<![CDATA[]]>

Johannas tårtblogg växte till ett företag

Camilla Björkman

Publicerades: 11 juli, 2012

Tårtföretagaren Johanna Viberg lockar tusentals besökare i veckan till sin blogg. Knepet? Att bjuda på kunskap och uppdatera ofta. Och så fantastiska tårtbilder förstås! Här är hennes bästa PR-tips.

Den som vill få det att vattnas i munnen kan klicka sig in på johannastartor.se. Varje vecka bloggar småföretagaren Johanna Viberg från Umeå, som tillverkar och säljer fantasifulla tårtor, om sina skapelser.

Hon bakade tårtor till släkt och vänner och bestämde sig för att blogga om dem.

– Sen började beställningarna bara trilla in. Nu har jag startat företag under mammaledigheten, säger Johanna.

På ett år har bloggen vuxit till att locka upp till 9 000 besökare – i veckan. I snitt bloggar Johanna några gånger i veckan och då lägger hon upp bilder på de tårtor hon bakar till sina kunder. Här finns allt från mer klassiska tårtor till en tårta som ser ut som en container eller som en pool med ett hopptorn.

– Jag har aldrig behövt göra någon reklam för mig. Folk har hittat till mig och mitt företag genom bloggen, säger Johanna.

Johannas tips till andra företagare som bloggar är att vara aktiv och sprida bloggen. Bäst är att få andra att länka till dig. Vid några tillfällen har en populär bloggare som heter UnderbaraClara lagt upp bilder på Johannas tårtor och länkat till hennes blogg:

– Då har det fullständigt strömmat in folk och det har varit väldigt bra reklam för mina tårtor, säger Johanna.

Ett annat tips är att våga vara personlig – och bjuda på kunskap. Själv skriver Johanna vad hennes tårtor innehåller och hur hon har bakat dem.

– Man får inte vara så rädd att någon ska sno ens koncept. Tro på att du har något som är unikt!

Johanna tipsar – så lyckas du med bloggen:

  1. Uppdatera ofta. Minst några gånger i veckan.
  2. Var personlig. Det får inte verka för stelt – då tappar folk intresset.
  3. Lägg bloggen på startsidan på din vanliga sajt, eller ha bara en blogg. Att bara ha en hemsida är på väg bort.
  4. Använd Facebook. Till exempel kan du ha en tävling på bloggen och för att delta måste man ”gilla” din Facebooksida. Då sprids din sida och blogg via Facebook.
  5. Kommentera i forum och på andra bloggar som har samma intresse eller nisch som du har.
  6. Bjud på kunskap – det har du bara att vinna på.