Ny studie visar hur du lyckas på LinkedIn – undvik dessa misstag

Josefin Wallin

Uppdaterades: 2 januari, 2022
Publicerades: 3 januari, 2022
Foto av: Adobe Stock

Lyckas på LinkedIn kan vara enklare än du tror. En ny studie kokar samman essensen av hur du som företag bygger affärsrelationer på LinkedIn – det här ska du göra.

Hur man skapar affärsnytta och bygger relationer på LinkedIn? Det är någonting forskare vid Högskolan i Borås och företaget Vinga Sweden undersökt i en studie. Resultatet har publicerats i Journal of Business & Industrial Marketing. De själva anser att det kan ses som en ”kokbok” för att lyckas på LinkedIn. Att fokusera på för tydligt säljande inlägg är exempel på innehåll som inte går hem på Linkedin. Istället är det inlägg med humor och personlighet som får mest engagemang och räckvidd. Här listar vi fler punkter som studien lyfter fram.

Tumme upp för att lyckas på LinkedIn:

  • Glimten i ögat!
  • Humor och ärlighet går hem hos följarna.
  • Värderingsorienterade och handlingsinriktade inlägg fungerar bra.
  • Planera ert innehåll.
  • Inläggen lever längre och därför är 1-2 inlägg i veckan tillräckligt menar studien.
  • Har du problem? Bra! Följarna gillar nämligen att få ta del av att lösa dessa.

Tumme ner för att lyckas på LinkedIn:

  • Säljinlägg går sämre på LinkedIn.
  • Inlägg som upplevs som annonser uppskattas inte.
  • Att vara långsam är negativt – var istället snabbfotad och svara på all respons kopplat till inägget.

Sociala mediers potential för relationsskapande

Håkan Alm, universitetslektor som forskar inom Handel och IT, Högskolan i Borås förklarar i ett nyhetsuppslag på deras webbsida – grunden till varför de varit nyfikna på att undersöka sociala mediers potential för relationsskapande. Någonting som också kom att bli ännu mer aktuellt under den rådande pandemin.

– Det finns någon form av grundtänk inom företagsekonomi att relationer mellan företag, det bygger man i det personliga mötet. Vi bestrider inte det, men i våra experiment har vi visat hur man till viss del bygger eller förbättrar personliga relationer även i sociala medier.

Vill du läsa mer om studien? Det gör du här.

Mer inspiration?