Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Bli medlem

Bra namn på företag - Tips & guide från namnexpert 2024

15 februari, 2018 7 minuters läsning
Hur ska du välja namn till ditt företag? Glöm efternamn eller latinska ord. Hitta ett namn som signalerar vad företaget gör i stället. Då blir namnet som en annons för ditt företag, menar namnexperten. Så här gör du.

Namnexperten själv heter Marcus Karlsson och driver företaget Rätt Namn. Sedan fyra år tillbaka har han hjälpt många företag att välja just det.

– Namnet är som en annons för företaget, ditt ansikte utåt. Det kan till exempel väcka ett intresse och gör att kunderna förstår mer vad du säljer, säger han.

Han jämför namnet med en bra bok. Utan en säljande titel kan boken hamna längst bak i bokaffären ändå, utan att någon intresserar sig för den. En bra titel kan däremot direkt locka till köp.

– Det är också en förtroendefråga. Har du ett namn som känns amatörmässigt uppfattas du också som det. Men ett förtroendeingivande namn kan höja ditt värde.

Ps. Du har väl inte missat Business Hacks – årets kanske viktigaste evenemang för oss företagare. Läs mer här.Hur gör man dåför att ta fram ett bra namn? Marcus Karlssons första råd är, föga förvånande, att ta hjälp av en namnexpert eftersom processen kan vara svårare än man tror. Själv brukar han börja med frågor kring bland annat företagets verksamhet och vad man vill signalera till kunderna.

– Det är bra att fokusera på vad kunderna får ut av namnet. En konsult jag hjälpte med ett företagsnamn fick till exempel heta Up Value och en hälsokonsult Motivera, säger han.

Han rekommenderar därför inte företagsnamn som sätter fokus på ägaren, till exempel Johanssons plåt eller MJ Konsult. Inte heller rena fantasinamn eller ord på till exempel latin.

Namnet kan däremot gärna ha dubbla meningar och gärna vara lite fyndigt – allt beroende på vad företaget vill utstråla. Två restauranger Marcus Karlsson hjälpte fick till exempel namnet Helrätt och Livsstil Lounge. Och en butik fick heta Alla tiders handelsbod.

Det gäller också att tänka några år framåt i tiden när företaget ska döpas. Planerar du att lansera det utomlands om några år – välj ett utländskt namn redan från början.

– Men generellt brukar svenska namn fungera bättre om man ska jobba lokalt, säger Marcus Karlsson.

Av samma anledning rekommenderar han inte ett för smalt namn. Soffexperten kanske låter toppen idag, men den dagen du även börjar sälja bokhyllor har du ett problem. Men ett alldeles för brett namn är heller inte bra – det kan bli för intetsägande, tycker han.

Att namnet inte skulle spela så stor roll håller han inte med om utan menar att många fått fler kunder när de bytt namn.

– Företag kan lägga många, många timmar och tusenlappar på en snygg logotyp, men namnet svänger man ihop på en kvart. Ändå är namnet mest effektivt i marknadsföringen.

Satsa på:
• Korta och kärnfulla namn. De ska ”ligga bra i munnen”.
• Enkla namn som är lätta att komma ihåg.
• Namn som man direkt förstår vad företaget gör för kunden.
• Namn som sticker ut.

Undvik:
• Krångliga namn som är svåra att stava till.
• För långa namn. Ett eller två ord är optimalt, i undantagsfall kan tre ord fungera.
• Namn som inte säger något om verksamheten eller vad kunden får ut av ditt företag.
• För smala namn – eller för breda.
• Namn som betyder något helt annat, eller något helt galet, på andra språk.

Fem råd från Marcus Karlsson för att ta fram ett namn som säljer.1. Tänk till.
Fundera på vad kunden får ut av att köpa av dig och vilka styrkor och värderingar du vill kommunicera. Anlita gärna en namnexpert, om inte annat än som bollplank.

2. Anpassa.
Utgå från din bransch och dina kunder. Vilken känsla vill du kommunicera till dina kunder i form av ett traditionellt bolag eller tvärtom ett snabbfotat och litet entreprenörsföretag?

