Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Bli medlem
Försäljning & lönsamhet

Bli vän med kunden och sälj mer – 5 smarta verktyg

14 september, 2017 9 minuters läsning
Dags för sista delen i vår e-handelsskola: Din webbshop är på plats, vi har gått igenom logistik, marknadsföring och konverteringar. Nu är det dags att knyta kunden riktigt nära – så här lyckas du!

Vill du att dina kunder ska handla mer – och igen? Knepet är att överträffa deras förväntningar. Låter det kostsamt? Det är faktiskt tvärtom! Undersökningar visar att det är mellan fem och sju gånger dyrare att skaffa en ny kund än att underhålla en befintlig. Dessutom kan en nöjd kund ofta bli en ambassadör för ditt företag och föra med sig nya potentiella kunder.

Men, hur lyckas man? Det gäller att flytta fokus från dina produkter och tjänster – till kunden. Visa att du bryr dig om den, få den att känna sig speciell.

LÄS OCKSÅ: 5 smarta tips för att sälja internationellt

– Målet kommer alltid vara att man ska sälja mer, men man ska tänka ”omtanke”. Vad kan kunden behöva just nu? Hur kan vi hjälpa den i vardagen? Hur kan vi göra den här upplevelsen bättre för kunden? säger Louise Raneklint som är expert på just kundlojalitet på it-konsultföretaget iStone.

Det handlar om att bygga ett förtroende och skapa en relation, menar Louise.

– Jämför med hur det var förr i tiden när man gick in till den lokala handlaren. De visste vad man brukade köpa och vad man hette. Det gäller att försöka motsvara den känslan. Kunden ska uppleva det som att ni ger den relevanta erbjudanden för att ni förstår och känner den, fast ni inte gör det personligen.

LÄS OCKSÅ: Bli lönsam, med GoogleSedan gäller det att vara konsekvent. Dina värderingar och ditt budskap ska genomsyra allt du gör i alla kanaler. Från din hemsida och dina sociala medier till hur du bemöter en missnöjd kund.

– Det handlar om att leva upp till de förväntningar som kunden har. Håll vad du lovar och skapa förtroende. Bygg upp en relation och upprätthåll den i alla led. Det är bästa förutsättningen för att skapa lojala kunder.

5 smarta verktyg

1. Bygg lojalitet

Dagens kunder ifrågasätter, gör research och har tillgång till mycket mer information och val än tidigare. Det ställer höga krav.

– Ni som företag måste kunna ge bra argument för varför man ska vara kund hos just er, säger Louise Raneklint.

Många väljer att jobba med rabatter för att locka och behålla kunder.

– Det är inte fel. Men det är dags att gå ifrån det och jobba mer med värdebaserade incitament. Till exempel förlängd garanti till de bästa kunderna. Utgå från er målgrupp, vad den motiveras av och vilka behov den har. Var kreativ och tänk efter vilka mervärden du kan ge dina kunder.

Risken blir annars att du skapar ett beteende hos kunderna som gör att de inte handlar hos dig om de inte får rabatt, påpekar Louise.

– Åhléns är ett bra exempel, som kund har jag lärt mig att de skickar ut rabattkuponger med jämna mellanrum, så där handlar jag aldrig om jag inte får rabatt.

Det är skillnad på lojalitet och upprepade köp. Du vill inte att kunden bara ska handla hos dig för att du är billigast. Då drar de vidare så fort de hittar ett bättre erbjudande någon annanstans. Louise berättar att hennes kollega alltid handlar smink på NK, för att personalen där känner henne, vet vad hon behöver och är trevlig.

– Det är de argumenten från kunder du som företag vill ha.

Bonussystem kan vara ett bra sätt att knyta kunden till sig. Men även här gäller det att fundera ett varv extra. Se till att kunderna kan använda de insamlade poängen på ett sätt som är relevant för dem. Tiden när vi samlade bara för samlandets skull är över, menar Louise.

