<![CDATA[]]>

Miljösmart loppis är Maria och Emmas affär

Camilla Björkman

Publicerades: 16 augusti, 2012

Maria Wiberg och Emma Perning kan bara blicka ut över sina tusentals besökare för att se att de ligger rätt i tiden. Deras loppisar är både lönsamma, roliga – och bra för miljön.

I Driva Eget nr 3/2012 skriver vi om fem nya företagartrender som du som småföretagare kan hänga på. En av dem är miljötänk 2.0 – som går ut på att tänka på hur du kan driva ditt företag på ett hållbart sätt.

Det gör Maria och Emma på företaget Stockholmsmarknader AB. Varje helg under sommaren anordnar de drive-in-loppis vid Täby Galoppfält i utkanten av Stockholm. Tusentals fyndsugna Täbybor flockas runt de bilar som står uppradade i ”Sveriges största bakluckeloppis”.

– Folk säger att det känns bra att göra något vettigt med alla prylarna. Och så är det ju roligt också! säger Maria Wiberg.

Affärsidén är att arrangera marknader för begagnat runtom i Stockholmstrakten, i egen regi och på uppdrag av andra. Ett enkelt och kul sätt för säljarna att bli av med allt bråte – och tjäna en slant på köpet. Dessutom är det miljösmart:

– Man vill inte slänga alla saker man har, även om de stått oanvända på vinden i 30 år, säger Maria.

Att företaget ligger i tiden märks på de mängder av besökare som strömmar till loppmarknaderna.

– Här kan de hitta unika saker. De upptäcker att de inte behöver köpa allt nytt. Kanske är det till och med bättre kvalitet på äldre saker.

Affärsmodellen är enkel – Stockholmsmarknader tar betalt per plats och säljaren behåller själv pengarna från sin försäljning. För att klara tempot tar de under loppisarna in uppåt 20 timanställda, och de har även en anställd platschef.

Det är drive-in-loppisen i Täby som står för den största delen av företaget. Säljarna behöver inte boka utan dyker bara upp, betalar, öppnar bakluckan – och börjar sälja.

Maria och Emma håller även loppisevent på köpcentrum och antik- och samlarmarknader. Dessutom har de en bifirma som hyr ut bord. Och snart börjar de med kurser om hur man fixar sina loppisfynd.

– Vi har satsat på att göra loppis i storstan folkligt. För 20 år sedan hade det en fattigstämpel, idag har det blivit en folkfest, säger Maria som tillsammans med Emma vann priset Årets Företagare i Täby 2012. 

Så miljöanpassar du ditt företag
Tre tips från Maria Wiberg och Emma Perning på Stockholmsmarknader.

  • Köp begagnat. Mängder av kontorsmöbler finns i gott skick att köpa på loppis och på nätet. Köp antingen sådant som ser nytt ut, eller gör det till en kul grej med personlig inredning som passar ditt företags verksamhet.
  • Sälj begagnat. För datorer och kontorsmöbler kan auktioner vara en bra modell. Drive-in-loppis kan vara en kul aktivitet för teambuilding – och gör något tillsammans för pengarna ni tjänar.
  • Tänk lokalproducerat. Vilka kompetenser finns i ditt eget företag och hos grannföretagen? Kanske behöver du inte beställa produkter från Kina, om någon i trakten gör det lika bra.

Läs fler tips i

Driva Eget nr 3 om nya företagartrender.