Facebook

Facebook släpper 10 nyheter för småföretagare – Sverigechefen berättar

Gustaf Oscarson

Publicerades: 12 maj, 2020

På måndagen presenterade Facebook tio nyheter som är tänkta att hjälpa småföretagare att klara Corona-krisen. Driva Eget tog ett snack med Facebooks Sverigechef Sam Rihani för att få veta mer.

– Små företag är kärnan i alla ekonomier. Vi vill hjälpa dem så mycket vi bara kan och hjälpa dem att bli mer digitala. Det är avgörande för hela landet att småföretagare håller sig levande, säger Sam.

Mindre företag har en stor utmaning under Coronakrisen och behöver hjälp att nå både sina befintliga kunder och hitta nya. Där kan Facebook hjälpa till.

Facebook vill hjälpa dig att stötta lokala företag

Facebook lägger nu till en ny funktion som heter ”Inlägg från företag nära dig”. Det är en funktion där användaren kan bläddra igenom de senaste inläggen från relevanta företag, inklusive de närliggande företagen.

Läs också: Så lyckas du på Facebook och Instagram – Sverigechefens 17 tips

– Det finns en stor vilja att stötta lokala företag och vi vill göra det enklare, berättar Sam.

På Instagram har man skapat ett ”klistermärke” med namnet Support Small Business, som ska göra det möjligt för användarna att hylla ett företag de älskar. Alla konton du följer som använder klistermärket läggs till en en delad Instagram-story, så att du kan upptäcka företag som människor stödjer under denna tid.

– Både företagare och privatpersoner kan använda den här funktionen. Till exempel kan alla företag i ett köpcentrum tagga varandra och på så sätt hjälpa varandra att klara krisen, berättar Sam.

Sam Rihani, Sverigechef på Facebook

Ny affärsinkorg i Messenger och uppdaterad chatt-plugin

Facebook har också som ambition att underlätta för företag att hålla kontakt med sina kunder. De planerar nu att lansera en dedikerad affärsinkorg i Messenger (så att man kan skilja på business och privat). Dessutom uppdaterar de en chatt-plugin som företag kan använda direkt på dina hemsidor (utan att besökaren behöver logga in på sitt Facebook-konto).

– Den digitala transformationen går snabbare än någonsin. Vårt mål är att hjälpa småföretagare att hänga med. För att klara Coronakrisen måste du bli digital, och våra plattformar och funktioner kan hjälpa företagen att bli det snabbare, säger Sam. 

Ny funktion för att hålla kunderna uppdaterade om Corona-krisen

I en nu funktion i Facebook- och Instagramapparna kan företag nu också få tillgång till ständigt uppdaterad Corona-information, samt affärsverktyg och best practice kopplat till Corona-krisen. 

Läs också: Så lyckas du på Facebook och Instagram – Sverigechefen tipsar