– Vi börjar bli mer kräsna och ifrågasättande som kunder, så som företag behöver man tänka till. Utgå från era produkter, tjänster och målgrupp.

2. Håll (mejl-)kontakten

En viktig del i lojalitetsbyggande är hur du kommunicerar med dina kunder. Ett vanligt misstag är att skicka ut kampanjmejl eller sms med samma budskap till alla. Resultatet är att ingen känner sig direkt sedd och relationsbyggandet uteblir.

– Det pratas mycket om personalisering och individanpassad kommunikation. Men det är få som faktiskt jobbar aktivt med det. Det är det enklaste och viktigaste rådet jag kan ge kring lojalitet: Skicka inte ut all information till alla, säger Louise Raneklint.

Din information måste vara relevant för mottagaren, helt enkelt.

– Att bara skjuta brett och hoppas på att någon ska nappa fungerar inte på dagens konsumenter. Vi blir så bombarderade av budskap hela dagarna, så att ge sig in i den matchen ger väldigt lite effekt. Det är många som gör det, men det finns så mycket bättre sätt.

Låt gärna din kommunikation vara händelsestyrd, det vill säga att det går ut automatiska mejl när kunden gjort något specifikt. Till exempel blivit medlem, lämnat varukorgen med produkter i, eller köpt något – då kan du följa upp att de är nöjda och tipsa om relaterade varor.

– Det skapar både merförsäljning och ett värde för kunden. När kunden visat intresse för något i din e-handel så följ upp det, i stället för att ignorera det och skicka ut en kampanj för något annat.

Du kan också segmentera dina kunder i olika grupper och skicka specifika mejl till varje grupp.

– Jag är inte ett stort fan av nyhetsbrev, för pratar du med alla så pratar du inte med någon. Ingen kan känna sig träffad av ett mejl som ska passa alla. Även om du har flera erbjudanden i mejlet så kanske läsaren inte orkar scrolla. Du har kundens uppmärksamhet en väldigt kort stund och ju mer information du skickar som inte är relevant desto mer tappar mottagarna förtroende och intresse för ditt varumärke.

Börja enkelt, råder Louise. Till exempel, när ett varumärke släpper en ny kollektion kan du skicka ett mejl till alla kunder som köpt av just det märket tidigare, och skriva: ”Kolla, nu har vi fått in det här!”.

3) Lär känna kunden

För att kunna identifiera målgrupper bland dina kunder behöver du arbeta med din kunddata, menar Louise Raneklint.

Se över informationen du har. Den kan till exempel vara geografisk, alltså var de bor, eller demografisk, som vilken fas i livet personerna är i och hur gamla de är. Titta också på vad kunden har gjort på din webbplats: till exempel vilka produkter den har köpt, lagt i varukorgen, tittat på och var den klickat.

Ett bra sätt att få in data kan vara att ha ett medlemskap. Då får du ofta personnumret och kan samla information utifrån det.

– Att jobba med medlemskap och lojalitetsprogram ger tillgång till kundernas data, men tänk på att de då också kommer att förvänta sig en viss grad av personalisering. Du missbrukar kundens förtroende om den gett okej för dig att använda dess data och sedan får info från dig om något helt ovidkommande. Det skadar relationen.

Det går också att köpa in data kring sina medlemmar, som deras inkomst, om de har bil och om de bor i villa eller lägenhet, berättar Louise.

– Men det är ganska dyrt. Och det finns mycket man kan göra utifrån den data man redan har.

Kom ihåg att be om kundernas godkännande för att hantera deras personliga uppgifter och kommunicera med dem. ”Härmed godkänner du att vi får höra av oss till dig för att vi ska lära känna dig och förbättra din upplevelse” kan vara ett snyggt sätt att uttrycka sig på. Bra att känna att till är att från och med maj 2018 så kommer PUL att ersättas av den nya Dataskyddsförordningen, läs mer på datainspektionen.se.

4. Överraska!

Det finns en kul sak som du bör satsa på för att vinna kundens kärlek:

– Surprise and delight. Ge någonting oväntat och visa att du är tacksam att ha dem som kund. Du kanske kan skicka med en gåva som tack för att de handlar hos dig, säger Louise Raneklint.

Blanda inte ihop den här biten med rabatter som du talat om i förväg, till exempel: ”när du har handlat för 500 kronor får du det här”.

– Just överraskningsmomentet är oerhört kraftfullt och kan bli en snackis – och förvandla kunden till en ambassadör. Du kanske kan ge trogna kunder en liten gåva eller bjuda på någonting. Det kan vara så enkelt.

Driver du ett hotell och någon checkar in sin femtionde natt inom kedjan, så varför inte räcka över en ballong och ett presentkort på en övernattning för hela familjen? Louise tipsar om att lyfta den här typen av firanden i till exempel dina sociala medier. Posta en bild och skriv: ”Nu har vi firat den här personen som varit hos oss så här många gånger”.Det bygger ditt varumärke att du har lojala kunder som du tar hand om lite extra.

Ett annat bra sätt att överraska kunden kan vara att lägga lite möda på förpackningen innan du skickar varan.

– Jag brukar beställa ansiktsprodukter från Piggabutiken.se, och de skickar alltid med ett handskrivet kort med en bild på dem. Jag får känslan av att de verkligen bryr sig om mig, att jag är viktig. Det skapar en relation – och vinner min lojalitet.

5. Vårda och serva


I en fysisk butik kan kunden både träffa butikspersonal och testa produkten för att få en god magkänsla inför köpet. För att bygga samma förtroende online behöver du ta hand om kunden lite extra. Det lönar sig.

– Den amerikanska e-handelssajten Zappos ligger verkligen i framkant vad gäller kundservice, de har byggt hela sin affär kring det. Deras längsta kundtjänstsamtal var över 8 timmar. Nu är de superframgångsrika just för att de går ett steg längre för kunderna hela tiden, berättar Louise Raneklint.

Ta bort alla trösklar som kunden kan uppleva, råder hon. Det kan handla om att erbjuda fria returer, att det är tydligt vem du som står bakom butiken är och att kundens eventuella frågor får snabba svar. Se till att det är lätt att kontakta dig och/eller eventuell kundtjänst. Kanske kan du ha en chatt på sajten?

När du bemöter missnöjda kunder gäller det att inte gå i försvarsställning, menar Louise, det spelar ingen roll vem som egentligen har rätt.

– När någonting har gått fel så måste man möta kunden och ta chansen att omvända den. Kunden har inte alltid rätt men kunden ska alltid få rätt. Den ska känna att du har lyssnat, förstått det den säger och hittat ett sätt att göra den nöjd.

Risken är annars att personen sprider negativa rykten som kan ta spinn i sociala medier eller väljer någon annan leverantör nästa gång.

– Det handlar inte om att ge bort massa kompensation tills kunden är nöjd. Det viktiga är att du lyssnar och visar att du förstår, och då gäller det att bedöma från fall till fall vad du kan göra för att vinna tillbaka kundens förtroende

5 smarta sätt att överraska kunden

  1.  Skicka med en present vid kundens första köp, eller kanske för att fira det femte?
  2. Sänd ett grattismejl på kundens födelsedag.
  3. Ge rabatt på något kunden brukar köpa, eller som passar till det kunden köpte sist.
  4. Skicka med användarråd eller tips kopplade till produkten som kunden just köpt.
  5. Lägg med en handskriven hälsning i paketet.

 

Dela artikeln

Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Ekonomi & Skatt

Betalar du (också) för mycket för bokföringsprogram och andra ekonomisystem?

