Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bästa SEO-tipsen: Så hamnar du överst i Google

27 augusti, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Lyckas med sökmotoroptimeringNär det gäller att lyckas med digital marknadsföring och hitta nya kunder via webben är sökordsoptimering något av det viktigaste du kan satsa på.

Det handlar om att hamna högst upp i Google när kunden söker efter det du kan hjälpa till med.

Det är lättare än du tror! Till din hjälp finns det massor av tips. Här har jag sållat ut det viktigaste till en grundkurs för att lyckas med sökmotoroptimering:

Steg 1. Välj rätt sökord


 

Det är svårt att bli bäst på allt. För att nå högst upp i sökresultatet är första steget att välja vid vilka sökningar. Satsa på några sökord eller fraser.

Det kan vara både enstaka eller flera ord, eller hela sökfraser, fler och fler sökningar på Google görs i form av en fråga. Har du en webbshop för skor kan det till exempel vara ”skor”, ”skor online” eller ”Var hittar jag billiga skor online?”.

Här är mina bästa tips för att välja rätt:

1. Utgå från kunderna
Tänk igenom vilka dina kunder är. Vad skulle just de skriva i Googles sökfält när de letar efter svar där dina tjänster kan hjälpa dem? Varför inte fråga befintliga kunder vad de skulle söka på?

2. Väg in konkurrensen
Försök välja ord som många söker på men där inte de allra största företagen med mest muskler försöker vinna samma ord.

3. Använd Googles verktyg
Gissa inte bara. Google har flera bra verktyg där du kan hitta vad som är populärt att söka på.

Google Trends listas populära sökningar. Du kan också skriva in sökord och se hur populära de är, jämföra med andra sökfraser och få förslag på liknande söktermer – för att kunna välja det som flest söker på. Obs: siffrorna är inte antal sökningar utan ett tal för att visa popularitet jämfört med andra liknande sökningar.

Du kan även hitta sökord med hjälp av Googles annonsverktyg Adwords. Vill du inte annonsera så behöver du inte fullfölja registreringen. Börja skapa ett konto och skriv under ”sökord” in dina, då ser du hur många sökningar som görs på dem och kan klicka på knappen ”mer liknande” som dyker upp om du för musen över sökordet för att få förslag på andra liknande sökord. Har du redan ett konto kan du välja ”sökordsplaneraren” under ”verktyg” i menyn.

 

Steg 2. Anpassa ditt innehåll


 

När du har valt just dina sökord gäller det att göra allt för att Google ska förknippa din sida med dem. Skapa därför innehåll kring dina sökord. För att lyckas med din sökordsoptimering tänk på följande tips:

1. Jobba aktivt med texterna
Använd sökorden i rubrik och ingress på alla undersidor. Självklart ska orden även ingå i brödtexten, mycket, ju högre upp i texten desto viktigare.

Se dock upp så att du inte använder sökorden FÖR mycket. Då kan Google tolka din sajt som en nonsens-sida som bara försöker locka trafik och du åker ner i sökresultaten. En tumregel är att ditt innehåll ska kännas naturligt och intressant. Vilket givetvis också är viktigt för dina besökare.

2. … och glöm inte dina bilder!
Döp även dina bilder till relevant sökord. Detta snappas upp av Google – och du kan få träffar även i Googles bildsök. Har du möjlighet att skriva in en alt-text för varje bild i ditt CMS-system så skriv in dina sökord även här.

 

Steg 3. Få besök och länkar från andra


 

Det viktigaste för Google är att leverera bra och relevanta sökresultat, det är hela deras affärsidé. Därför prioriteras sajter som Google bedömer att andra verkar tycka är bra. Det vill säga sajter med många besökare som stannar länge, och som många tipsar om genom att länka till. Därför är den här delen jätteviktig:

1. Se till att få mycket besök till sidan
Be släkt och vänner besöka sidan. Länka till den så ofta som möjligt, till exempel från pressmeddelanden och i botten av alla mejl. Gör inte missen att du exempelvis gör en film, lägger upp den på youtube och länkar dit – utan infoga allt innehåll på din sajt och länka till det där.

2. Be andra länka till din sajt
Be vänner, samarbetspartners eller kunder länka till dig, kanske i utbyte för en länk tillbaka? Eller dela med dig av intressanta tips inom ditt område och låt andra få lägga upp delar av innehållet med en länk till dig.

3. Dela din sajt i sociala medier
Att dela din sajt på sociala medier (glöm inte Google+ som Google av förklarliga skäl prioriterar!) har blivit oerhört viktigt. Dels kan det ge besök, dels räknas det som flera länkar till din sajt. Dessutom blir även inläggen i sociala medier träffar i sökresultatet, som folk kan klicka in på och sedan vidare till dig...

4. Få besökare att dela
Få även andra att dela din sajt i sociala medier, med hjälp av ”dela”-knappar. Addthis är ett gratisverktyg för detta där du också får statistik över hur mycket ditt innehåll delas.

5. Se över din länkstruktur
Länkar till en sida ger den alltså högre ranking, det gäller även mellan sidor på din sajt. Satsar du extra mycket krut på en sida se till att den länkar till alla undersidor som också ska dyka upp för samma sökord – så smittas de av huvudsidans SEO-boost. Och omvänt, se till att ha länkar till din huvudsida på alla undersidor så ökar SEO:n för den.

 

Steg 4. Se över det tekniska


 

Även hur din sajt är byggd tekniskt är viktigt för din ranking. Här är några saker du kan göra:

1. Använd Google webmaster tools
Registrera dig och ladda upp en sajtkarta i Googles webmaster tools, se om du får felmeddelanden eller förslag där som du kan åtgärda.

2. Mobilanpassa sajten
Se till att din sajt är mobilanpassad, annars kan den ranka sämre vid sökningar från mobiltelefoner. Läs mer här.

3. Se till att sidan är snabb
En sajt som tar lång tid att ladda in kommer Google välja att visa längre ner i sökresultatet. Så se till att du till exempel inte har för stora bilder och ställ krav på dina tekniska leverantörer.

 

Steg 5. Följ upp – och skruva vidare


 

För att veta om dina ansträngningar gör nytta eller om du behöver byta ord eller skruva vidare på texter måste du följa upp dina sökningar statistiskt. Det gör du med fördel i Googles statistikverktyg analyticsLäs min grundkurs till Google analytics här.

Under fliken "förvärv" i Google analytics välj "all trafik" -> "kanaler" -> "organic search" så kan du under ”sökord” se vilka sökord som ger mest trafik och under ”källa” vilken sökmotor. Använder du Google webmaster tools har du tillgång till dem i Google analytics under fliken ”förvärv” -> "sökmotoroptimering”.

 

Steg 6. Komplettera eventuellt med adwords


 

Kanske vill du även lägga lite budget på att annonsera vid sökresultatet i Google? Läs mer om hur du lyckas med det här.

 

Jag hoppas du har fått smak på sökordsoptimering och hittat något tips du kan dra nytta av. Fler tips kommer framöver, och har du frågor så ställ dem gärna som en kommentar! Vill du ha mejl när jag uppdaterar bloggen? Mejla ebba.arnborg@gmail.com.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.