa igenom. Se till att du håller dig till max en A4.