<![CDATA[Fakturaskojarna har kanske inte rånarluva men de lurar till sig dina pengar. Foto: Getty Images]]>

Han tvingades betala för annonser han inte ville ha

Anders Nyman

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 13 december, 2017

Börje Lindberg tvingades betala 6 900 kronor för annonser han inte ville ha hos Eniroägda Proff.se. Uppsägningen kom in en dag för sent. Dessutom hotade vanliga Eniro med inkasso för tjänster han inte beställt.

Börje Lindberg driver familjeföretaget Lindberg Utveckling AB, som bland annat utbildar och handleder familjehem i Mälardalen. Han berättar att de haft annonser hos Eniro, som automatiskt förlängs.

– Det kommer en bekräftelse varje år och man har tio dagar på sig att säga upp tjänsterna, efter det orderdatum som står på bekräftelsen, berättar Börje.

LÄS OCKSÅ: Drabbad av bolagsupplysningen

Efter att ha missat att säga upp i tid tidigare år skickade han in en uppsägning redan innan bekräftelsen kom. Då blev han kontaktad av en säljare som menade att han åtminstone borde ha grundpaketet.

– Jag sa att det är ett generationsskifte på gång i företaget och mina barn ska ta över det, så de får bestämma. Vi skulle återkomma 10 april om vi ville ha tjänsten.

Men den 6 april fick Börje ett mejl från säljaren som tackade för beställningen av en annons för 1 960 kronor. Trots att han genast invände att de inte bestämt något fortsatte fakturorna att komma.

LÄS OCKSÅ: Unik lista med fakturaskojare

– Jag bestred via vanligt brev, men det hjälpte inte. När så den senaste påminnelsen kom, med hot om inkasso om jag inte betalade, skickade jag ett REK-brev och skrev att om de skickade fler fakturor fick vi mötas i tingsrätten, säger han.

Två veckor senare kom en kreditfaktura i ett brev, utan vidare förklaring eller ursäkt.

Lika stor tur hade Börje inte när det gäller Eniroägda Proff.se, där han förra året nappade på förslaget om en annons. Eftersom uppsägningen i år kom in en dag för sent var han tvungen att betala 6 900 kronor för ytterligare ett år.

Börje är starkt kritisk till den korta tiden man har på sig att invända.

– Först ska brevet från Eniro komma fram på posten, vilket kan ta ett par dagar. Jag är ofta iväg från kontoret, och det kan ta ett par dagar innan jag öppnar posten. Och sedan ska man svara via brev, vilket också kan ta ett par dagar att komma fram.

Det finns ingen e-postadress?

– Nej, de hänvisar till hemsidan och där finns bara ett formulär att fylla i. Då har man inget bevis för vad man skickat. En revisor jag känner säger att det är en del som betalar år efter år för att de inte hinner säga upp, och de vill inte hamna hos Kronofogden. Det verkar riggat för att man inte ska hinna avsluta tjänsterna.

På nätet finns många berättelser från kunder som fått orderbekräftelsen först efter att tiodagarsperioden löpt ut. Eniro har hänvisat till att det är så avtalsvillkoren ser ut, och att det är upp till kunden att hålla reda på avtalsperioderna.

Driva Eget kontaktar Eniro och till slut får vi svar:

”Vi är ledsna för att Börje Lindberg haft en negativ upplevelse av Proff, och vi ser att vi inte följt rutinerna tillräckligt bra”, skriver kommunikationschef Renate Morken. Hon lovar att skicka en kreditfaktura på de 6 900 kronorna om Börje inte vill kvarstå som kund.

”Vi har den sista tiden jobbat med att förbättra våra rutiner, och har bland annat förlängt svarsfristen från 10 till 14 dagar. Oavsett det så ska en uppsägning som kommer en dag efter fristen ändå godtas”, fortsätter Renate.

Frågan om varför Börje tvingats hota med tingsrätten för att få den felaktiga fakturan på 1 960 kronor från Eniro krediterad får däremot inget svar.

Men nu hör även kommunikationschefen Kristoffer Apollo av sig till Driva Eget:

– Det är tyvärr uppenbart att det blivit fel i flera avseenden från vår sida. För det första får det självklart inte skickas ut orderbekräftelser till en verksamhet, när man inte har någon ingående order. När Börje Lindberg påpekade felet borde det stoppats omgående. Dessutom är det brister i kommunikationen mellan vår kund- och säljavdelning, vilket gjort att ingen följt upp ärendet. Vi kommer nu att genomlysa våra processer för att säkerställa att liknande fel inte kan ske igen.

Nya på varningslistan

Här är de senaste företagen som lagts upp på Svensk Handels varningslista. 

Kommun & Företag, KoF Guiden – ringer upp om att avsluta avtal, men i stället för avslut blir det en order.

  • Företagsopinion – ser ut som en opinionsundersökning, men är en order på annonser på två år för 6 395 kronor/år.
  • Hamilton Care AB – skickar ut fakturor utan tidigare kontakt med dem.
  • Filemaker IBCP – skickar ut fakturor utan tidigare kontakt med dem.
  • ESB Inkasso – estniskt företag, som saknar rätt att bedriva inkassoverksamhet i Sverige. Hänger ihop med Bolagsupplysningen.

Varning för skojare! Vi fortsätter att varna för nya skojarföretag som försöker bluffa dig med falska blanketter och fakturor. Anders Nyman hjälper dig att slå tillbaka mot skurkarna. Vår kamp fortsätter också på Facebook och på vår specialsajt på driva-eget.se. Där samlar vi artiklar om skurkarna och guider om hur du slår tillbaka mot dem:

driva-eget.se/bluffaktura

driva-eget.se/forumfakturaskojare

facebook.com/stoppafakturaskojarna