<![CDATA[]]>

7 tips – Kom igång med mobilmarknadsföring

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 19 februari, 2014

När allt fler kunder använder sina mobiler gäller det att ditt företag syns på bästa sätt även där. Här är sju bra råd.

1. Addera en digital tjänst till din befintliga produkt eller tjänst
– Hänger inte stora bolag med i de mobila svängarna kan mindre bolag köra om, säger Daniel Eliasson, affärsutvecklare på den digitala byrån Apegroup.

Mindre företag kan alltså skapa konkurrensfördelar om de fokuserar på mobila kanaler i sin marknadsföring, menar han. Det kan vara att addera en digital tjänst till sin befintliga produkt eller tjänst för en relativt liten investering, ta fram en egen app och se till så att företagets webbplats är mobilanpassad (mer om det längre ned).

2. Samarbeta med andra småföretagare
Har man inte kraften att satsa på en mobil marknadsföringskampanj själv tipsar Daniel Eliasson om att ingå partnerskap med andra.

– Börja litet, smalt och nischat, se vad som fungerar och bygg på efter hand. Utgå hela tiden från vad användaren vill ha. Och tro inte att mobil marknadsföring löser sig av sig själv. Ni måste jobba med det kontinuerligt och göra små förbättringar hela tiden.

3. Tänk mobilt från början
Trenden nu är att du utformar din vanliga webbplats och annan kommunikation så att den fungerar bra i mobilen. Här gäller det att prioritera.

– I mobilen har du ont om utrymme, du kan bara säga en sak i taget och måste alltså göra ett urval av vad du tar med, säger Kristina Carlander som är design director på webbyrån Doberman.

4. Tänk sociala medier i mobilen
Många kunder använder sociala medier med mobilen. Här kan du också synas, till exempel genom att ha en sida för ditt företag på Facebook, som gamla och nya kunder kan gilla och därmed få uppdateringar och erbjudanden från ditt företag i sitt flöde.

– Som alltid med sociala medier är content, innehåll, viktigt. Här kan ditt företag ha olika mål – kanske vill ni jobba fram engagerade följare? Då måste ni så klart vara engagerade själva, säger Daniel Eliasson på Apegroup.

5. Ta fram en egen app
Nya appar poppar upp till höger och vänster, men vad är egentligen nyttan med en app för ditt företag?
– Framför allt är det en marknadsföringskanal till. Appmarknaden ökar med tvåsiffriga procentandelar varje år och det är lika naturligt för ett företag att ha en app i dag som att ha en webbplats, sager Eric Anderbjörk, VD och delägare i företaget Appanero som utvecklar appar.

Det finns olika syften med appar: ett kan vara att stärka företagets varumärke, ett annat att skapa en app som folk vill ladda ned och som du kan tjäna pengar på.
Oavsett syfte handlar det förstås om att ditt företag ska göra mer affärer.

6. Gör din annonsering relevant
Ett sätt att marknadsföra sig är att köpa annonsutrymme på sajter eller tjänster. Men här gäller det att tänka på målgrupp för att vara relevant för just din, menar Daniel Eliasson på Apegroup. Fråga dig själv: Hur ska jag synas för att nå min målgrupp?

– Användare av mobiler eller läsplattor är vana vid att få relevanta erbjudanden – det är viktigt för dem. Det här kan företag bli mycket, mycket bättre på att ge, säger han.

7. Marknadsför dig med sms
Hur ofta struntar du i att öppna ett sms? Nej, just det – och här kommer den stora fördelen med sms-marknadsföring in: Öppningsfrekvensen för sms är mycket hög.

– 96 procent öppnar sms inom den första timmen. Det gör att du får mycket för pengarna om du satsar på sms, säger John Parmlid på företaget Mobiplus som är en leverantör inom sms-tjänster.

Uppdaterad 2015-10-27