”Därför tog vi bort momsen på våra fakturor”

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 20 september, 2013

Telenor tog bort momsspecifikationen på sina fakturor, Tre ändrade sina momsrutiner – och många kunder är upprörda. Däribland Driva Egets läsare.
Nu har företagen fått förklara sig för Post- och telestyrelsen (PTS) vars föreskrifter säger att momsen måste specificeras.

Driva Eget skrev i somras om upprörda läsare som regerade när momsspecifikationen uteblev på fakturorna.

PTS reagerade, sa att företagen strider mot deras föreskrifter och bad företagen att yttra sig – vilket de nu har gjort. Telenor bad om ett möte med PTS och Tre kom in med ett skriftligt yttrande.
Telenors och även Tres förklaringar innebär i korthet att de inte kan specificera momsen då många abonnemang numera har en pott, som betalas i förväg och då de debiterar innan vet de inte vilken moms det blir.
– De säger att om man ber om en momsspecifikation i efterhand, så ska man få det, vilket inte är helt sanningsenligt, eftersom jag fortfarande får in klagomål, säger Anna Montelius, jurist på PTS.

Skillnaden mellan Telenor och Tre är att Telenor har tagit bort specifikationen helt på privatabonnemang, medan Tre visar momsspecifikationen då kunden är inloggad på nätet.

Telenors förklaring kring förtidsbetalning håller inte, då förändringen även har skett på de abonnemang som betalas i efterhand.
– Vi funderar just nu på hur vi ska gå vidare. Ärendet är inte avslutat och handläggning pågår, berättar Anna Montelius.

Om PTS inte tycker att företagen följer de föreskrifter som finns kan de skicka ett föreläggande, ett påbud, där vite kan bli en följd.
– Det är sällan vi behöver göra det. Större bolag brukar följa våra regler.

Hur mycket kan ett vite vara på?
– Svårt att säga, det beror på företagets storlek – vitet baseras på bolagets omsättning. Men det ska vara effektivt står det i viteslagen, det ska löna sig att följa reglerna, säger Anna Montelius som uppskattar att de vet mer i ärendet om ett par veckor.

Många har hört av sig till PTS vars föreskrift inte säger något om när momsen ska vara specificerad, i förhand eller efterhand – bara att man som kund ska få momsen specificerad, oavsett om man är näringsidkare eller inte.
 

LÄS OCKSÅ: