<![CDATA[]]>

Så byggde han en miljonaffär på nätet

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 5 november, 2013

Det började med en liten T-shirtpress där Peo Olsson från Trelleborg mest gjorde T-shirtar till sig själv. Nu omsätter hans webbshop Shirtstore 18 miljoner kronor.

Shirtstore.se säljer T-shirtar på nätet och grundaren Peo Olsson tror att den nischade verksamheten är en av anledningarna till att de är så stora idag.

– Jag har många gånger funderat på att bredda genom att sälja byxor eller andra kläder, men då blir det bara en allmän klädbutik på nätet. Och det finns det hur många som helst av, säger han.

I dag omsätter företaget nästan 18 miljoner kronor, jämfört med förra årets 15. Resultatet har ökat stadigt och slutade 2014 på knappt två miljoner kronor.

Det var i slutet på 1990-talet, när Peo Olsson extraknäckte som DJ, som han behövde lite fräcka T-shirtar. Han gjorde en hemsida och började sälja. Målet då var att få ihop till en semesterresa en gång om året till honom och hans, numera, fru.

Sedan tog det fart:

– Varje månad dubblade vi omsättningen, säger han.

Peo Olsson tror att tajmningen var ytterligare en anledning till att Shirtstore lyckats så bra.

– Vi var väldigt tidiga med det vi gjorde. Vi var i princip först på bollen i vår nisch.

Men problemen hopade sig snabbt. När Shirtstore gjorde parodier på kända företagsloggor hörde 20 storföretag som McDonalds, Adidas och Volvo av sig med hot om stämningar. Volvos krav på ersättning var 5 miljoner kronor.

Det blev en hel del sömnlösa nätter för Peo Olsson. Nu landade ersättningen på 70 000 kronor till slut.

– Men det var så jädrans jobbigt. Då bestämde vi oss för att antingen skiter vi i det här eller så blir vi seriösa.

De satsade på den seriösa vägen och köpte i stället exklusiva licenser från storföretag. I dag har de kontrakt med alla stora filmbolag i Hollywood.

– Vi handlar från grossister också och för tre år sedan såg jag fräcka tröjor från TV-serien Sons of Anarchy som jag knappt visste vad det var, bara att det var fräcka tröjor. Jag tog in dem, la ut dem i webbshoppen – och de tog slut på bara några dagar. Det slutade med att jag tog kontakt med Fox och fick rättigheter till att trycka upp T-shirtar själv, mot att de får royalty.

En annan väg till framgång är att lägga marknadsföringspengarna på rätt typ av annonsering, menar Peo Olsson. Shirtstore lägger i dag en stor del av omsättningen på marknadsföring – och allt till Google.

– De får en miljon kronor av oss och man kan tycka att det är för jävligt – men det kostar pengar att tjäna pengar. Men det gäller att satsa på rätt saker. I dag lägger vi all marknadsföring online. Dels för att det är extremt mätbart, dels för att vi säljer allt på nätet. På nätet är kunden bara ett klick från ett köp.

Peos recept på framgång:

  1. GÖR KUNDEN NÖJD
    – En missnöjd kund kan sprida hur mycket sörja som helst på nätet. Håll dina leveranstider och svara snabbt. Mejlar du vår kundtjänst i dag har du oftast svar inom en timme, men aldrig senare än ett dygn.
  2. ANNONSERA RÄTT
    – Vi använder Google Adwords där du kan gå till botten med vem som gör köpet och hur personen har hamnat i din butik. Det är ett stort hjälpmedel för oss i marknadsföringen.
  3. FOKUSERA PÅ INKOMSTER
    – Mitt fokus har alltid legat på att sälja, sälja, sälja. Vi har strax över 100 000 kunder och har levererat över en miljon T-shirtar. Kundkretsen växer just nu medan vi pratar. Vår snittorder är liten, men vi gör många små affärer.

MISSA INTE! Vår e-handelsskola i fem avsnitt som du hittar här!

Prenumerera på Driva eget här! 

 

Artikel uppdaterad 2015-04-21