<![CDATA[]]>

Experttips till dig som ska anställa

Camilla Björkman

Publicerades: 8 februari, 2010

Att anställa en ny person till ditt företag är ett tufft steg. Men det finns sätt att minimera risken med en felrekrytering – och hitta din ultimata medarbetare. Här är proffstips på hur du gör.

Vad ska du som småföretagare tänka på när du anställer? Det vet SEB:s företagarekonom Ingela Hemming, som tidigare har undersökt anställningsprocessen hos 1 400 små- och medelstora företag.

Här är hennes bästa råd:

1. Tänk efter vem du vill ha. Det viktigaste är att du försöker hitta någon som kan göra stor nytta på arbetsplatsen och komplettera dina kunskaper för att lyfta affärerna. Är företaget litet kan det vara extra viktigt att hitta någon där personkemin stämmer.

2. Tänk igenom behovet. Vilken typ av anställningsform du väljer beror på vilket behov företaget har. Är det en tillfällig förstärkning eller vill du hitta en person som ska stanna i bolaget?

3. Se över dina alternativ. Om du inte vill fastanställa, fundera på detta: Sedan den 1 juli 2007 finns en ny anställningsform som kallas allmän visstidsanställning. Anställningen innebär att arbetsgivaren, oavsett skäl, kan anställa en person under maximalt 24 månader utan att det är en fast anställning. En annan anställningsform är säsongsarbete. Dessutom: Personer som har fyllt 67 år kan alltid anställas på viss tid utan att anställningen måste motiveras av något skäl.

4. Se över ekonomiskt stöd. Du kan ansöka om så kallade ”Nystartsjobb” hos Arbetsförmedlingen om du anställer någon som varit arbetslös i minst 12 månader, eller någon som är nyanländ invandrare. Läs mer om vilket ekonomiskt stöd du då får på Arbetsförmedlingens webbplats.

5. Var tydlig. Berätta vilka arbetsuppgifter personen i fråga ska ha och vad du förväntar dig av honom eller henne. Var också tydlig med uppsägningstid, semester och arbetstider.

6. Provanställ. Även om du tänkt dig en fast anställning har du möjlighet att provanställa i högst sex månader.

7. Var en ledare. När du väl anställt kommer nya krav på dig som arbetsgivare. Agera på det sätt du uppmuntrar dina anställda att göra, sporra dem och ge konstruktiv feedback. Läs mer om hur du gör det här.