3. Spåna.
Skriv ner alla ord som du kommer på. Tänk fritt och testa olika kombinationer.

4. Googla.
Sök på namnet och hos Bolagsverket så att det inte är upptaget. Se också efter så att inte domännamnet är upptaget, både det som slutar på .se men gärna också det som slutar på .com. Är det första upptaget är det ofta bättre att välja ett annat namn.

5. Testa.
Men inte på vänner eller familj – utan på potentiella kunder. Men kom ihåg att alla ska ha åsikter – och du kan inte lyssna på alla.

Vanliga frågor om att välja företagsnamn

Hur viktigt är ett bra företagsnamn?

Ett bra företagsnamn är som en annons för ditt företag! Det är ditt ansikte utåt och kan väcka intresse hos potentiella kunder. Tänk på det som en säljande boktitel - det kan vara avgörande för om någon "plockar upp boken" eller inte. Ett starkt namn signalerar förtroende och kan höja ditt företags värde. Så ja, det är superviktigt!

Vad bör jag tänka på vid namnbyte för mitt företag?

När du funderar på att byta namn på ditt företag, tänk framåt! Planerar du att gå internationellt? Välj då ett namn som funkar utomlands. Tänk också på att inte välja ett för smalt namn - "Soffexperten" kanske låter toppen nu, men vad händer när du vill sälja bokhyllor? Samtidigt ska det inte vara för brett heller. Det gäller att hitta den där perfekta balansen!

Kan du ge exempel på bra företagsnamn?

Visst! Några exempel på coola företagsnamn som faktiskt fungerar är "Up Value" för en konsult och "Motivera" för en hälsokonsult. För restauranger har vi "Helrätt" och "Livsstil Lounge". Och vad sägs om "Alla tiders handelsbod" för en butik? Dessa namn är fyndiga, har ofta dubbla betydelser och signalerar tydligt vad företaget gör. Snyggt, eller hur?

Hur hittar jag på ett bra namn för mitt UF-företag?

För att hitta ett bra UF-namn, tänk kreativt! Börja med att spåna fritt - skriv ner alla ord du kommer på som har koppling till din affärsidé. Testa olika kombinationer och var inte rädd för att vara lite fyndig. Kom ihåg att namnet ska vara lätt att komma ihåg och gärna säga något om vad ni erbjuder. Och glöm inte att kolla så namnet inte redan är taget!

Är det okej att använda latinska ord i företagsnamn?

Ärligt talat, jag skulle vara försiktig med att använda latinska ord i ditt företagsnamn. Även om det kan låta coolt, riskerar du att namnet blir svårt att förstå och komma ihåg. Fokusera istället på att hitta ett namn som tydligt kommunicerar vad ditt företag gör och vad kunden får ut av det. Det är oftast mycket mer effektivt!

Hur kollar jag om ett företagsnamn redan är taget?

Bra fråga! Första steget är att göra en snabb Google-sökning. Sen är det dags att kolla hos Bolagsverket - de har en sökfunktion för företagsnamn. Glöm inte att också kolla domännamn, både .se och .com om du tänker ha en hemsida. Är namnet du vill ha upptaget? Då är det oftast bättre att hitta på något nytt och unikt. Låt kreativiteten flöda!

Vilka misstag bör jag undvika när jag väljer företagsnamn?

Undvik för all del krångliga namn som är svåra att stava! Håll dig också borta från alldeles för långa namn - en eller två ord är optimalt. Tre kan funka i undantagsfall. Se upp för namn som inte säger något om din verksamhet eller vad kunden får ut av ditt företag. Och dubbelkolla alltid att namnet inte betyder något helt galet på andra språk. Det vore ju pinsamt, eller hur?

Hur testar jag om mitt företagsnamn fungerar?

Här kommer ett guldtips: Testa ditt namn på potentiella kunder, inte på familj och vänner! De senare vill ofta bara vara snälla. Dina potentiella kunder däremot, de ger dig den ärliga feedbacken du behöver. Men kom ihåg - alla kommer ha åsikter, så lyssna, men följ till slut din egen magkänsla. Det är trots allt ditt företag det handlar om!




Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.