Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Gör inte som Postnord – bädda in dina kunder i trygghet

1 december, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Hitta nya kunder

Foto: Hitta nya kunder

Vårda relationerna är nyckeln till framgång i företaget. Faktiskt så viktigt att kundnöjdheten kan komma i andra rummet. Men se upp så att du inte gör samma miss som Postnord …

En servicetekniker med hela södra Sverige som sitt distrikt tycker att han har världens roligaste jobb. Anledningen: ”Kunderna är glada när jag kommer och glada när jag går!”

Uppenbarligen vet man på hans företag hur man sköter sina kundkontakter, och det är mycket troligt att deras goda rykte gör att försäljningen av teknisk apparatur stiger. Kunderna vet att den dag de behöver service, kan de ringa till teknikern. De vet också att han kommer att lösa problemet inom kort.

LÄS OCKSÅ: Gör kunden till din bästa säljareMen läser man akademiska texter om kundvård blir man förvånad. Det är nämligen inte säkert att service är så viktigt för alla företag. I en studie från 2006 häpnar författarna över flygbolaget Ryan Airs stigande lönsamhet, trots att personalens bemötande snarast har en ”couldn’t care less-approach” till kunderna. Och faktum är att många reser med Ryan trots detta. De låga priserna och flygtiderna får helt enkelt avgöra ibland.

Enligt en uppsats från Lunds Universitet tycks det finnas en generationsskillnad i synen på service. De som tillhör generation Y (alltså födda 1982–2003) upplever att service är mindre viktigt än de som kallas baby boomers (födda efter andra världskriget). Däremot är varumärket viktigt för generation Y. Det innebär att ett starkt varumärke kan tjäna som kundvård.

LÄS OCKSÅ: Så säljer du mer till samma kundÄven om det går bra för Ryan Air är det inget alternativ för de flesta småföretagare att följa exemplet och sänka priserna till bottennivå. I stället får man se till att 1) öka antalet kunder och/eller 2) göra de befintliga nöjdare, så att de återkommer oftare och betalar mer.

Vilket man ska satsa på först är givet. Det finns forskning som visar att det kostar mellan fem och tio gånger mer att skapa en ny kund jämfört med att behålla en gammal. Eftersom så mycket av dagens marknadsföring sker mun-till-mun, det vill säga i sociala medier, kan det till och med vara rationellt att satsa allt på befintliga kunder och hoppas på att dessa sprider ordet, så att de nya strömmar till utan att företagaren behöver anstränga sig.

Så hur vårdar man då sina kundkontakter? Svaret är att det gör man inte. Man vårdar sina kundrelationer.

För några år sedan undersökte ett antal studenter vid KTH hur företag gör detta i praktiken. De djupintervjuade ett antal stora företag, och deras slutsatser kan bli till goda råd även för mindre företagare.

Här är några:
  • Skapa kundrelationen med hjälp av tät kommunikation och skräddarsydda lösningar.
  • När en relation väl är etablerad, fördjupa den med fler skräddarsydda lösningar och erbjudanden. Då binder du kunden närmare företaget och kunden känner större lojalitet.
  • Samla information om kunderna kontinuerligt under hela förloppet. Det ger dig grunden till att ytterligare fördjupa relationen.
Se punkterna som i en cirkel där den sista lika gärna kan vara den första. Utan information och kännedom om kunden kan du inte jobba på relationen. Å andra sidan – har du inte kunden än, är det svårare att samla information.

Ett av de företag som KTH-studenterna djupintervjuade var Postnord, ett företag som just nu är utsatt för mycket stort missnöje från sina kunder. Den intervjuade på Postnord uppgav att företaget vårdar sina kundrelationer genom att tilldela varje kund en personlig säljare. Här är det lätt att se hur fel den tanken kan slå – det är leveranserna som är Postnords svaga punkt. Dem har säljaren ingen kontroll över.

LÄS OCKSÅ: 5 smarta verktyg som gör dig vän med kundenTrygghet är ett ord som återkommer i kundrelationssammanhang. Nästan alla företag behöver bädda in sina kunder i trygghet. Driver man ett apotek, behöver kunderna veta att de får rätt läkemedel. Är man it-konsult behöver kunden känna trygghet i att datorerna fungerar som de ska. Elektrikerns kunder vill vara säkra på att elen är rätt kopplad och absolut ingen vill känna att man riskerar att bli lurad.

Som företagare finns det också anledning att tänka igenom vilka kunder man egentligen vill ha. Som Driva Eget har beskrivit tidigare är det vanligt att bara 20 procent av kunderna står för 80 procent av lönsamheten. Övriga kunder kanske snarast utgör en hämsko på företagets utveckling genom att ta tid och resurser i anspråk.

Inom vissa branscher kan det vara mycket viktigt att kunderna passar ihop. Du kanske har en resebyrå som ordnar gruppresor? Här är det extra viktigt att ha så mycket information som möjligt om kunderna, för att resorna ska bli så lyckade som möjligt. Är de någorlunda i samma ålder och med samma intressen?

LÄS OCKSÅ: Så får du fler kunder med GoogleNågot som ytterligare talar för hur viktigt det är att vårda sina kundrelationer är detta: Enligt en finsk studie är det vanligt att missnöjda kunder ändå fortsätter att återkomma till en leverantör. Varför? Just det – vissa goda relationer. Fråga alla som aldrig någonsin byter frisör eller tandläkare.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.