Sam Rahini Facebook

Så lyckas du på Facebook och Instagram – Sverigechefens 17 tips

Gustaf Oscarson

Publicerades: 12 maj, 2020

Facebooks Sverigechef Sam Rihani delar med sig av sina bästa tips för att nå ut och skapa fler affärer via Facebook och Instagram. Här är hans 17 bästa tips, exklusivt till Driva Egets läsare.

I samband med att Facebook släpper 10 nya funktioner för småföretagare får Driva Eget en exklusiv intervju med Facebooks Sverigechef Sam Rihani.

Hur vill Facebook hjälpa småföretagare att lyckas?

– Världen förändras snabbt nu och det räcker inte att bara vara ”fysisk” i sin affär. Ditt företag måste bli åtminstone delvis digitalt och vi vill hjälpa företagen med de resurser vi har, både för att hitta och behålla kunder, men också med smarta funktioner för att förenkla driften av företaget, säger Sam.

Hur tror du att småföretagare kommer att påverkas av Coronakrisen?

– Väldigt olika! Fördelen är att ett litet företag kan varav agilt och snabbt ställa om. Du måste vara snabb och våga tänka nytt för att klara detta, eftersom folk inte är ute och handlar fysiskt. Jag tror att de som ställer om snabbt kommer att klara sig, säger Sam.

Sam betonar hur viktiga småföretagarna är för Sverige och hela världen, och hur viktigt det är att de snabbt ställer om till att bli mer digitala.

– Om du inte ställer om snabbt kommer det att bli väldigt tufft, ingen vet hur länge detta pågår och på några månader kan du tappa så mycket. Testa dig fram, du måste tänka annorlunda nu. Se på stjärnkrogarna som tänkt utanför boxen och levererar hem mat till kunderna, tipsar Sam.

– Folk har uppenbarligen pengar men vill konsumera på ett nytt sätt. Och de som vågar testa och göra på ett nytt sätt kommer att klara detta, fortsätter han.

Hur tror du att världen kommer att påverkas av Corona?

– Alla måste bli digitala. Punkt! De som inte åtminstone är delvis digitala gräver sin egen grav. Jag tror att utvecklingen accelererar med 5 år. Många storföretag tror att de är immuna mot digitalisering och har underinvesterat kraftigt digitalt. Där har småföretagare en fördel. De har inte samma bagage och är inga tankfartyg som är svåra att vända, säger Sam.

Digitaliseringen kommer att accelereras, kanske går det 10 gånger så snabbt nu. Mellansträckan är borttagen. De som inte vågade handla online innan måste göra det nu. Och när de märker att det fungerar, kommer de inte att sluta. De har blivit forcerade men snabbt insett hur bekvämt det är.

Sam betonar vikten av att liknande situationer kan uppstå igen och att vi inte vet hur länge Coronakrisen kommer att pågå. Därför är det avgörande att ställa om nu och inte hoppas på en återgång till det ”gamla normala”.

– Hitta nya, kreativa sätt att tjäna pengar. Se på företagen som nu säljer presentkort eller framtida bordsbokningar. Så måste vi tänka, vad kan vi göra just nu nu?

Vilka är dina bästa tips för företagare som vill skapa mer business via Facebook och Instagram?

– Jag skulle säga att det bästa tipset är att använda Facebook Business Resource Hub. Där hart vi samlat alla våra bästa tips om hur du kan kommunicera bättre och och råden om hur du kan maximera funktionerna på Facebooks plattformar.

Var autentisk, tillgänglig, visa vad som är unikt med just ditt företag, ta in vad kunderna vill ha och hur de vill ha det. Ytterst är det alltid kunden som bestämmer.

– Använd Messengerfunktionen för att hålla kontakt med kunderna, det blir direkt, personligt och autentiskt. Och våga testa! Alla som lyckas i våra kanaler har testat och lärt sig på vägen, menar Sam.

Hur viktigt är rörligt material på Facebook och Instagram?

– Ingen läser bara text, video har blivit allt! Det gick från text till bild till video, och nu är det via stories vi kommunicerar, berättar Sam.

Korta videosnuttar är hur vi kommunicerar idag.

Vilka funktioner på Facebook, som inte alla känner till, tycker du att alla företagare borde använda?

– Det finns så många. Möjligheten att shoppa direkt i feeden är en. Det beror på vad ditt företag sysslar med förstås, säger Sam.

Du måste ha närvaro med tanke på hur många miljarder människor som finns i våra kanaler. Sluta tänka lokalt, du kan vara global från dag ett. Tänk inte min gata i Trelleborg, hela världen kan vara din marknad om du kan distribuera det du gör. Det finns inga gränser om du har relevanta produkter och tjänster som kunden vill ha.

De som lyckas bäst med sin marknadsföring i sociala medier, vad gör de?

– Vi handlar av företag som vi gillar och som gör bra saker. Och den typen av företag kommunicerar ofta på ett speciellt sätt, säger Sam.

Här är hans lista på vad företag som lyckas på Facebook och Instagram gör.

  1. De kommunicerar autentiskt och jordnära. Deras kommunikation är inte så avancerad och de använder ofta enkla medel för att kännas personliga.
  2. Det handlar inte så mycket om produkt eller pris, utan om att addera mervärde. Det kan vara bekvämlighet eller något annat.
  3. Budskapet ska vara lätt att ta till sig, det ska vara tydligt vem avsändaren är och vad man vill få fram. Ingen vill läsa ett utdrag ur bibeln innan man fattar vad företaget erbjuder.
  4. På en sekund har jag scrollat vidare. Var kort, koncis och ”on the point”.
  5. Hitta vad som är unikt med just ditt företag och tryck på det hela tiden, så att människor alltid känner igen att det kommer från er. Igenkänningsfaktorn är otroligt viktig.

– Våra produkter och tjänster är byggda för de många små, och småföretagare är navet i det vi gör. Pengar styr inte vad som är relevant, relevansen för mottagaren styr. Det är billigare att få fram rätt sak till rätt målgrupp, än att betala mycket för att få fram ett budskap som inte riktigt passar mottagaren, berättar Sam.

Berätta om Facebook Small Business Grants Program. Kan vi ansöka om det i Sverige?

– Det har inte kommit till Sverige än och jag vet inte exakt när det kommer. Vi försöker hitta en samarbetspartner i Sverige, en aktör typ Tillväxtverket, som kan hjälpa oss att få ut att stödet finns. Så jag kan inte svara på när programmet kommer till Sverige, men jag tror att det kan göra skillnad för de allra minsta företagen där varje krona in är viktig, berättar Sam.

Avslutningsvis, vilka är dina tre bästa råd till våra företagare?

Steg 1: Håll kontakten med kunderna och berätta vad du gör under krisen. Visa att ni finns där för kunden och var tydliga med hur ni kommer att leverera under denna period. Uppmuntra alla att stötta sina lokala företag, det är viktigare än någonsin.

Steg 2: Utnyttja de resurser som finns hos exempelvis Facebook och Instagram. Det mesta är gratis och kan hjälpa er att hålla kundrelationerna vid liv samtidigt som ni också kan hitta nya kunder. Prova dig fram!

Steg 3: Tänk digitalt. Vi ser ett kraftigt ökat användande av våra kanaler under krisen och ditt företag måste finnas där. Det är på plattformarna som människor finns idag. Du behöver vara där kunderna är, inte där du vill att de ska vara. Mun till mun-metoden är extremt kraftfull på nätet. Gör det enkelt att sprida vad ditt företag gör och står för.