<![CDATA[Foto: Åre skidfabrik]]>

Så fick Åre skidfabrik PR och hjälp genom crowdsourcing

Ebba Arnborg

Publicerades: 5 maj, 2014

Åre skidfabrik tog upp kampen med sina större konkurrenter med hjälp av crowdsourcing – och fick både en bra produkt och bra PR. Här ger VD Carl Geijer sina bästa tips.

Våren 2012 fick det lilla företaget Åre skidfabrik en förfrågan som de inte kunde motstå. Att låta medlemmarna på skidforumet Freeride.se utveckla bolagets nästa skidmodell.

– Vi tyckte direkt att det lät riktigt spännande. Förutom bra PR skulle vi kunna ta ett stort utvecklingssteg inom ett segment som vi då inte var så starka inom, säger Carl Geijer, vd på Åre skidfabrik.

Riktlinjer för vilken typ av skida som söktes togs fram och postades i en tråd på forumet. Det dröjde inte länge innan idéerna började strömma in.

– Vi fick in 1 500 svar, och tråden besöktes en halv miljon gånger. Så man kan nog säga att vi har gjort den största marknadsundersökningen för en skida någonsin. Många av medlemmarna har skidåkning som stort intresse, så det fanns en enorm kompetens. Hade någon en liten kunskapslucka fyllde någon annan i.

Projektet möttes även av viss skepsis i början. Vad skulle de kunna åstadkomma som inte de stora skidmärkena kunde?

– Det tycker jag är ett begränsat sätt att tänka på. Stora skidmärken har sina sätt. Där kanske tio, tjugo personer deltar i produktutvecklingen. Här var ett hundratal personer involverade. Genom att tänka och utveckla på ett annorlunda sätt kan vi vara lika långt framme som de stora bolagen även som ett litet företag med begränsade medel. Det är det som är så häftigt.

Även om det var läskigt att släppa idéarbetet fritt övervägde fördelarna.

– Vi skulle ha fått en enorm badwill om vi låtit bli att utveckla skidan. Det var bara att löpa linan ut, utan att veta var det skulle sluta. Men samtidigt riskerade vi inga större pengar. Det tog tid och utvecklingskostnad men uppsidan var otroligt mycket större än vad nersidan riskerade att vara.

I december var idésamlandet över men medlemmarna i tråden hölls uppdaterade om arbetet och bjöds in till öppet hus. I september 2013 började den nya skidmodellen Extrem Opinion att tillverkas.

– Det blev en väldigt bra skida tack vare att vi utnyttjade den här kunskapen. Det har gett bra press och butikerna tycker att det är superskoj.

Skidan nominerades till årets innovation i tidningen Sportfack. Dessutom blev Sverre Liliequist, en av världens mest kända friåkare, så imponerad att han bestämde sig för att börja åka på en specialkonstruerad variant av den. Åre skidfabrik är öppna för att göra liknande projekt i framtiden och kan varmt rekommendera det till andra småföretagare.

– Absolut. Vi har fått en bra produkt och bra marknadsföring. Genom att utnyttja den här typen av proffskollektiv kan man komma ikapp och gå om större konkurrenter, även som en liten firma.