Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ekonomi & Skatt

5 superåtgärder för företagets ekonomi i Coronakrisen

Anton Ullenius 8 maj, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
ekonomi och pengar

Foto: ekonomi och pengar

Corona-krisen har satt stor press på många av landets företagare som nu jobbar hårt för att hålla sig över ytan. Det finns såklart ingen mirakelkur men här kommer 5 superåtgärder som verkligen kan göra skillnad.

Lämna preliminär inkomstdeklaration för 2019

Många företag har redan lämnat in en preliminär inkomstdeklaration för 2020 för att få ner preliminärskatten. Det färre tänker på är att det även kan vara fördelaktigt att lämna in en sådan för 2019. Om du har betalat för mycket preliminärskatt under föregående år kan du få tillbaka det redan nu. 

Få ner hyresbetalningarna

Hyran är en stor utgift för många företag, speciellt under dessa tider när många företag har svårt att täcka de fasta kostnaderna. Här är några saker du kan göra för att skjuta på och få ner hyran:

– Många företag har lyckats förhandla med hyresvärden att få betala hyran månadsvis i förskott istället för kvartalsvis. Det gör stor skillnad för likviditeten.

– Vissa har också fått hyresvärden att gå med på att dra av viss del av hyran från inbetald deposition

– Staten har kommit med stöd för hyresnedsättning för vissa branscher. Se över om ditt företag täcks av detta. Då bör hyresvärden vara mer benägen att gå med på hyressänkning under april-juni. Stödet söks av hyresvärden i efterhand så det är inte för sent även om du har betalat hyran redan. 

Regeringen presenterade också under Valborg ett ”omsättningsstöd”, som ger företag som drabbats hårt stöd för fasta kostnader, däribland hyra. 

Skjut på utbetalning av ägarlöner till den 1:a nästa månad

Som ägare i bolag kan du enklare justera när du betalar ut din lön. Genom att skjuta på lönebetalningen i 6-7 dagar och betala ut lönen den 1:a varje månad istället för den 25:e, skjuter du på betalningen av arbetsgivaravgifter och löneskatt med en hel månad. Detta eftersom skatten ska betalas månaden efter löneutbetalningen. Om du tillämpar stödet för korttidsarbete bör du dock undersöka att detta inte påverkar möjligheterna till stöd. 

Gör en likviditets- och resultatprognos

I dessa tider är det extra viktigt att ha bra underlag för att fatta strategiska beslut. Genom att upprätta en prognos för likviditeten och resultatet kan du testa olika scenarion och få en bättre förståelse för din verksamhet och potentiella framtidsutsikter.

Hur länge klarar jag mig? Vad händer om jag blir av min bästa kund? Behöver jag säga upp personal eller skala ner min verksamhet? När behöver jag upprätta kontrollbalansräkning?

Håll koll på formalian – annars kan du bli personligt ansvarig

Om det visar sig att bolaget inte kommer klara sig är det viktigt att ha formalian på plats för att undvika att styrelsen blir ansvarig för bolags skulder. Om företagets eget kapital understiger halva det registrerade aktiekapitalet bör styrelsen upprätta en kontrollbalansräkning och kalla till extra bolagsstämma för att besluta om att bolaget ska försöka återställa hela aktiekapitalet eller om bolaget ska likvideras. 

I kristider kan det vara lockande att prioritera vissa fordringsägare framför andra. Detta är dock ett borgenärsbrott som styrelsen och VD kan ställas till svars för, så det är viktigt att behandla alla fordringsägare lika. Hyra och skatt är det dock tillåtet att prioritera framför andra betalningar.

Bonustips: Företagsrekonstruktion

Det är mycket prat om konkurser men inte lika mycket om rekonstruktioner. Företagsrekonstruktion är till för företag som har ekonomiska problem men möjlighet att överleva på sikt. Företaget ansöker om rekonstruktion hos tingsrätt och vid godkännande utses en rekonstruktör.

I en rekonstruktion fryser företaget sina betalningar av skulder och ern överenskommelse träffas med fordringsägarna om reducering av skulderna. Under denna tid löper verksamheten på medan rekonstruktören tillsammans med styrelsen och VD vidtar åtgärder som ska få bolaget på fötter igen.

Bonustipset är därför att se till att ansöka om rekonstruktion i tid. Detta kan vara en möjlighet att rädda ditt bolag.

Anton Ullenius Frågor och svar om korttidsarbete
Anton Ullenius ger dig smarta tips som hjälper företagets ekonomi i Coronakrisen

Artikeln är skriven av Anton Ullenius, grundare av redovisningsbyrån Trimero

Anton Ullenius är medgrundare till Trimero, en snabbväxande redovisningsbyrå med 19 anställda som tror på kombinationen av digital redovisning och analog kärlek. Trimero är en ung, lättrörlig redovisningsbyrå som anpassar sina tjänster efter kundernas behov. Detta genom att dra nytta av digitaliseringens fulla kraft samtidigt som de agerar mänskligt bollplank för företagare inom alla möjliga frågor som kan dyka upp. 

Om du har fler frågor om korttidsarbete får du gärna kontakta Trimero. Du hittar kontaktuppgifter på trimero.se och kan följa deras blogg som de uppdaterar löpande med nyheter, tips och guider.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.