Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ekonomi & Skatt

Sänkta arbetsgivaravgifter under Coronakrisen – så här fungerar det

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 10 april, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Sänkta arbetsgivaravgifter under Corona

Foto: Sänkta arbetsgivaravgifter under Corona

Under perioden 1 mars – 30 juni 2020 sänks arbetsgivaravgifter för svenska företag så att enbart ålderspensionsavgiften betalas. Det innebär i praktiken att den normala arbetsgivaravgiften på 31,42 procent minskar med 21,21 procent, eftersom ålderspensionsavgiften är 10,21 procent.

Sammanfattning av förslaget om sänka arbetsgivaravgifter och egenavgifter

  • Företaget kan få sänkta arbetsgivaravgifter med upp till 5 300 kronor per månad och anställd. Detta gäller löner upp till 25 000 kronor per månad.
  • Förslaget gäller för upp till 30 anställda (även om ditt företag har fler anställda).
  • Skattelättnaden gäller under fyra månader, från 1 mars till 30 juni 2020.
  • Arbetsgivaravgiften sänks men tas inte bort helt – ditt företag ska fortfarande betala ålderspensionsavgiften.
  • För att hjälpa Sveriges enskilda näringsidkare föreslås en motsvarande sänkning av egenavgifterna.

Vilka företag gäller sänkningen av arbetsgivaravgifter?

Sänkningen kommer att gälla för upp till 30 anställda i respektive företag, och endast på den del av lönen som inte överstiger 25 000 kronor per månad. På den del som överstiger 25 000 kronor per månad betalas fulla arbetsgivaravgifter.

Nedsättningen gäller oavsett hur många anställda företaget har. Ett företag med exempelvis 500 anställda får alltså nedsättning för 30 anställda.

Det innebär att företag kan få skattelättnader med upp till 5 300 kronor per månad och anställd, vilket underlättar för företag som drabbats av ett plötsligt inkomstbortfall samtidigt som lönekostnader finns kvar.

Kan nedsättningen användas av alla bolagsformer?

Ja, det finns ingen begränsning så länge företaget eller organisationen är registrerad arbetsgivare. Även egenföretagare (enskild firma) kan använda nedsättningen på egenavgifterna.

Gäller nedsättningen ideella organisationer?

Ja, om organisationen är arbetsgivare och har anställda.

Kan företaget välja vilka anställda de gör nedsättningen för?

Vilka anställda som ska omfattas av nedsättningen är det upp till företaget (arbetsgivaren) själv att avgöra. Det innebär troligen att företag i första hand kommer att välja dem som har 25 000 kronor eller mer i ersättning per månad, för att få maximalt stöd.

Tips: Så överlever ditt företag Coronakrisen – lyssna på våra bästa tips i podden Business Hacks

Ställs det något krav på typ av anställning?

Nej, det finns inget krav på anställningens omfattning. Det innebär att såväl heltid, deltid som timanställning omfattas av nedsättningen.

Den som inte är anställd omfattas inte. Det innebär exempelvis att nedsättningen inte gäller för ersättningar till uppdragstagare, till exempel styrelseledamöter eller inhyrda konsulter.

Vad gäller för lön som överstiger 25 000 kronor i månaden?

Nedsättningen gäller lön eller annan ersättning upp till 25 000 kronor per månad och anställd. Om månadslönen för den anställde är högre än så ska arbetsgivaren betala hela arbetsgivaravgiften, och löneavgiften, på den del som överstiger 25 000 kronor.

När börjar sänkta arbetsgivaravgifter att gälla och hur länge?

Nedsättningen av arbetsgivaravgifter och egenavgifter (enskild firma) är tillfällig. Den kommer enligt förslaget att gälla utbetalningar som görs under perioden 1 mars - 30 juni 2020.

Med andra ord kommer de att gälla för arbetsgivardeklarationerna för mars, april, maj och juni 2020.

Vi har redan lämnat arbetsgivardeklaration för mars, vad gör vi då?

Om du redan har lämnat arbetsgivardeklarationen för mars kommer du att behöva rätta den inlämnade deklarationen för att kunna få de lägre avgifterna.

Skatteverket uppmanar alla arbetsgivare att vänta med att lämna arbetsgivardeklarationerna till dess att reglerna har trätt i kraft, det vill säga den 6 april. Arbetsgivardeklarationen för mars ska ha kommit in till Skatteverket senast den 14 april.

Kommer det gå att kombinera korttidsarbete med sänkta arbetsgivaravgifter?

Ja, den tillfälliga nedsättningen av arbetsgivaravgifterna gäller alla arbetsgivare. Det innebär att även företag som erhållit statligt stöd för nystartsjobb, korttidsarbete eller andra stödåtgärder får ta del av nedsättningen.

Hur får mitt företag ta del av nedsättningen rent praktiskt?

I individuppgiften i arbetsgivardeklarationen sätts ett kryss i ruta 062 på individuppgiften ”Reducerad avgift först anställd”.

Genom krysset i ruta 062 på individuppgiften kommer ersättningar upp till 25 000 kronor per betalningsmottagare att ingå i avgiftsunderlaget för enbart ålderspensionsavgift på 10,21 procent.

Prata med din redovisningsbyrå så hjälper de dig med detta. Rapporteringen (som Driva Eget uppfattar den) tyder på att den “borttagna delen” av arbetsgivaravgiften inte behöver betalas in av arbetsgivaren, utan företaget registrerar att den inte ska betalas in (till skillnad från många andra förslag som sker retroaktivt).

Vad gäller för enskilda näringsidkare (enskilda firmor)?

För att ge en motsvarande lättnad till enskilda näringsidkare föreslås även en nedsättning av egenavgifterna. För enskilda näringsidkare innebär förslaget att ingen annan avgift än ålderspensionsavgiften och två tredjedelar av de övriga egenavgifterna och den allmänna löneavgiften ska betalas under 2020.

Hur mycket sparar mitt företag på sänkta arbetsgivaravgifter?

Eftersom ålderspensionsavgiften på 10,21 procent inta dras bort blir sänkningen 21,21 procent (arbetsgivaravgiften är normalt 31,42 procent). Detta gäller alltså bara på lönesummor på upp till 25 000 kronor och för maximalt 30 anställda per företag.

Vi gör antagandet att ditt företag har fem anställda inklusive dig själv. Din lön är 35 000 kronor och lönen för samtliga anställda är 22 000 kronor.

Din lön: Företaget får bara sänkning på delen upp till 25 000 kronor. Det innebär att din arbetsgivaravgift sänks med 5 303 kronor (25 000 * 0,2121)

Dina anställdas lön: Företaget får sänkning på hela lönen föra alla fyra anställda på 22 000 kronor per person. Det innebär att arbetsgivaravgiften sänks med 4 666 kronor (22 000 * 0,2121) per anställd.

Så här hjälper Driva Eget dig att klara Corona-krisen – våra bästa guider och lösningar

Hitta nya kunder i Corona-krisen: I Facebook-gruppen "Välj en småföretagare" kan du hitta nya kunder i Coronakrisen

Läs:Nytt krispaket för företagare – lättare att få a-kassa och stöd under Coronakrisen

Läs:Vi förklarar regeringens första Coronapaket för företagare – här är allt du behöver veta 

Läs:Så räddar du ditt företag från Coronaviruset – 12 avgörande steg

Vilka företagare kan använda korttidspermittering?Så här fungerar det.



ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.