Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & lönsamhet

Gör inte som Postnord – bädda in dina kunder i trygghet

1 december, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Hitta nya kunder

Foto: Hitta nya kunder

Vårda relationerna är nyckeln till framgång i företaget. Faktiskt så viktigt att kundnöjdheten kan komma i andra rummet. Men se upp så att du inte gör samma miss som Postnord …

En servicetekniker med hela södra Sverige som sitt distrikt tycker att han har världens roligaste jobb. Anledningen: ”Kunderna är glada när jag kommer och glada när jag går!”

Uppenbarligen vet man på hans företag hur man sköter sina kundkontakter, och det är mycket troligt att deras goda rykte gör att försäljningen av teknisk apparatur stiger. Kunderna vet att den dag de behöver service, kan de ringa till teknikern. De vet också att han kommer att lösa problemet inom kort.

LÄS OCKSÅ: Gör kunden till din bästa säljareMen läser man akademiska texter om kundvård blir man förvånad. Det är nämligen inte säkert att service är så viktigt för alla företag. I en studie från 2006 häpnar författarna över flygbolaget Ryan Airs stigande lönsamhet, trots att personalens bemötande snarast har en ”couldn’t care less-approach” till kunderna. Och faktum är att många reser med Ryan trots detta. De låga priserna och flygtiderna får helt enkelt avgöra ibland.

Enligt en uppsats från Lunds Universitet tycks det finnas en generationsskillnad i synen på service. De som tillhör generation Y (alltså födda 1982–2003) upplever att service är mindre viktigt än de som kallas baby boomers (födda efter andra världskriget). Däremot är varumärket viktigt för generation Y. Det innebär att ett starkt varumärke kan tjäna som kundvård.

LÄS OCKSÅ: Så säljer du mer till samma kundÄven om det går bra för Ryan Air är det inget alternativ för de flesta småföretagare att följa exemplet och sänka priserna till bottennivå. I stället får man se till att 1) öka antalet kunder och/eller 2) göra de befintliga nöjdare, så att de återkommer oftare och betalar mer.

Vilket man ska satsa på först är givet. Det finns forskning som visar att det kostar mellan fem och tio gånger mer att skapa en ny kund jämfört med att behålla en gammal. Eftersom så mycket av dagens marknadsföring sker mun-till-mun, det vill säga i sociala medier, kan det till och med vara rationellt att satsa allt på befintliga kunder och hoppas på att dessa sprider ordet, så att de nya strömmar till utan att företagaren behöver anstränga sig.

Så hur vårdar man då sina kundkontakter? Svaret är att det gör man inte. Man vårdar sina kundrelationer.

För några år sedan undersökte ett antal studenter vid KTH hur företag gör detta i praktiken. De djupintervjuade ett antal stora företag, och deras slutsatser kan bli till goda råd även för mindre företagare.

Här är några:
  • Skapa kundrelationen med hjälp av tät kommunikation och skräddarsydda lösningar.
  • När en relation väl är etablerad, fördjupa den med fler skräddarsydda lösningar och erbjudanden. Då binder du kunden närmare företaget och kunden känner större lojalitet.
  • Samla information om kunderna kontinuerligt under hela förloppet. Det ger dig grunden till att ytterligare fördjupa relationen.
Se punkterna som i en cirkel där den sista lika gärna kan vara den första. Utan information och kännedom om kunden kan du inte jobba på relationen. Å andra sidan – har du inte kunden än, är det svårare att samla information.

Ett av de företag som KTH-studenterna djupintervjuade var Postnord, ett företag som just nu är utsatt för mycket stort missnöje från sina kunder. Den intervjuade på Postnord uppgav att företaget vårdar sina kundrelationer genom att tilldela varje kund en personlig säljare. Här är det lätt att se hur fel den tanken kan slå – det är leveranserna som är Postnords svaga punkt. Dem har säljaren ingen kontroll över.

LÄS OCKSÅ: 5 smarta verktyg som gör dig vän med kundenTrygghet är ett ord som återkommer i kundrelationssammanhang. Nästan alla företag behöver bädda in sina kunder i trygghet. Driver man ett apotek, behöver kunderna veta att de får rätt läkemedel. Är man it-konsult behöver kunden känna trygghet i att datorerna fungerar som de ska. Elektrikerns kunder vill vara säkra på att elen är rätt kopplad och absolut ingen vill känna att man riskerar att bli lurad.

Som företagare finns det också anledning att tänka igenom vilka kunder man egentligen vill ha. Som Driva Eget har beskrivit tidigare är det vanligt att bara 20 procent av kunderna står för 80 procent av lönsamheten. Övriga kunder kanske snarast utgör en hämsko på företagets utveckling genom att ta tid och resurser i anspråk.

Inom vissa branscher kan det vara mycket viktigt att kunderna passar ihop. Du kanske har en resebyrå som ordnar gruppresor? Här är det extra viktigt att ha så mycket information som möjligt om kunderna, för att resorna ska bli så lyckade som möjligt. Är de någorlunda i samma ålder och med samma intressen?

LÄS OCKSÅ: Så får du fler kunder med GoogleNågot som ytterligare talar för hur viktigt det är att vårda sina kundrelationer är detta: Enligt en finsk studie är det vanligt att missnöjda kunder ändå fortsätter att återkomma till en leverantör. Varför? Just det – vissa goda relationer. Fråga alla som aldrig någonsin byter frisör eller tandläkare.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.