Visma Spcs 5 oktober, 2023 6 minuters läsning
Vad ska ett bokföringsprogram kosta

Är du nöjd med ditt bokföringsprogram och andra affärssystem? Är kostnaden rimlig? Har de inbyggda AI-assistenter? Inget snack, du är värd det bästa. Men får du det bästa idag? Häng med, så tar vi reda på vad just ditt företag behöver och om det är dags att byta upp sig!

Du har kanske redan skapat en business av din passion. Grattis – det är få som vågar följa sina drömmar. Vi beundrar dig! Och när du kört bolaget ett tag, ska du förstås få bästa stödet för att lyckas med ditt företag.

Det kanske låter tråkigt – men navet i ditt företag är ekonomin och smarta system. Och särskilt i ett mindre företag är det avgörande att ha koll på varje krona, speciellt i tuffa tider. Slutsats: du ska förstås ha ett magiskt bokföringsprogram och riktigt vassa ekonomisystem(t ex lönesystem) – och det ska vara prisvärt. Inget snack!

(Spoiler Alert: det är smartast att ha alla program hos samma leverantör! Och du kan faktiskt byta om du inte är nöjd, så här kan du få stöttning när du funderar på att byta program…)Eller som vi säger. Välkommen till bokförings-heaven!

Så låt oss djupdyka i:

  • Vad ett bokföringsprogram och andra affärssystem borde kosta
  • Vilka funktioner ett bra bokföringsprogram ska ha
  • Hur du byter leverantör och program om du inte är nöjd
  • Vanliga fallgropar företagare faller i kopplade till val av bokföringsprogram (kanske är det smart att börja med den kostnadsfria bokföringsskolan?)
  • Varför det kan vara smart att undvika gratisprogram (och frustration)

Alright kompis, är du redo?

Psst! Innan vi drar igång, vill vi tipsa om att du kan få hjälp om du byter till Visma eEkonomi. Det är lätt som en plätt och du behöver inte bekymra dig för förlorad data eller annat krångel. Värt att läsa mer om, va? Spana in hur det funkar här.

Vad ska ett bokföringsprogram och andra ekonomisystem kosta?

Hur långt är ett snöre? Det beror förstås på företagets behov och hur många anställda ni är, vilken bolagsform ni har och hur många funktioner ni behöver.

Men, och det är ett stort MEN: många företagare betalar alldeles för mycket och får alldeles för lite. Tänk så här när du ska bedöma priset:

  1. Välj bokföringsprogram och ekonomisystem ditt företag kan växa med. Det ska vara väldigt prisvärt när du är ensam (vi snackar från bara några hundralappar per månad), och sen kanske kosta lite mer när företaget växer och behöver fler funktioner, användare och kanske ett lönesystem.
  2. Alla basfunktioner ska finnas med. Många lösningar har pristillägg för nästan allt. Välj ett program där basfunktionerna är inkluderade, så slipper du bli irriterad på extra kostnader varje månad.
  3. Var försiktig med gratislösningar! Visst kan gratis låta smarrigt, men får du verkligen allt du behöver? Och hur vet du att det är gratis för alltid? Gratis är nice ibland, och ibland är det raka vägen till frustration.

Vilka funktioner ska ett bra bokföringsprogram ha?

Basic är att hitta ett smart bokföringsprogram – och är du nystartad är det underbart att göra rätt val från början. Valet av bokföringsprogram avgör hur mycket av företagets ekonomi du kan automatisera. Det är faktiskt möjligt att skapa en i princip självkörande ekonomiprocess där du bara behöver göra minimal handpåläggning och hantera avvikelser. Underbart va?

Tänk så här när du jagar bokföringsprogram.

