<![CDATA[]]>

”Man måste vara tävlingsinriktad”

Camilla Björkman

Publicerades: 16 februari, 2010

Från att tillverka lådbilar som sjuåring till att starta bemanningsföretagen Poolia och Uniflex – här berättar Björn Örås, Sveriges Entrepreneur of the Year, hur du som småföretagare får ditt företag att växa.

Närmare 700 galaklädda gäster samlades i Blå Hallen i Stockholms stadshus när revisionsföretaget Ernst & Young delade ut sitt prestigefyllda pris Entrepreneur of the Year i dagarna. Bland stenhård konkurrens blev det Björn Örås, grundaren till bland annat bemanningsföretagen Poolia och Uniflex samt golfbanan Bro Hof Golf, som kammade hem förstapriset. Här ger han Driva Egets läsare sina nycklar till framgång.

Hur började du som entreprenör?
– Sju år gammal köpte jag barnvagnshjul för 2,50 och byggde lådbilar som jag sålde för 5 kronor. Det var en lönsam affär på den tiden.

Du grundade först bemanningsföretaget Poolia och sedan Uniflex. Hur knäckte du affärsidén från början?
– Ett av de företag jag har drivit – från musikagentur till resebyrå och tidningsförlag – var ett marknadsföringskonsultbolag. Där hade jag ett uppdrag för bemanningsföretaget Teamwork, nuvarande Manpower, som bara hyrde ut sekreterare, telefonister och receptionister. Jag insåg då att man borde göra motsvarande för ekonomer – är det något som inte får upphöra på ett företag är det fakturering och löneutbetalning. Det ledde till att jag 1989 startade Ekonompoolen, vilket ledde till Teknikerpoolen, som sedan blev så många pooler att de slogs samman. I maj -97 döptes det om till Poolia.

Vilken drivkraft är viktigast när man ska starta eget?
– Att den som driver företag för att tjäna pengar kan lika gärna lägga ner. Sannolikheten för att lyckas är i min bedömning väldigt liten. Du måste verkligen tycka om att driva företag, och de produkter och tjänster som du jobbar med.

Hur går man från småföretagare till att ha tusentals anställda?
– Det är ett svårt steg att gå från att göra allt själv till att jobba genom andra personer. Bara på Poolia och Uniflex har jag sammanlagt 5 500 anställda – det finns ingen möjlighet att vara med överallt. För att klara det, och vara en framgångsrik entreprenör, tror jag att du behöver följande egenskaper:

  1. Förmågan att ta initiativ och få saker gjorda. Att du kan göra något av dina idéer.
  2. Att kunna anställa rätt personer och lyckas behålla dem. Det gäller att få dina anställda att dela din vision. De ska känna att företaget är lika mycket deras.
  3. Att vara tävlingsinriktad. Som företagare konkurrerar du varje vecka, varje dag och varje timme. Försök därför inte att undvika konkurrens – lär dig gilla det!