<![CDATA[]]>

440 unga företag under samma tak

Camilla Björkman

Publicerades: 22 februari, 2011

Världens största mässa för unga företagare går just nu av stapeln på Stockholmsmässan i Älvsjö. Här samlas 440 företag som startats i gymnasieskolan via föreningen Ung Företagsamhet. Ett av dem är Green Pickup UF vars affärsidé är att sopsortera.

Mässan Våga Vara Egen 2011 är den stora finalen efter att 870 företag har startats runtom Sveriges gymnasieskolor av fler än 3 400 elever. Via organisationen Ung Företagsamhet har de fått hjälp att starta och driva företag som en del av sina gymnasiestudier.

På måndagen invigdes mässan av arbetsmarknadsminister Hillevi Engström:

– Jag kan inte ensam skapa alla de jobb som behövs, men UF-företagande är ett utbildningskoncept som konkret skapar arbetstillfällen, sa hon efteråt.

Inom tio år efter gymnasiet startar 24 % av UF-företagarna egna företag, vilka enligt en undersökning från Ung Företagsamhet själva resulterar i tiotusentals arbetstillfällen och miljarder i skatteintäkter.

Utöver invigningen korades bland annat Årets UF-lärare 2011. Sen delade Åsa Hofmann från organisationen Playing for Change ut Responsible Business Award 2011 till företaget Green Pickup UF från Kärrtorps gymnasium. Deras affärsidé är sopsortering: För 149 kronor i månaden åtar de sig att varje söndag hämta de tomma konservburkar, ägg-, mjölk och juiceförpackningar och annan återvinningsbar metall, papp och plast som många annars slänger i papperskorgen.

Motiveringen löd: ”För en affärsidé så unik att den idag inte finns på marknaden. Med en idé som hjälper de med lite tid men med stor vilja att göra rätt – en tjänst som hjälper individen i allmänhet och miljön i synnerhet. Och med ett tänk som hjälper globalt men agerar lokalt.”

Mässan Våga Vara Eget 2011 pågår under hela tisdagen. Läs mer om mässan här.

På bilden från vänster: Green Pickup UF med 18-åriga entreprenörerna Peggy Poon, Isabelle Wigselius och Erica Orbelius. Till höger Åsa Hofmann från organisationen Playing for change, en organisation som stödjer sociala entreprenörer som gör livet lättare för barn och unga.

 

Några av de andra pristagarna var:

Bästa Webbplats: ParfymeraMera UF, Mikael Elias Teoretiska gymnasium, Stockholm. Tillverkar och säljer en praktisk parfymflaska som gör det möjligt för dig att ta med din favoritdoft överallt.

 

Bästa Affärsplan: Green Entertainment UF, Sjödalsgymnasiet, Huddinge. Säljer en komisk miljöhandbok som skapar ett självmotiverande miljötänk hos ungdomar.

 

Bästa Digitala kommunikation: CaseDesign UF, Mikael Elias Teoretiska gymnasium, Stockholm. Säljer en korthållare för ditt SL-kort som du kan designa själv. För varje sålt kort ger du en känga till SL för deras hantering av vintern.

 

Bästa Tjänst: AdInbox UF, Stockholms Fria gymnasium. En kostnadsfri tjänst där du samlar krediter genom att ta del av erbjudanden och annat kul.