  • Det ska vara molnbaserat och ha en smart app som gör att du kommer åt uppgifterna direkt i mobilen. Smarta företagare har direkt tillgång till företagets ekonomi i fickan. Så smidigt!
  • Det ska hela tiden uppdateras automatiskt med de senaste reglerna och lagarna. Skönt!
  • Det ska finnas många smarta funktioner som du lätt kan lägga till när företaget växer. Betala bara för det du verkligen använder!
  • Det ska finnas inbyggda funktioner för automatisering av betalning av leverantörsfakturor och kundfakturor. Det är en hygienfaktor!
  • Det ska finnas kopplingar med alla de vanliga bankerna
  • Det ska finnas appar för exempelvis kvittohantering och tidrapportering 

Tips! Du vet väl att du kan få hjälp om du byter till Visma eEkonomi. Det är lätt som en plätt och du behöver inte bekymra dig för förlorad data eller annat krångel. Värt att läsa mer om, va? Spana in hur det funkar här.

Är det enkelt att byta ekonomisystem och andra affärssystem, och hur gör man det?

Absolut, det brukar gå hur smidigt som helst! Men innan du väljer ett nytt program, se till att:

  • Undersöka olika alternativ. Välj ett program – till exempel Visma eEkonomi – som fungerar nu och även om företaget växer.
  • Programmet fungerar med andra system som du behöver i ditt företag. Det kan vara lönesystem, CRM-system, kassaregister, lager, webbshop och liknande. Flera leverantörer – som Visma Spcs – har alla dessa system.
  • Supporten är tillgänglig på de tider som passar dig. Om du sköter bokföringen på kvällar och helger, är det bra om supporten är tillgänglig då eller att det finns andra kontaktvägar, som exempelvis ett forum där du kan få hjälp av andra användare.
  • Programmet du ska byta till gör automatiska säkerhetskopieringar.

I Sverige används ett standardiserat bokföringsformat vilket gör att det är hyggligt enkelt att byta bokföringsprogram. Datan förs över från ett system till ett annat genom en s k SIE-fil. Du kan också exportera ut register och övrig information och föra över det till det nya systemet.

Om du till exempel byter till Visma eEkonomi, är det superenkelt. Du anger vilket program du använt tidigare, väljer vilka finesser du vill ha och om du vill fixa flytten själv eller får hjälp. Pang, så är du klar!

Psst! Låter det krångligt? Du kan vara lugn, Visma Spcs hjälper dig gärna på vägen med vår kostnadsfria rådgivning för sköna företagare som dig.

Vilka fallgropar ska jag undvika när jag väljer program?

Just det, vi kan ju inte snacka val av bokföringsprogram och ekonomisystem utan att ta upp några vanliga misstag. För tro oss, det går att göra fel. Och vi vet att du har 1 000 andra utmaningar du vill lägga tid på, inte att ha problem med ditt val av program!

Så rakt på sak, gör inte detta!

  1. Välja ett program som inte uppdateras automatiskt. Var noga med att programmet följer de lagar och regler som finns, och att det tryggt sparar dina bokföringsunderlag så länge lagen kräver. Ett bra program uppdateras automatiskt med de senaste reglerna. Viktigt!
  2. Lagra INTE bokföringsdata utanför Sverige. Tänk på att du måste välja ett svenskt moln för dina underlag, vilket Visma Spcs program (till exempel Visma eEkonomi) gör automatiskt. Programleverantörer måste också kunna säkerställa att din data lagras på ett säkert sätt – och det har såklart Visma Spcs koll på.

Kompis – företagarlivet är kort! Alldeles för kort för dyra bokföringsprogram och andra system som inte håller din nivå. Vad du än väljer – unna dig att välja det som är absolut bäst för just dig. Och det är helt okej att byta. Rock on!

Glöm inte!Tips! Du vet väl att du kan få hjälp om du byter till Visma Spcs. Vi stöttar dig hela vägen. Värt att läsa mer om, va? Spana in hur det funkar här.



Försäljning & Lönsamhet

Så kan du haka på Halloween – och locka fler kunder

EBBA
Ebba Arnborg 10 oktober, 2024 3 minuters läsning
halloween locka kunder

Maximera din försäljning under Halloween – en perfekt tidpunkt att dra nytta av som företagare! Halloween har blivit allt mer populärt i Sverige, och allt viktigare för handeln. Oavsett om du säljer produkter eller erbjuder tjänster finns det många sätt att haka på.

