<![CDATA[]]>

Blogga dig till bättre PR – så lyckas du

Camilla Björkman

Publicerades: 17 juli, 2012

En blogg kan sprida ditt varumärke och locka fler kunder. Men lär dig blogga på rätt sätt och slipp slösa dyrbar tid. Medieexperten Jacqueline Kothbauer visar hur du gör.

Att starta en blogg kan vara guld värt för ditt företag. Du lockar inte bara besökare till din sajt – du har också chansen att sprida ditt varumärke helt gratis.

Men att bara börja blogga och hoppas på det bästa är ingen vinnande strategi – risken är att du lägger ner en massa tid på något som ingen läser. Ett första steg för dig som vill börja blogga är därför att bestämma vad du ska blogga om och vilka som ska läsa din blogg.

Det räcker dock inte att skriva om ditt företag eller mata ut information om veckans erbjudande, menar Jacqueline Kothbauer som driver en kommunikationsbyrå och är författare till boken Mediababe – 9 steg till spännande jobb och nya kunder.

– Vad är din kompetens, dina styrkor, din unika grej? Kom ihåg att din målgrupp kan hitta information om ditt ämne någon annanstans, därför måste du erbjuda något speciellt, säger hon.

Försök att nischa in dig på en viss målgrupp, där det kanske bara finns två-tre andra bloggar som skriver om ämnen som berör ditt:

– Länka och referera gärna till dem, det visar att du har koll. Men undvik att bara blogga om vad andra skriver om.

Bloggar kan se ut på helt olika sätt beroende på vem som skriver, men Jacqueline Kothbauer råder dig att försöka ha en mix mellan:

  • Nyheter. Skriv om en aktuell händelse i din bransch och länka till andra bloggare som kan ha åsikter om saken.
  • Tips och råd. Samla upp de 25 vanligaste frågorna som du får in till ditt företag och svara på dem i olika inlägg.
  • Åsikter. Framgångsrika bloggare är åsiktsmaskiner. Så våga ta ställning och skriv vad du tycker!

Sedan gäller det att få besökare till din blogg. Det snabbaste sättet är att få andra populära bloggare eller människor på Facebook att länka till dig, menar Jacqueline Kothbauer:

– Lämna kommenterar på andra bloggar och skriv inlägg som engagerar andra – då finns chansen att de länkar till dig.

Ett annat sätt att få besökare är via Google. Genom att sätta bra rubriker på dina inlägg dyker du upp i Google när folk söker på ämnet. Säg att du bloggar om e-handel. Skriv då inte någon poetisk rubrik i avancerad stil – utan kort och gott: ”Framgångsrik e-handel – så gör du”.

– Vad skulle du själv googla efter om du ville ha information om det ämne du bloggar om? Antagligen något rakt på sak som ger snabbt svar, säger Jacqueline Kothbauer.

Låter det som för mycket att tänka på? Lugn, bara lugn.

– Lägg inte ribban för högt. I början kanske det räcker med ett eller två blogginlägg i veckan. Det viktigaste är att du kommer igång!

Starta en blogg – två enkla alternativ:

  • Du kan enkelt och gratis registrera en blogg på www.wordpress.com eller www.blogspot.com. Var noga med att länka mellan bloggen och företagets vanliga sajt.
  • Ett annat alternativ är att du lägger till en blogg på din sajt. Då ligger alla under samma ”tak”. Å andra sidan kan bloggen uppfattas som enbart reklam för ditt företag.

Artikeln uppdaterad 2014-11-10.