Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Starta Eget-skolan

Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg 

En enskild firma (enskild näringsverksamhet) registreras hos Skatteverket via Verksamt.se. Här går vi igenom de faktiska stegen du måste genomföra vid registreringen – vad du ska fylla i, vad det betyder och vad du behöver ha redo.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 28 november, 2025 Uppdaterades 1 december, 2025 6 minuters läsning
Registrera enskild firma

Tips innan vi startar: Om du är i startfas, bara MÅSTE du anmäla dig till Driva Egets digitala event Starta Eget 2026 (helt kostnadsfritt). Vi tar dig igenom alla steg från idé till startklart bolag på 45 minuter (superkonkret!). Anmäl dig här!

Skillnad mot aktiebolag:

  • Du behöver inget aktiekapital
  • Du behöver inget bankintyg
  • Registreringen hos Skatteverket är gratis
  • Registrering hos Bolagsverket är frivillig och handlar då bara om att skydda företagsnamnet

Tips från Spiris: Ska du starta aktiebolag istället? Här är guiden som tar dig igenom hela processen – tydligt och enkelt.

Innan du börjar

Gå till verksamt.se, logga in med BankID och välj Enskild näringsverksamhet. Okej, då kör vi

1. Företaget

Här fyller du i grunduppgifter om företaget.

Du får bland annat ange:

Datum för första affärshändelse Det är datumet då första “riktiga” händelsen sker i företaget, till exempel om du köper en dator eller skickar en faktura. Du kan ange ett planerat datum om inget hänt ännu – det behöver inte vara exakt.
Det är från det datumet som ditt första räkenskapsår börjar. 

Enskilda firmor har nästan alltid kalenderår. Första året kan vara kortare (om du startar mitt i året).

Standardnamnet för en enskild firma är ditt personnamn. Vill du använda ett annat namn måste du registrera det hos Bolagsverket (läs mer längst ned)

2. Verksamhet

Här beskriver du omfattningen av din verksamhet.

Du fyller i:

  • Beräknad omsättning första året. Det är en uppskattning, inte en exakt siffra. Skatteverket använder den för att räkna ut din preliminära skatt. Många väljer att sätta den lågt för att inte behöva betala preliminärskatt i onödan.
  • Näringsgren (SNI-kod) Du väljer en SNI-kod som beskriver vad du gör (t.ex. konsult, fotograf, butik). Koden hämtas från SCB:s lista – du kan söka på ord som 'konsult', 'design', 'frisör' osv. Om du gör flera saker kan du lägga till fler koder. Du kan (frivilligt) ange procentandelar för hur stor del av verksamheten som hör till varje SNI-kod.

Tips från Spiris: Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.

3. Arbetsgivare

Nu får du frågan om du ska ha anställda.

  • Om du driver firman själv och inte ska anställa någon: Välj Nej, verksamheten ska bedrivas utan anställda
  • Viktigt: I en enskild firma är du aldrig anställd i ditt eget företag. Det du tar ut kallas eget uttag, inte lön. Du betalar skatt på vinsten, inte på uttaget.

Skulle du senare anställa någon kan du ändra arbetsgivarregistreringen i efterhand.

4. F-skatt och FA-skatt

Här ansöker du om F-skatt eller FA-skatt.

  • F-skatt
    – Välj detta om du bara ska driva företag.
    – Du ansvarar själv för preliminärskatt + egenavgifter på vinsten.
  • FA-skatt
    – Välj detta om du både kommer vara anställd (i ett annat företag) och driva företag.
    – Arbetsgivaren sköter skatten på lönen (A-skatt), du själv sköter skatten på företagets resultat.

Du får också frågor om du främst säljer tjänster eller varor – svara utifrån din verksamhet.

Tips! Använd vår kalkyl för att räkna ut vad det kostar att starta eget. Se kalkylen här.

5. Moms

Nu är det dags att ta ställning till momsregistrering.