Halloween-konsumtionen har legat en bra bit över en miljard kronor de senaste åren, enligt Svensk Handel. Här är några idéer på hur du kan passa på att haka på högtiden för att skapa engagemang bland dina kunder och öka både synlighet och försäljning. Se om du kan inspireras till något som passar dina produkter eller tjänster, och din framtoning.

Läs också: Hon har gjort över 20 000 säljsamtal: ”Så får du kunden att säga ja”

6 tips – Använda Halloween och locka kunder

1. Erbjud temainspirerade produkter och tjänster

Se om du kan anpassa dina produkter och tjänster till Halloween. Om du säljer produkter kan du skapa Halloween-inspirerade paket med dekorationer eller andra säsongsbetonade varor. Hantverkare kan erbjuda unika, handgjorda produkter med spöklik stil – och kanske workshops där kunderna får skapa sina egna Halloween-prylar, vilket både skapar engagemang och ökar din försäljning.

Driver du en restaurang eller ett kafé kan du skapa rätter med Halloween-tema, som pumpasoppor eller läskiga bakverk. Är du verksam in besöksnäringen kan du skapa halloween-event och paket.

Driver du en webbyrå kan du erbjuda Halloween-tema för kundernas hemsidor eller sociala medier. Är du konsult kan du skapa kampanjer där du knyter an till högtiden och ger en humoristisk twist på dina erbjudanden och din expertis. Till exempel kan en kommunikationskonsult erbjuda en workshop kring "kommunikationsmisstagen som skrämmer bort dina kunder" och jobbar du inom HR kan temat vara hur företag kan undvika ”skräckscenarier” vid anställningsintervjuer.

2. Fixa specialerbjudanden och paket

Att erbjuda rabatter eller kampanjer med Halloween-tema är ett effektivt sätt att locka kunder. Du kan skapa säsongsbetonade erbjudanden och rabatterade paket som bara gäller under oktober månad. Det ger en känsla av brådska och uppmuntrar kunderna att handla mer. Det kan vara alla typer av varor och tjänster, där Halloween-temat används för att göra erbjudandet mer lockande.

3. Bygg engagerande storytelling i din marknadsföring

Använd storytelling som knyter an till såväl Halloween som dina egna produkter eller expertis i din marknadsföring. Är du IT-konsult kan du till exempel skriva inlägg om hur dina kunder kan undvika "cyberspöken" som hotar deras säkerhet och erbjuda ett paket där du kommer och ser över deras system. Är du rörmokare kan du kanske dela skräckhistorier om verkliga avloppsproblem och erbjuda en "spökjakt" där du åtgärdar problem hos kunderna.

6. Anordna en tävling på sociala medier

Engagera dina kunder genom att skapa en tävling där de kan dela sina bästa Halloween-bilder på sociala medier, om möjligt kopplat till din verksamhet. Belöna vinnarna med presentkort eller produkter från ditt sortiment. Det ökar din synlighet och skapar en positiv interaktion med dina följare.

5. Dekorera – om det passar er

Ifall det passar din framtoning så överväg att skapa en engagerande atmosfär i din fysiska butik genom att dekorera med Halloween-tema, eller anpassa din webbplats eller dina sociala medier med säsongsenlig grafik. Detta hjälper till att skapa en härlig upplevelse för dina kunder, både online och offline.

6. Skicka med små Halloween-presenter

Visa uppskattning gentemot dina kunder genom att skicka med små Halloween-inspirerade presenter, som godis eller någon annan passande pryl eller en tema-inspirerad rabatt, i varje beställning under oktober månad. Det skapar en minnesvärd upplevelse och uppmuntrar kunderna att komma tillbaka.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.