Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Rekrytering, Personal & Anställda

Rekrytera som proffsen

25 juli, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Rekrytering.

Foto: Bästa tipsen för en perfekt rekrytering. Foto Istock

Att anställa en ny medarbetare kan vara det viktigaste och största beslutet du tar i ledarskap. För småföretag är varje anställd en stor utgift – men när du gör rätt kan den nya medarbetaren förvandla hela ditt företag. Här är tipsen för en perfekt rekrytering.Hur gör proffsen när de anställer? Vi vände oss till Linda Axäng, som är senior rekryteringskonsult på Poolia och har arbetat i branschen i många år.

– Det absolut viktigaste är att man noga funderar på vilken kompetens man behöver.
Många företagare anställer för att de själva behöver avlastning – eller för att ersätta någon som slutat. Och ofta är det bråttom. Men det är två inledande misstag man inte ska göra.

LÄS OCKSÅ: De ville inte starta eget – nu älskar de sina nya livEnligt henne ska en ny medarbetare inte avlasta eller ersätta utan i stället tillföra och komplettera.

– Ta ett steg tillbaka och analysera vilken kompetens ditt företag behöver. Vilken person och vilken kunskap skulle komplettera din kunskap och ge ditt företag en större bredd eller spets?
Det här förbiser både stora och små företag och det gör tyvärr att många missar en hel dimension av möjligheter i rekryteringen.

Här kommer också tidsaspekten in. Ofta har man bråttom att anställa men man måste låta processen ta tid. En ny medarbetare är alldeles för viktig för att chansa och hoppas på det bästa, säger Linda.

– För det första kostar det i genomsnitt 700 000 kronor att rekrytera fel person, när man räknar in saker som tid, produktionsbortfall, dålig stämning på jobbet och en massa andra dolda kostnader.
Det kan vara ödesdigert för ett litet företag. Men framför allt kan rätt medarbetare göra underverk för verksamheten och bli en väldig tillgång för dig. Så våga satsa tid på att hitta rätt.

Hur går då en perfekt rekrytering till rent konkret? Linda säger att processen innehåller sex viktiga steg, här får du
veta vilka!

6 viktiga steg till rätt val:

1. Gör en noggrann ­behovsanalys 
För att hitta det man söker måste man veta vad man letar efter. Fundera över dina behov, förväntningar och mål med den nya medarbetaren – både kortsiktiga och långsiktiga.

2. Leta rätt kandidater – på rätt ställe 
I de flesta fall är nätet den bästa platsen att annonsera på. Det finns otaliga rekryteringssajter och sociala medier och du måste fundera på vilka kanaler du bör använda för att hitta rätt.
Det finns fortfarande många sajter som är gratis eller billiga – Arbetsförmedlingens egen platsbank ska du inte glömma.

3. Lova inte mer än du kan hålla
I annonsen ska du vara tydlig med vad som krävs och förväntas – och samtidigt vara ärlig i vad ditt företag kan erbjuda dem som söker jobbet.
Lova inte saker du inte kan hålla, det kommer att leda till problem senare.

4. Sålla rätt – och ställ rätt frågor 
Nu har du förhoppningsvis fått in flera ansökningar. Kolla först av på telefon att deras förväntningar på arbetsuppgifter och lön stämmer överens med dina.
Under själva intervjun är det viktigt att du noga tänkt igenom frågorna du ställer – på nätet kan du hitta många bra generella frågor.
I ett litet företag kommer ni att jobba tätt ihop så glöm inte att fundera på hur ni funkar ihop personlighetsmässigt.

5. Bestäm dig – men tänk ett varv till 
Innan du slutligen bestämmer dig, ta ett steg tillbaka och kolla på din behovsanalys igen.
Detta är viktigt för att se till att du verkligen får den kompetens du behöver och inte har låtit magkänsla och förutfattade meningar bestämma.

6. Fortsätt tänka framåt
Behandla alla som sökte jobbet på ett bra sätt.
Snart kanske det är dags att anställa igen och då kan du spara mycket tid och kraft på att ha en bra relation till de andra duktiga människorna som ville arbeta med dig.

För att verkligen vara säker på att du hittat rätt person gäller det till sist att tänka om.
Det handlar inte bara om att du ska få den kompetens du vill ha utan lika mycket om att din nya kollega ska välja dig.

– Ni ska ju båda trivas med valet, precis som i vilket relation som helst. Var så ärlig du kan och låt kandidaten verkligen lära känna dig och ditt företag.
En perfekt rekrytering är när ni båda känner att ni har gjort det bästa valet. Då kommer du att ha hittat en person som kommer att tillföra mycket till din verksamhet – kanske under många år framöver.

5 tips för en perfekt rekrytering

1. Rekrytera för framtiden
Tänk inte bara på vilken kompetens ni behöver i dag utan även på hur era framtida behov ser ut.

2. Se hela människan
Se inte bara på de sökandes kunskaper och erfarenheter. Har kandidaten rätt social kompetens, attityd och drivkraft för jobbet?

3. Låt flera tycka till
Om kandidaten får träffa sina potentiella kolleger minskar ni risken att anställa någon som inte passar in i gänget.

4. Tänk på teamet
Anställ inte samma sorts person eller kompetens hela tiden. Se i stället till helheten i stället för på individen och bygg ett team där de anställda kompletterar varandra.

5. Bädda för bra start
Ge den nyanställde en bra start, med så bra förutsättningar som möjligt att komma in både i gruppen och i yrkesrollen. Rätt introduktion, mentorskap och coachning lönar sig snabbt.

Småföretagarnas vanligaste misstag

  • Slarvar med analysen. Man vet eller tror sig veta vem företaget söker men man har inte på djupet undersökt vilken kompetens som kommer att få jobbet gjort.
  • Är inte ärlig. När en rekrytering går fel beror det ibland på att arbetsgivaren har förskönat positionen som ska tillsättas. Det kan göra att personen som får jobbet snart tröttnar eftersom verkligheten inte lever upp till dennes förväntningar.
  • Tänker kortsiktigt. Det är vanligt att småföretag främst ser till sina kortsiktiga behov. I en rekrytering är det viktigt att ni ser långsiktigt både på tjänsten och på personen som till slut anställs.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.