Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Starta Eget-skolan

F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten

Skatt. Visst kan det kännas krångligt i början, men de blir snabbt enklare när du förstår några få grundregler. Här går vi igenom allt du behöver veta om F-skatt, FA-skatt, moms, preliminärskatt och sociala avgifter – och hur det funkar i praktiken. Vi lovar att vara tydliga!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 25 november, 2025 Uppdaterades 1 december, 2025 6 minuters läsning
F-skatt FA-skatt Moms Skatterna du behöver förstå i uppstarte

Tips innan vi startar: Om du är i startfas, bara MÅSTE du anmäla dig till Driva Egets digitala event Starta Eget 2026 (helt kostnadsfritt). Vi tar dig igenom alla steg från idé till startklart bolag på 45 minuter (superkonkret!). Anmäl dig här!

1. F-skatt, A-skatt och FA-skatt – vad är vad?

Det här är grunden. Och när du förstår de tre begreppen faller mycket annat på plats.

A-skatt – det du har när du är anställd

  • Din arbetsgivare drar skatt från lönen.
  • Du betalar alltså inte in någon skatt själv.
  • Allt går helt automatiskt.

F-skatt – det företaget har

  • F-skatt betyder att företaget ansvarar för att betala in sina skatter och sociala avgifter (oavsett om det är enskild firma eller aktiebolag).
  • Företaget fakturerar med texten “Godkänd för F-skatt”.

FA-skatt  (vanligt om du har enskild firma vid sidan av)

FA-skatt betyder att du har A-skatt för inkomsten från din anställning och F-skatt i företaget.
Det är en vanlig kombinationen när du startar företag vid sidan om jobbet.

Tips från Spiris: Låt inte ekonomin komma emellan. Här är ekonomiplattformen för dig som vill driva eget utan att fastna i krånglig administration.

2. Moms – vad det är och hur det fungerar

Moms är någoot många nyföretagare oroar sig för. Hur fungerar det? Tänk så här: Moms är statens pengar Det är aldrig dina cash.

Moms i korthet:

  • Lägger du på moms på fakturan → du ska betala in den senare (utgående moms).
  • Köper du något med moms → du får dra av den (ingående moms).
  • Du redovisar momsen till Skatteverket, oftast varje månad, kvartal eller årsvis (beroende på vad du väljer vid registreringen)

Tips! Med vår enkla kalkyl kan du räkna ut vilken moms det blir – både framlänges och baklänges. Se vår momskalkyl här. 

Ska jag välja månads- kvartals- eller årsmoms?

  • Månads­moms ger bäst likviditetskontroll och passar företag med hög omsättning eller stora ingående/utgående momser.
  • Kvartals­moms är ett mellanalternativ och passar många småföretag med måttlig volym.
  • Årsmoms kräver minst administrativ tid och passar företag med låg omsättning och få transaktioner. Men glöm inte att spara pengar till momsen (kan bli svårare över lång tid!)

Vanliga momssatser:

  • 25 % (de flesta varor och tjänster)
  • 12 % (livsmedel, restaurang) (regeringen föreslår att momsen på livsmedel i detaljhandeln ska sänkas från 12 % till 6 % från och med 1 april 2026 till och med 31 december 2027.
  • 6 % (kultur, böcker, resor)

Ett enkelt exempel

Du fakturerar 10 000 kr + 25 % moms.
Det betyder:

  • Kunden betalar 12 500 kr
  • 2 500 kr ska bokas som moms och betalas vidare till Skatteverket

Många misstar momspengarna för intäkter – men det är en fälla.

Tips från Spiris: Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning här. 

3. Preliminärskatt – så här fungerar den

Preliminärskatt är den skatt företaget betalar löpande, baserat på vad du tror att du kommer tjäna (när du reggar bolaget, gör du en uppskattning).

  • Du gör en uppskattning (t.ex. “jag tror vinsten blir 120 000 kr/år”).
  • Skatteverket räknar ut en månadssumma.
  • Du betalar den varje månad.
  • Du kan ändra beloppet när som helst om du tjänar mer eller mindre.

Många anger en lägre summa första året, för att inte behöva betala för mycket preliminärskatt.

Skiljer det sig mellan enskild firma? Ja och nej. I en enskild firma betalar du preliminärskatt på vinsten (i företaget) privat. I ett aktiebolag betalar bolaget preliminär skatt på bolagets vinst.

4. Sociala avgifter – egenavgifter respektive arbetsgivaravgifter

Sociala avgifter är kostnaden för pensioner, sjukförsäkring, vård och liknande.

Egenavgifter (enskild firma)

  • Du tar ingen lön i enskild firma.
  • Företagets vinst = Det du tjänar
  • På vinsten betalar du inkomstskatt + egenavgifter.
  • Skatteverket bakar ihop det i din preliminära skatt, så du slipper räkna egenavgifterna separat.

Arbetsgivaravgifter (aktiebolag)

  • Bolaget betalar arbetsgivaravgifter på din lön.
  • Du får lön efter skatt – precis som när du är anställd någon annanstans.

Termerna låter olika, men de betyder i praktiken: “avgifter som gör att du får trygghet i Sverige”.

5. Räkneexempel – så fungerar skatten i praktiken

Enskild firma

Låt oss säga att du driver en enskild firma och fakturerar 20 000 kr + moms en månad, och att dina kostnader är 5 000 kr. Då blir din vinst (överskott) 15 000 kr.

På vinsten betalar du först egenavgifter på cirka 28,97 %, vilket i detta fall blir ungefär 4 345 kr.
Det som återstår, 10 655 kr, beskattas sedan med kommunal inkomstskatt (här räknar vi med cirka 30 %), vilket motsvarar ungefär 3 196 kr.

Kvar efter skatt och egenavgifter blir cirka 7 500 kr.
Det är ungefär det du kan ta ut som eget uttag (motsvarande nettolön) den månaden.

Aktiebolag

Bolaget fakturerar 20 000 kr + moms, och dina kostnader är 5 000 kr.
Då har bolaget 15 000 kr kvar innan lön.

På lönen betalar bolaget arbetsgivaravgifter (31,42 %).
Rimlig lön inom de 15 000 kr blir då ungefär 11 000 kr, och arbetsgivaravgifterna blir cirka 3 450 kr.
Resten (ett par hundra kronor) stannar i bolaget.

På lönen blir det sedan A-skatt för dig som anställd (betalas in av bolaget), ungefär 30 %, vilket är cirka 3 300 kr.

Kvar i handen blir ungefär 7 700 kr.

Tips från Spiris: Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.

7. Vanliga missförstånd nya företagare har om skatt

“Momsen är mina pengar” 

Nej. Moms ska alltid vidare till Skatteverket.

“Jag kan dra av allt i företaget.” – nej.

Nej. Endast kostnader som hör till verksamheten.

“Resultatet visar hur mycket pengar jag har.” –

Nej. Resultatet är INTE samma sak som pengar på kontot.

“Aktiebolag är alltid skattemässigt bättre.”

Inte nödvändigtvis. Det beror på vinst, löneuttag och struktur.

Tips från Spiris: Här hittar du den kompletta checklistan kring hur du startar ett företag – steg för steg.

Sammanfattning – fem saker du behöver förstå om skatt

  1. A-skatt för anställning, F-skatt för företag, FA-skatt om du har båda.
  2. Moms är en skatt som ska in till staten – inte pengar du får behålla.
  3. Du kan välja på månads, kvartals- eller årsmoms.
  4. Preliminärskatten kan alltid justeras – du gissar i början.
  5. Sociala avgifter skiljer sig åt beroende på företagsform.

Tips! Vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus. Testa gratis här.



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.