  • Du ska normalt registrera dig för moms. Men ,om din försäljning är 120 000 kronor eller lägre behöver du vanligtvis inte registrera dig för moms. Det innebär att du inte ska lägga på moms på din försäljning, men du har inte heller rätt att göra avdrag för ingående moms
  • Du kan välja att momsregistrera dig direkt även om du inte kommer upp i 120 000 direkt.

I momsdelen får du bland annat ange:

  • Om du ska registrera dig för moms (Ja/Nej)
  • Varför (t.ex. “Bedriver momspliktig verksamhet”)
  • När du börjar köpa/sälja (ungefärligt datum)
  • Var du bedriver verksamheten (i Sverige, inom EU, utanför EU)
  • Om någon del av omsättningen är momsfri (t.ex. viss vård/utbildning )
  • Hur ofta du vill redovisa moms:
    Varje månad
    Varje kvartal
    En gång per år

För många nya företagare funkar kvartalsmoms bra – det ger löpande koll utan att bli för ofta.

Du väljer också redovisningsmetod:

  • Bokslutsmetoden (kontantmetoden) – bokför när fakturan betalas. Enklare och vanligast för mindre firmor.
  • Faktureringsmetoden – bokför när fakturan skickas/kommer in.

Tips från Spiris: Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning här.

6. Preliminär inkomstdeklaration

Det här steget handlar om att räkna ut din preliminärskatt.
Det är här många blir osäkra, men det är i grunden bara:

Beräknade intäkter – beräknade kostnader = Överskott (vinst)

Du fyller bland annat i:

  • Verksamhetens förmodade överskott (vinst före skatt)
  • Eventuella underlag för pensionssparande/särskild löneskatt (ofta 0 i början)
  • Uppgifter om inkomst av tjänst om du också har anställning (lön, förmåner, avdragen skatt)
  • Eventuell annan inkomst (t.ex. kapital)

Utifrån detta räknar Skatteverket ut:

  • Debiterad preliminärskatt – det belopp du ska betala varje månad.

Viktigt:
Det här är preliminärt.
Om det visar sig att du tjänar mer eller mindre än du trodde kan du ändra preliminärskatten genom en ny preliminär inkomstdeklaration. 

7. Övriga uppgifter

Här fyller du i dina kontaktuppgifter så att Skatteverket kan nå dig.

Tips! Vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus. Testa gratis här.

8. Granska, skriv under och skicka in

Nu får du en sammanställning av allt du fyllt i.

Gå igenom:

  • Verksamhetsbeskrivning och SNI-kod
  • Omsättning och momsval
  • Val av F/FA-skatt
  • Preliminär inkomstdeklaration
  • Kontaktuppgifter

Korrigera om något ser fel ut.

När allt stämmer:

  • Kryssa i att du har granskat uppgifterna
  • Signera med BankID
  • Skicka in

9. Kvittens – och vad som händer sen

Efter att du skickat in får du en kvittens i tjänsten. Skatteverket handlägger ärendet och när allt är klart får du ett registerutdrag där det står att du är godkänd för F- eller FA-skatt, om du är momsregistrerad och om du är registrerad som arbetsgivare. Du kan alltid se och skriva ut ditt registerutdrag via Mina sidor hos Skatteverket.

Nu är din enskilda firma igång – du kan börja fakturera, bokföra och driva verksamheten. Lycka till!

Tips från Spiris: Vill du istället starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.

Extra: Registrera företagsnamn hos Bolagsverket (frivilligt)

Vill du skydda ett företagsnamn (annat än ditt personnamn) registrerar du firman hos Bolagsverket via Verksamt. Det kostar 1 200 kr digitalt

Det här är inte nödvändigt för att driva enskild firma, men kan vara viktigt om:

  • Du bygger varumärke
  • Du deltar i upphandlingar
  • Du vill vara säker på att ingen annan tar namnet i ditt län


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.