Så förenklar du din administration

17 juni, 2019

Administration kan sluka många av företagarens dyrbara timmar. Och visst är det frustrerande när tid du helst av allt vill lägga på försäljning och produktutveckling går åt till att exempelvis följa upp obetalda fakturor.

Men med hjälp av enkla digitala lösningar kommer administrationskrånglet spara tid till det du egentligen vill göra.

Smarta lösningar och smidiga rutiner är det nya svarta och något som allt fler företagare söker. Enligt en rapport från Telia och Nepa jobbar hela 67 procent av de stora företagen aktivt med nya digitala lösningar för att göra verksamheten mer konkurrenskraftig och för småföretagare är motsvarande siffra 41 procent.

– Företagare idag har inte tid med krångliga system. Det måste gå snabbt och lätt.

Du ska inte ens behöva ha någon erfarenhet av fakturering, utan med rätt system ska du kunna skicka iväg din första faktura någonsin på tio minuter, säger Vanja Linder på Intrum.

Hon är produktägare för Intrums nya småföretagartjänst Intrum Billify, som är resultatet av flera års arbete för att hitta en lättarbetad och enkel lösning på det problem som många företagare möter: tidskrävande faktureringsprocesser och onödigt utdragna inkassoärenden.

– För oss har det varit viktigt att ta fram det som inte funnits tidigare – en helhetslösning.

En tjänst som hjälper dig från att du skickar första fakturan till att du får in pengar – oavsett sätt. Det kan handla om att din kund betalar fakturan direkt, via inkasso eller att du säljer din faktura. Vi har förstått att en småföretagare gärna har hela processen i ett flöde, det fixar vi hos oss, säger Vanja Linder.

För Intrum är det viktigt att vara lyhörd inför sina kunder och anpassa tjänsten efter dem. Prio har varit ett komplett faktureringsprogram och inkassotjänst och fokus för utvecklarna har varit ett lätthanterligt verktyg som ligger rätt i tiden.

– Redan från första skissen har vi velat skapa en tjänst för småföretagare, som är billig och snabb och som du kan komma igång med på fem minuter. Vi har gjort jättemycket research och undersökt hur vi kan göra något som kunderna vill ha. Vi har gjort produkten lite billigare och lyft fram våra styrkor, säger Vanja Linder.

– Våra kunder vill jobba snabbt och därför måste vi jobba snabbt.

Användaren ska själv välja vilka delar som hen vill använda och betalar också bara när de används.

Utskick av fakturor, koll på inbetalningar och automatiska påminnelser sköts helt och hållet i Billify. Den viktiga, personliga kontakten med din kund underlättas genom att du kan svara på din kunds frågor direkt i fakturaflödet.

– Som företagare är du så himla beroende av att hålla en god relation med din kund, men samtidigt måste du få betalt.

Vårt varumärke och vår erfarenhet är en försäkring om att den del av dialogen med din kund som kan hamna hos oss, det vill säga inkasso, görs på ett ödmjukt sätt. Annars hade vi inte funnits på marknaden i 100 år, säger Vanja Linder.

Passa på att testa fakturering via Billify – gratis fram till sista september 2019!
Läs mer och signa upp dig för tjänsten här.
Ange kampanjkod: Foretagare


Vanjas tre tips för att förenkla din administration:

1. Satsa på webbfakturor – för dig och miljön
Nästan en miljard pappersfakturor skickas fortfarande i Sverige varje år. Om dessa istället skulle skickas digitalt skulle ett utsläpp på 37 000 ton koldioxid försvinna. Webbfakturor sparar dessutom värdefull tid för dig som företagare och garanterar att du följer de nya lagkrav som reglerar fakturahantering.

2. Skapa korrekta fakturor
När du väl slutfört ett jobb vill du bara skicka iväg fakturan, eller hur?
För att maximera chanserna att få rätt betalt i tid och för att kunden ska få all information som behövs är en bra och pålitlig faktura ett måste. Den skapar du lätt i Billify.

3. Använd en digital tjänst som sparar timmar – och kronor
Att hålla koll på om du har fått betalt, skicka påminnelser om du inte fått det och kanske inkassokrav, tar tid och kraft. Genom att använda dig av Billify får du allt i ett, automatisk påminnelse när fakturan förfallit och inkasso av marknadens mest erfarna partner om du skulle behöva i ett lätthanterligt verktyg.

Läs mer om hur inkasso fungerar här >>


Passa på att testa fakturering via Billify – gratis fram till sista september 2019!
Läs mer och signa upp dig för tjänsten här.
Ange kampanjkod: Foretagare




Foto av: ADOBE STOCK
Riksbankens nya rapport: Här är största risken för ekonomin
Bild saknas
Foto av: Adobe Stock
Undvik missar i anställningsavtal – ladda ner mall här