<![CDATA[]]>

De säljer mat som annars slängs bort: "Vi räknar med att omsätta en miljard"

Maja-Stina Skarstedt

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 14 oktober, 2014

Varje år slängs 1 miljon ton matavfall i Sverige. Det vill företaget Matsmart i Skogås ändra på. De säljer mat på nätet som annars skulle kastas. Nu fördubblas företagets omsättning varje månad.

Ica-handlaren Erik Södergren blev frustrerad över hur mycket mat som slängdes med kort bäst före-datum. Han blev till slut för duktig på att ta in pallar med varor som höll på att gå ut – följdeffekten blev att det inte gick kombinera butikens dyrare varor med det billigare sortimentet.
– Erik såg ändå att det var rätt koncept, att minska matsvinnet och erbjuda billiga varor, men fel arena, berättar Karl Andersson, en av tre grundare bakom Matsmart.se.

Rätt arena skulle i stället bli nätet. Tillsammans med en tredje delägare, Ulf Skagerström, startade de Matsmart.se 2012 där de köper in stora volymer av varor med kort bäst före-datum som de säljer billigt i sin nätbutik.
– Jag tror att i takt med att det dagligen pratas om matsvinn så bidrar det till att vår bransch växer. Folk blir mer medvetna om sakerna de köper hem och vi känner också att vi kan utbilda konsumenter om bäst före-datum. Det är bara en rekommendation. Det säger sig självt att makaroner inte blir dåliga bara för att det är ett visst datum. Det är en tacksam fråga att missionera kring.

Matsmart känner att de jobbar i en bransch på uppgång – det köps mer och mer på nätet, nya företag dyker upp varje vecka och de etablerade blir bara större.
– Fler och fler runt omkring oss är vana vid att handla mat på nätet. Det har kommit för att stanna. Vi ser inte heller att vi slåss mot de större, vi är snarare ett komplement. Vi har vår nisch, säger Karl.

Förutom timpersonal och grundarna själva har de en anställd och en på ingång i företaget. De tror stenhårt på affärsidén och märker tydligt att varorna faller kunderna i smaken – deras omsättning fördubblades varje månad under 2014.
– Vi räknar att inom fem–tio år omsätta en miljard. Det ska vi göra genom att prata med så många som möjligt och få dem att förstå hur viktig den här frågan är. Vilka vinster alla gör på att minska matsvinnet, säger Karl.

Matsmarts tre tips för att lyckas:

  1. Var nyfiken! Ta reda på allt du kan om din nya bransch.
  2. Kör ”all in”. Du måste våga tro på magkänslan – på riktigt känna att det går.
  3. Anställ bredd. Ha en bra kombination av människotyper och kompetenser i företaget.

Här listar vi 29 heta trender just nu. Där kan du hitta en affärsidé eller få inspiration som ger ditt företag ett riktigt lyft. För det är en myt att ditt företag måste tänka helt nytt – haka istället på branscherna och affärstrenderna som växer i raketfart.

Artikeln är hämtad ur Driva Eget nummer 6 2014.