Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Kalkyler

Räkna ut RoI – Return on Investment

ROI betyder Return on Investment. På svenska brukar vi säga ”avkastning på investeringar”. ROI används för att beräkna avkastning och för att jämföra resultat på olika sorters investeringar. I vår kalkyl nedan kan du räkna ut RoI på olika investeringar.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 20 januari, 2025 3 minuters läsning
ROI

Return on Investment är ett vanligt sätt att beräkna avkastning på börsen, vid investeringar och vid olika typer av satsningar i ett företag.

Hur räknar man ut RoI – Reurn on Investment?

Enklast gör du det förstås i vår RoI-kalkyl nedan – men först kan det vara smart att förstå hur beräkningen går till.

ROI (Return on Investment) räknas ut genom att dela det totala nettoresultatet med den totala kostnaden (din insats). Svaret blir ett procenttal som visar avkastningen i %.

Exempel på RoI-uträkning: Om du investerar 100 000 kronor och efter tre år får tillbaka totalt 200 000, då är bruttoresultatet 200 000 kronor och ditt nettoresultat 100 000 kronor (200 000 (bruttoresultatet) – 100 000 (insatsen) = 100 000 kr).

Om nettoresultatet är positivt kallas det för nettovinst. Och ett negativt nettoresultat kallas således för nettoförlust.

Beräkna RoI – Return on Investment

Räkna först ut vilket nettoresultat du har. Bruttoresultat – Kostnad = Nettoresultat
Använd sedan kalkylen för att räkna ut ditt RoI – Return of Investment. Nettoresultat / Kostnad = ROI (%)


Disclaimer
De kalkyler som Driva Eget tillhandahåller är utformade för att underlätta och ge vägledning för företagare. Vi rekommenderar dock att du alltid dubbelkollar resultaten med en redovisningsbyrå eller andra relevanta experter om du behöver exakta och tillförlitliga svar anpassade till din specifika situation.

Har du förslag på förbättringar? Hör gärna av dig till oss på support@driva-eget.se.


Fler exempel på RoI

Här är ytterligare ett exempel på när du kan använda RoI – Return on Investment – som ett smart verktyg för att se lönsamhet.

Ditt företag investerar 200 000 kronor i sociala medier-annonsering. Kampanjen genererar 350 000 kr i ny försäljning.

Du använder RoI-formeln och får du följande kalkyl:
(350 000 – 200 000)/200 000 = 0,75 x 100 = RoI på 75 procent
(du använder *100 för att få RoI i procent)

Så för varje krona du investerat i kampanjen får du en krona tillbaka och sedan ytterligare 75 öre per investerad krona (detta exempel förutsätter att du inte har några övriga kostnader på intäkten).



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.