Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Se upp! Se här om du drabbas av Googles megaförändring

16 april, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Från den 21 april kan din sajt helt plötsligt synas sämre vid Google-sökningar från mobiler. Vartannat svenskt företag drabbas. Så här skyddar du dig.

Nu genomför Google en riktigt stor förändring från den 21:a april som kan påverka din hemsidas sökresultat i mobiltelefoner.

– De har slagit på stora trumman. Det vanligaste är att de inte berättar om förändringar, och om de gör det är det i så fall efteråt. Den här gången gick de ut två månader tidigare och sa att det blir jättestort, säger Michael Wahlgren, VD och grundare på Pineberry, som jobbar med sökmotormarknadsföring.

Nyheten är att Google nu kommer att premiera mobilvänliga hemsidor när någon gör en sökning från en mobiltelefon. Det innebär att om din hemsida inte är mobilanpassad så kommer den att synas sämre när någon gör en Google-sökning i mobilen– och någon konkurrent som har en mobilanpassad sida kan passera dig i sökresultatet.

– Är din bransch väldigt konkurrensutsatt kommer du att drabbas mer, speciellt om dina konkurrenter har mobilanpassade sajter, säger Michael Wahlgren.

Samtidigt surfar allt fler från mobiler – var tredje av de cirka 45 miljoner googlingar som vi gör i Sverige varje dag sker från en mobil. Ändå är bara varannan svensk kommersiell sajt mobilanpassad idag, enligt en undersökning som Pineberry nyligen gjorde bland 350 hemsidor i varierande storlek.

– Det gäller även stora riktigt kända sajter. Jag blev lite förvånad faktiskt, jag hade trott att det skulle vara fler. För du träffar ju nästan inte någon företagare som inte har smartphone så de måste ju ha testat sin sajt i mobilen, säger Michael Wahlgren.

Anledningen till att Google genomför förändringen tror Michael Wahlgren är just att mobiltrafiken ökar.

– Google slog igenom för att man kom till så relevanta sajter. Tänk om du googlar på mobilen och så kommer du till sajter som inte fungerar i mobilen. Då blir Googles verktyg värdelöst och så tappar de intäkter, säger han.

Så Googles förändring kan ge dig en anledning att få ändan ur vagnen att göra något åt din sajt om den inte är mobilanpassad, menar Michael Wahlgren.

– Gå in på din hemsida på mobilen och gör det du vill att dina kunder ska göra. Är det krångligt eller svårt att läsa är det nog dags att göra något åt. Huvudsaken är ju all trafik inte bara den från Google, säger han.

Men se upp för bolag som uppmanar dig att köpa deras produkter med motiveringar som att din sajt annars kommer att ignoreras helt.

– Google kan inte visa sökresultat som inte alls har med saken att göra, du kommer alltså inte att försvinna helt utan snarare flyttas ner i sökresultatet. Hur mycket beror på om de andra sökträffarna har mobilvänliga sajter, säger Michael Wahlgren.

Fakta:
  • Det påverkar bara Googlesökningar från mobilen. Då kommer sidor med relevant innehåll som är mobilvänliga rankas högre än sidor med relevant innehåll som inte är anpassade för mobiler.
  • Google kommer inte att ignorera din sida.
  • Detta påverkar inte din adwords-annonsering.
  • Hinner du inte mobilanpassa till den 21:a april så tyder allt på att du kan korrigera efteråt.
  • Google baserar sitt sökresultat per sida inte per sajt. Du kan alltså välja att anpassa några och avvakta med resten.
Här är Michael Wahlgrens tips:1. Se om du är mobilvänlig: Googla ditt namn i en mobil så ser du om etiketten ”mobilvänlig” dyker upp före texten i sökresultatet eller inte. Så här ser det till exempel ut om man googlar på "driva eget" från en mobil:

mobilanpassad2. Om du inte är mobilvänlig: Utred hur detta påverkar dig konkret. Hur stor del av din trafik kommer från Google och via mobil? Se hur mycket försäljning, kontaktförfrågningar eller det just du är ute efter som du får via mobiler. Se vad du eventuellt kommer att missa – eller motsatt: vad du kan vinna.

3. Kontakta den som byggde din sajt och fråga om de har möjlighet att hjälpa dig och om de har något tips. Har du exempelvis Wordpress kan det ofta vara väldigt enkelt att mobilanpassa så att det passerar Googles krav.

4. Vill du forska vidare själv finns två lite mer avancerade och bra verktyg som visar om du är mobilvänlig och ger tips på vad du kan korrigera för att bli det:

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Hur får jag bäst villkor när företaget ska låna pengar?

Att hitta rätt finansiering för ditt företag kan vara en tidskrävande och komplicerad process. Att jämföra räntor, avgifter och villkor mellan olika långivare tar tid, och utan full insyn riskerar du att betala mer än nödvändigt.

toborrow_logo
Toborrow 10 mars, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Lånevillkor

Foto: toborrow

Men det finns smarta sätt att förenkla processen och samtidigt säkerställa att du får de bästa möjliga villkoren. Här lär vi dig hur!

Bästa tipset direkt! Genom att samla flera långivare på ett ställe sparar du tid och får en bättre överblick över de olika alternativen. Istället för att själv ansöka hos flera banker och kreditgivare kan du med hjälp av exempelvis Toborrow göra en enda ansökan och låta flera aktörer konkurrera om att ge dig de bästa villkoren. Nice va!

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

5 smarta tips för att säkra bästa lånevillkoren för ditt företag

1. Jämför alltid flera lånealternativ

Banker och långivare erbjuder olika villkor beroende på din bransch, omsättning och kreditvärdighet. Genom att jämföra olika erbjudanden kan du få ett bättre förhandlingsläge och undvika dolda avgifter.

2. Ha koll på ditt kreditbetyg

Ett starkt kreditbetyg ger dig tillgång till lägre räntor och fördelaktigare villkor. Se till att din kreditupplysning är korrekt, betala räkningar i tid och håll nere skuldsättningen för att förbättra din kreditvärdighet. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning).

3. Förstå dina finansieringsbehov

Lån är inte alltid den bästa lösningen. Ibland kan leasing eller factoring vara mer kostnadseffektivt och ge ditt företag bättre kassaflöde. Toborrow kan fungera som ett bollplank för att hjälpa dig hitta den finansieringslösning som passar ditt företag bäst.

4. Var förberedd med rätt dokumentation

Företag med tydliga och välordnad ekonomi har större chans att få bättre lånevillkor. Ha redo balans- och resultaträkningar, affärsplan och budget för att visa att du har kontroll över din ekonomi.

5. Förhandla aktivt

Många företagare accepterar första bästa erbjudande, men det finns ofta utrymme att förhandla. Använd de konkurrerande erbjudanden du får genom Toborrow för att få fram de allra bästa villkoren.

Hur fungerar Toborrow?

Toborrow står på din sida, inte bara för att säkerställa att du får de bästa lånevillkoren, utan även för att hjälpa dig hitta rätt finansieringslösning för just ditt företag. Oavsett om du behöver ett lån, leasing eller factoring kan vi guida dig genom processen och koppla dig till de rätta långivarna.

Vill du veta mer om hur du kan optimera ditt företags finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig och se till att du får bästa möjliga villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.