Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bästa SEO-tipsen: Så hamnar du överst i Google

27 augusti, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Lyckas med sökmotoroptimeringNär det gäller att lyckas med digital marknadsföring och hitta nya kunder via webben är sökordsoptimering något av det viktigaste du kan satsa på.

Det handlar om att hamna högst upp i Google när kunden söker efter det du kan hjälpa till med.

Det är lättare än du tror! Till din hjälp finns det massor av tips. Här har jag sållat ut det viktigaste till en grundkurs för att lyckas med sökmotoroptimering:

Steg 1. Välj rätt sökord


 

Det är svårt att bli bäst på allt. För att nå högst upp i sökresultatet är första steget att välja vid vilka sökningar. Satsa på några sökord eller fraser.

Det kan vara både enstaka eller flera ord, eller hela sökfraser, fler och fler sökningar på Google görs i form av en fråga. Har du en webbshop för skor kan det till exempel vara ”skor”, ”skor online” eller ”Var hittar jag billiga skor online?”.

Här är mina bästa tips för att välja rätt:

1. Utgå från kunderna
Tänk igenom vilka dina kunder är. Vad skulle just de skriva i Googles sökfält när de letar efter svar där dina tjänster kan hjälpa dem? Varför inte fråga befintliga kunder vad de skulle söka på?

2. Väg in konkurrensen
Försök välja ord som många söker på men där inte de allra största företagen med mest muskler försöker vinna samma ord.

3. Använd Googles verktyg
Gissa inte bara. Google har flera bra verktyg där du kan hitta vad som är populärt att söka på.

Google Trends listas populära sökningar. Du kan också skriva in sökord och se hur populära de är, jämföra med andra sökfraser och få förslag på liknande söktermer – för att kunna välja det som flest söker på. Obs: siffrorna är inte antal sökningar utan ett tal för att visa popularitet jämfört med andra liknande sökningar.

Du kan även hitta sökord med hjälp av Googles annonsverktyg Adwords. Vill du inte annonsera så behöver du inte fullfölja registreringen. Börja skapa ett konto och skriv under ”sökord” in dina, då ser du hur många sökningar som görs på dem och kan klicka på knappen ”mer liknande” som dyker upp om du för musen över sökordet för att få förslag på andra liknande sökord. Har du redan ett konto kan du välja ”sökordsplaneraren” under ”verktyg” i menyn.

 

Steg 2. Anpassa ditt innehåll


 

När du har valt just dina sökord gäller det att göra allt för att Google ska förknippa din sida med dem. Skapa därför innehåll kring dina sökord. För att lyckas med din sökordsoptimering tänk på följande tips:

1. Jobba aktivt med texterna
Använd sökorden i rubrik och ingress på alla undersidor. Självklart ska orden även ingå i brödtexten, mycket, ju högre upp i texten desto viktigare.

Se dock upp så att du inte använder sökorden FÖR mycket. Då kan Google tolka din sajt som en nonsens-sida som bara försöker locka trafik och du åker ner i sökresultaten. En tumregel är att ditt innehåll ska kännas naturligt och intressant. Vilket givetvis också är viktigt för dina besökare.

2. … och glöm inte dina bilder!
Döp även dina bilder till relevant sökord. Detta snappas upp av Google – och du kan få träffar även i Googles bildsök. Har du möjlighet att skriva in en alt-text för varje bild i ditt CMS-system så skriv in dina sökord även här.

 

Steg 3. Få besök och länkar från andra


 

Det viktigaste för Google är att leverera bra och relevanta sökresultat, det är hela deras affärsidé. Därför prioriteras sajter som Google bedömer att andra verkar tycka är bra. Det vill säga sajter med många besökare som stannar länge, och som många tipsar om genom att länka till. Därför är den här delen jätteviktig:

1. Se till att få mycket besök till sidan
Be släkt och vänner besöka sidan. Länka till den så ofta som möjligt, till exempel från pressmeddelanden och i botten av alla mejl. Gör inte missen att du exempelvis gör en film, lägger upp den på youtube och länkar dit – utan infoga allt innehåll på din sajt och länka till det där.

2. Be andra länka till din sajt
Be vänner, samarbetspartners eller kunder länka till dig, kanske i utbyte för en länk tillbaka? Eller dela med dig av intressanta tips inom ditt område och låt andra få lägga upp delar av innehållet med en länk till dig.

3. Dela din sajt i sociala medier
Att dela din sajt på sociala medier (glöm inte Google+ som Google av förklarliga skäl prioriterar!) har blivit oerhört viktigt. Dels kan det ge besök, dels räknas det som flera länkar till din sajt. Dessutom blir även inläggen i sociala medier träffar i sökresultatet, som folk kan klicka in på och sedan vidare till dig...

4. Få besökare att dela
Få även andra att dela din sajt i sociala medier, med hjälp av ”dela”-knappar. Addthis är ett gratisverktyg för detta där du också får statistik över hur mycket ditt innehåll delas.

5. Se över din länkstruktur
Länkar till en sida ger den alltså högre ranking, det gäller även mellan sidor på din sajt. Satsar du extra mycket krut på en sida se till att den länkar till alla undersidor som också ska dyka upp för samma sökord – så smittas de av huvudsidans SEO-boost. Och omvänt, se till att ha länkar till din huvudsida på alla undersidor så ökar SEO:n för den.

 

Steg 4. Se över det tekniska


 

Även hur din sajt är byggd tekniskt är viktigt för din ranking. Här är några saker du kan göra:

1. Använd Google webmaster tools
Registrera dig och ladda upp en sajtkarta i Googles webmaster tools, se om du får felmeddelanden eller förslag där som du kan åtgärda.

2. Mobilanpassa sajten
Se till att din sajt är mobilanpassad, annars kan den ranka sämre vid sökningar från mobiltelefoner. Läs mer här.

3. Se till att sidan är snabb
En sajt som tar lång tid att ladda in kommer Google välja att visa längre ner i sökresultatet. Så se till att du till exempel inte har för stora bilder och ställ krav på dina tekniska leverantörer.

 

Steg 5. Följ upp – och skruva vidare


 

För att veta om dina ansträngningar gör nytta eller om du behöver byta ord eller skruva vidare på texter måste du följa upp dina sökningar statistiskt. Det gör du med fördel i Googles statistikverktyg analyticsLäs min grundkurs till Google analytics här.

Under fliken "förvärv" i Google analytics välj "all trafik" -> "kanaler" -> "organic search" så kan du under ”sökord” se vilka sökord som ger mest trafik och under ”källa” vilken sökmotor. Använder du Google webmaster tools har du tillgång till dem i Google analytics under fliken ”förvärv” -> "sökmotoroptimering”.

 

Steg 6. Komplettera eventuellt med adwords


 

Kanske vill du även lägga lite budget på att annonsera vid sökresultatet i Google? Läs mer om hur du lyckas med det här.

 

Jag hoppas du har fått smak på sökordsoptimering och hittat något tips du kan dra nytta av. Fler tips kommer framöver, och har du frågor så ställ dem gärna som en kommentar! Vill du ha mejl när jag uppdaterar bloggen? Mejla ebba.arnborg@gmail.com.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.