Det vimlar av affärsidéer i förorten, menar Manel Rodrick.

Rekordmånga affärsidéer i förorten

Redaktionen

Publicerades: 17 oktober, 2018

Man hoppades på 100, men fick 124 affärsidéer. Tävlingen Järvas Entreprenör överträffade sina högt ställda mål direkt.
– Det visar på den den enorma underliggande potential som finns i våra förorter, säger projektledaren Manel Rodrick.

Järvas Entreprenör är en nystartad affärsidétävling skapad på initiativ av organisationen HHC (Hjärta.Hjärna.Cash), som drivs av entreprenörer med fötterna i förorten och syftar till att peppa och stödja andra i lokalsamhället att också göra verklighet av sina drömmar. Det har varit mycket ansträngningar för att få människor att våga tävla.

– Vi har jobbat mycket med att bygga relationer med både näringslivet och civilsamhället i området. Många kontakter i Järvaområdet sker informellt och via mun till mun, så det handlar om att bygga förtroende. Vi har gjort det genom informationsmöten med organisationer samt inspirationskvällar i Husby och Rinkeby.

Läs mer: Här finns fler priser att vinna

Hundra idéer var målet när man utlyste tävlingen. Men det överträffades alltså med råge. Till slut kunde man räkna in 124 idéer.

– Det är allt ifrån nya former av banktjänster till klädmärken och till verksamheter som vill minska den psykiska ohälsan. Vi har fått in hel del innovativa produkter, men många idéer tar sig an de sociala utmaningar som finns i Järvaområdet – idéer som man kan benämna som social innovation eller samhällsentreprenörskap, säger Manel.

Alla får hjälp att utvecklas

Man har jobbat hårt för att lyfta fram såväl manliga som kvinnliga förebilder för att inspirera. Och det verkar ha lyckats.

– Vi har en jämn könsspridning. Medelåldern hos deltagarna är 27 år, men vi har deltagare som är 16 år och 72 år och allt där emellan. Alla har verkligen känt att de kan söka. Dock kan vi redan nu se att många deltagare saknar relevanta nätverk och kontakter, något som vi hoppas de får genom Järvas Entreprenör.

– Nästa steg i processen är att alla deltagare erbjuds en intensiv utbildning i affärsutveckling av oss på Hjärna.Hjärta.Cash. Efter utbildningen ska alla deltagare ha utvecklat sin affärsidé till en affärsplan som de presenterar för en stor grupp av investerare och entreprenörer. I december kommer en vinnare att koras, som får 100 000 kronor och stöd för att förverkliga sin idé, säger Manel.