Fredagsmys: Så gick tacos från total flopp och kris till glödhet succé – lärdomarna du kan dra

Ebba Arnborg

Publicerades: 25 oktober, 2024
Foto av: AdobeStock

Santa Maria satsar nu över en halv miljard kronor på nya texmex-fabriker i Europa. Men när de lanserade tacos i Sverige blev starten oväntat svår. Det som nu är synonymt med fredagsmys, började som en affärsmässig besvikelse, med år av förluster. Så, hur vände de?

Santa Maria gick nyligen ut med nyheten att de bygger ut fler fabriker i Europa, och Texmex är idag för många ett självklart inslag i fredagsmyset. Men vägen till succén var allt annat än spikrak. Faktum är att produkterna var nära att dras tillbaka från butikshyllorna.

När Santa Marias texmex-förpackningar 1991 tog steget ut i butikerna var företagets egen säljkår skeptisk. Den här typen av varor stod nämligen still i hyllorna. Marknaden dominerades dessutom redan av Old El Paso och Casa Fiesta.

– Vi kom in som trea och var tvungna att gå ut stenhårt, vi satsade enormt på marknadsföring, säger Lars-Olof Mattsson, Santa Marias dåvarande vd till Expressen.

Gensvaret från konsumenterna blev dock svalt. Trots intensiva kampanjer och provsmakningar var texmex ingen ekonomisk succé de första åren. De gick i förlust i hela sex år innan det vände. Men till slut lönade sig uthålligheten – försäljningen ökade.

– Vi såg att vi började få tillväxt och då var det bara att pumpa på, säger Lars-Olof Mattsson till Expressen.

I dag har Santa Maria passerat Old El Paso och är störst i Sverige på texmex. Dessutom har de expanderat till stora delar av Europa. Vad var nyckeln?

– Vi siktade in oss på unga personer och familjer och var snabba att lansera tortillan, det är en del i framgången, säger Lars-Olof Mattsson till Expressen.

4 Framgångsnycklar att inspireras av

  1. Tålamod och långsiktighet: Att satsa långsiktigt på en idé kan vara avgörande, särskilt när en ny produkt kräver tid att vinna acceptans.
  2. Anpassa efter målgruppens kultur: Genom att koppla tacos till fredagsmys lyckades Santa Maria skapa en emotionell koppling till den svenska familjehelgen.
  3. Våga ändra och optimera produkten: Företaget förnyade ständigt sina produkter utifrån kundrespons, vilket bidrog till framgången.
  4. Hitta rätt målgrupp och produkt: Att Santa Maria satsade på unga och familjer och var snabba att lansera tortillan bidrog till framgången.
  5. Satsa på innovation och expansion: Att expandera både i produktutbud och geografiska marknader är en nyckel till att bibehålla konkurrenskraften på lång sikt.