<![CDATA[Foto: Istock]]>

Så använder du LinkedIn som säljverktyg – expertens trendråd

Emilia Arvidsson

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 27 maj, 2016

Visste du att ungefär 2,5 miljoner svenskar har ett konto på LinkedIn? Och det finns stora möjligheter att du hittar din nästa affär just där.

Jackie Kothbauer med boken Du, LinkedIn och karriären.

Jackie Kothbauers bok Du, LinkedIn och karriären.

Jackie Kothbauer, personlig varumärkesexpert, har skrivit boken Du, LinkedIn och karriären (Lava Förlag 2015).

Vad handlar LinkedIn om 2016?
– Från att LinkedIn har varit stramt, både när det gäller ämnen och tonalitet med kavajen och dräkten på, börjar nu helt nya saker att ta plats. Min tolkning av samtidsandan är att ”being yourself is the new black”, förklarar Jackie.

Hennes expertråd för den som ska använda sig av LinkedIn som säljverktyg vilar på tanken att potentiella kunder inte enbart är på jakt efter dina produkter eller tjänster. Det intressanta ligger i din personlighet tillsammans med din kompetens och vad dina tidigare kunder tycker om dig. Produkter och tjänster är utbytbara. Det är inte din unika personlighet.

– Vi ser att stora företag börjar lyfta sina medarbetare: ”Här är Mats på Hemköp som gillar att fiska, i dag ska han visa dig hur du gravar lax”. Och det är ett vinnande koncept. Vi har aldrig varit så intresserade av relationer som i dag, och det har företagen förstått och dragit nytta av, menar Jackie.

Läs mer: Haka på trenden – få folk att känna sig VIP

Mot den bakgrunden får du en snabbkurs i hur du kan använda LinkedIn som säljverktyg:

  • Profilen.
    Profilen är stommen som gör att dina andra säljaktiviteter på LinkedIn kan bära frukt. En profil där den som söker hjälp tittar på: Vad har vi gemensamt? På vilket sätt förstår du kundens verklighet och de problem som kunden vill lösa? När någon söker upp dig vill hen veta om du kan branschen, om ni har några gemensamma kontakter, hur lika ni är varandra. Likhet attraherar. Därför behöver den vara genomarbetad och ett kvitto på att du kan just din bransch.

Du säljer mer för att: du har något gemensamt med din nästa kund.

  • Sök – och hitta!
    Med LinkedIn kan du leta efter potentiella kunder. Det kan vara att du köper verktyget Sales Navigator, som hjälper dig att hitta rätt. Det intressanta är åter igen det personliga och gemensamma: Har du och din nästa kund några gemensamma kontakter? Har ni gått en utbildning tillsammans? Ni kanske har jobbat ihop på samma företag? Du får mer kött på benen genom att se över profiler, se vad som gillats och delats.

Du säljer mer för att: du aktivt söker upp och gör research – du når ut genom att prata om det gemensamma – du kontaktar och sannolikheten är att du träffar rätt utifrån de gemensamma intressena.

Läs mer: Så får du folk att följa dig

  • Statusuppdateringar.
    Våga dela – ofta! En aggressiv och målmedveten aktivitet skadar inte, då många bara är inne två gånger i veckan. Och vad fungerar? Våga vara personlig: Lyft din verksamhet utifrån dina medarbetare eller kunder, skapa aktivitet. De som är i samma bransch nås ofta och får en inblick behind the scenes. Som sagt: Relationer är i fokus, mer än själva produkten eller tjänsten.

Du säljer mer för att: du marknadsför inte bara dina tjänster utan vågar vara personlig och visar människan bakom företaget.

  • Rekommendationer.
    Det finns en gyllene regel som säger att tio rekommendationer säger att du är en person man kan lita på, att du levererar. Och det kan innebära att din nästa affär går i lås för att en tidigare kund sagt gott om dig. Be om rekommendationer från de företag som du samarbetar med, och du kan då samtidigt passa på att rekommendera dem tillbaka.

Du säljer mer för att: du är trovärdig tack vare dina tidigare kunders recension av vad du gör, och vem du är. Återigen: människan bakom. ”Being yourself is the new black”.