<![CDATA[]]>

”Hållbart företagande lönar sig”

Camilla Björkman

Publicerades: 15 mars, 2011

En av de nominerade i den internationella tävlingen Ten Outstanding Young Persons är Sebastian Stjern som driver The Fair Taylor. Här berättar han hur det är att driva företag i Nepal – och hur alla kan räkna hem socialt entreprenörskap.

I tävlingen Ten Outstanding Young People of the World (TOYP) ska, precis som namnet antyder, tio personer mellan 18 till 40 år väljas ut som på ett positivt sätt bidragit till individers eller samhällets utveckling. Just nu förbereds den nationella deltävlingen i Stockholm för fullt, dit flera företagare är nominerade.

En av dem är 30-åriga Sebastian Stjern som driver och har grundat företaget the Fair Tailor tillsammans med Lina Stjern. Deras affärsidé är att sälja skräddarsydda, rättvist producerade skjortor på nätet. Skjortorna sys upp i Nepal, ett av världens fattigaste länder, i samarbete med lokala hjälporganisationer och under rättvisa förhållanden.

Idén till företaget kom när de själva sydde upp kläder i Kina. Det var både smidigt och billigt – en hundring per skjorta. För Sebastian, som är lång och slank och hade svårt att hitta kläder som passade, var det perfekt.

– Samtidigt började vi fundera: Det borde inte vara så billigt om produktionen sker under rättvisa förhållanden, säger Sebastian till Driva Eget.

Att det inte skulle gå att räkna hem socialt entreprenörskap – företagande som gör gott för samhället – tror han inte på.

– Ser vi det bara ur ett ekonomiskt perspektiv kan vi faktiskt räkna hem det. När vi skapar ett mervärde för produkten säljer vi också mer.

Även i marknadsföringen når de ut bättre, menar han. Ett exempel är företagets Facebooksida som har över 8 000 anhängare. Kanske på grund av att gruppen heter ”The Fair Tailor skänker 1kr till gatubarnen i Nepal för varje ny medlem”.

– Sen måste man självklart ha hög kvalitet också, folk ska inte köpa bara för att vara snälla. Idag har många av våra kunder blivit som ambassadörer – de berättar för sina kollegor om oss och sprider varumärket vidare.

Vad är ditt tips till andra småföretagare som vill jobba mer rättvist och hållbart?
– Var ärlig och öppen med vad du gör, och varför du gör det. Allt kan inte vara perfekt! Vi syr till exempel våra skjortor i Nepal och gör stor social nytta här, samtidigt måste vi flyga hem dem till Sverige eftersom det skulle ta alldeles för lång tid med båt. Där har vi valt social påverkan i stället för miljömässig, men det är vi öppna med och kan berätta för andra.

Och tips till dem som vill starta företag i ett främmande land?
– Expect the unexpected, för allt kan hända. I början köpte vi in två kilometer tyg utan att försäkra det. Tyget fastnade i gränsstaden där det blev upplopp. Det var en svettig tid, men det löste sig till slut. Å andra sidan är andra saker mycket lättare, till exempel kan du anställa ny personal på två dagar.

Hur känns det att vara utnämnd till Ten Outstanding Young Persons i Sverige?
– Chockerande! Men jätteroligt och väldigt smickrande!

Två andra företagare som är nominerade till TOYP:

John Elvesjö
Grundare av Tobii Technology som är världens ledande försäljare av ögonstyrda datorer. Datorerna möjliggör kommunikation för personer med tal- och kommunikationssvårigheter.

Nadja Hatem, 31 år
En av grundarna till juristbyrån Hatem & Sjunghamn. Många av deras klienter är av utländsk härkomst som söker juridisk hjälp och förståelse. De vill ge en röst till de som inte tidigare har hörts och gör den rättsliga processen tillgänglig för alla.