Sälj mer via Linkedin – så här gör du och 5 grymma tips från experten

Josefin Wallin

Uppdaterades: 2 mars, 2022
Publicerades: 7 mars, 2022
Foto av: Canva

Sälj mer via Linkedin? Här ger vi dig de bästa råden för att få mest effekt av din närvaro. Så här säljer du bättre på Linkedin – och 5 grymma hacks från Linkedin-experten Tina Lindahl.

Det här hittar du i vår artikel:

  • Social selling
  • Detta ger mest effekt på Linkedin
  • Detta ger minst effekt på Linkedin
  • Tina Lindahls fem bästa tips för att lyckas på Linkedin

Sälj via Linkedin, fungerar det? Absolut! Det som du som verkligen vill lyckas på Linkedin bör ta med dig är att den gamla tidens försäljningsmetoder är passé. Det innebär att du behöver värdera relationsskapande, tillföra värde till ditt kontaktnät och inte minst vara både aktiv och intresserad. Ett lyckat säljarbete på Linkedin brukar ofta definieras som ”social selling”. Där man går mer mot ovanstående egenskaper än hetsigt sälj.

Social selling: Man talar mycket om ”social selling”, speciellt på Linkedin. Det är en mer social säljmetod (därav namnet) där du på ett mer långsiktigt och relationsskapande sätt driver ditt sälj. Kanske underhåller du kundkontakter eller skapar en ny kontakt som senare kan bli en kund? Kanske hjälper du någon med ett tips eller med en kontakt till någon i ditt nätverk? Social selling handlar om så mycket mer än den klassiska försäljningsstrategin. Här bygger du goda och långsiktiga relationer som bäddar för goda fortsatta samarbeten.

Detta ger mest effekt på Linkedin

  • Att vara personlig har visat sig gång på gång vara det främsta framgångskonceptet för sociala medier – inte enbart på Linkedin.
  • Du vågar bjuda på goda råd och ditt eget kontaktnät.
  • Att vara aktiv, närvarande, svara och delta i relevanta diskussioner.
  • Att synas kontinuerligt med strategiska budskap där du bygger upp ett förtroende. Det innebär att du tar fram innehåll som kanske hjälper människor inom ditt område eller ett inlägg där du presenterar en bra lösning på en annan kunds problem som du har hjälpt. Kanske är du på plats hos en viktig och välkänd kund? Eller är på en utbildning som visar att du ständigt utvecklas? Det här är ett mer subtilt sälj än det klassiska ”köp tre – betala för två” som de flesta snabbt scrollar förbi.
  • Lyft problemet för att sälja lösningen. Hitta kundens problem och fokusera på det. För att indirekt visa att du även har lösningen på det här problemet – som känns igen av många.

Detta ger minst effekt på Linkedin

  • ”Krängande sälj” hör INTE hemma på Linkedin.
  • Att vara påträngande.
  • Att enbart fokusera på sälj och inte alla andra delar som är viktiga för att bygga ett förtroende till dina kunder. Som er kunskap, er trevliga arbetsplats eller hur företaget startades. Vad som gör att även ni tror på er vara eller produkt – och det värde den ger er kund.
  • Du gör stötvisa insatser. Här behöver du vara närvarande och aktiv under en längre period och arbeta strategiskt för att kunna skapa goda resultat.
  • Du engagerar dig inte. Att tro att sociala medier handlar om envägskommunikation är helt fel – och kommer inte hjälpa dig i ditt försäljningsarbete. Det är i dialogen värdet uppstår!

Tina Lindahl ”Linkedin-expert”

Vem är Tina Lindahl? Efter att ha tagit beslutet att bryta upp från karriären som chef i Stockholm och flytta tillbaka till hemstaden Örebro, så tänkte Tina Lindahl att det borde vara enkelt att komma in i nya nätverk och få nya jobb. Det blev det motsatta. Tina vände sig till sitt affärsnätverk på LinkedIn för att hitta uppdrag och även för att bygga ett lokalt nätverk i Örebro. Hon bestämde sig för att stärka sitt personliga varumärke på plattformen genom att dela med sig av sina erfarenheter, sina värderingar och personlighet för att attrahera personer av värde. 

Till slut knäckte hon koden för hur du skapar en närvaro som attraherar rätt personer till din profil som blir dina uppdragsgivare. Idag är Tina grundaren till the Business Breakthrough Club en utbildningsplattform där Tina hjälper kvinnliga egenföretagare i Norden att attrahera sina drömkunder, skapa oemotståndliga erbjudanden och synas och sälja på ett sätt som är enkelt, roligt och som ger kunder snabbare.

Tinas fem bästa tips – sälj mer på Linkedin

  1. Var tydlig med vilket problem du löser i din profil.
  2. Marknadsför inte produkten du säljer – marknadsför problemet du löser.
  3. Följ upp likes och kommentarer som du får på inlägg som du gör.
  4. Bete dig som om du vore på ett fysiskt affärsnätverk.
  5. Skapa ett mötesforum utanför plattformen för att göra affärer.
Tina Lindahl ”Att inte ha en aktiv närvaro på LinkedIn är som att tacka nej till ett rum fullt med affärer, uppdrag och spännande kontakter.” Foto: Pia Gyllin

Varför och hur jobbar Tina med LinkedIn?

– Att inte ha en aktiv närvaro på LinkedIn är som att tacka nej till ett rum fullt med affärer, uppdrag och spännande kontakter. Du kan nå över 4 miljoner svenskar via plattformen och över 740 miljoner medlemmar globalt. LinkedIn ger dig möjligheten att bygga ett strategiskt nätverk som över tid blir dina säljare. Ju mer du utbildar och underhåller ditt nätverk, desto enklare är det för dina följare att sälja dig vidare.

När Tina började sitt företag så hade hon endast LinkedIn som sälj -och marknadsföringskanal. Hon hade ingen hemsida och ingen närvaro på andra sociala kanaler. På bara 10 månader omsatte Tina sjusiffrigt tack vare sin aktiva och strategiska närvaro på plattformen. Så kraften på plattformen är enorm om du vet hur du ska spendera din tid på kanalen för att få ut störst effekt.

Vill du vässa din närvaro på sociala medier ännu mer?