<![CDATA[Foto:Istock]]>

Så skriver du hela årets blogginlägg – på en vecka

Ebba Arnborg

Publicerades: 8 augusti, 2016

Har du en lugnare period nu innan hösten drar igång? Ägna en vecka åt att skriva nyhetsbrev och blogginlägg för ett helt år, så att du kan koncentrera dig på din kärnverksamhet i höst. Det är fullt möjligt – och kanske resulterar det i en bok. Här ger författarcoachen sina bästa tips.

Foto: Alan Howard

Ann Ljungberg. Foto: Alan Howard

Du som företagare har mycket att vinna på att skriva om ditt expertområde i exempelvis bloggformat. Det menar författarcoachen Ann Ljungberg.
– Det kan ge mycket mer än en helsidesannons i en tidning. Det är lättare att starta en säljkonversation när kunden redan vet vem du är.

Tänk på att ge en bra presentation av det du kan hjälpa till med. Att ge bort din kunskap gratis ska du inte vara rädd för – tvärtom, menar Ann.
– Ta med övningar, sådant som kunden kan tänka ”det här kan jag ju fixa själv”. Ofta behöver kunden stöd för att ta punkterna och göra det till något perfekt. Så på sikt vill läsarna få hjälp av dig som expert. Kanske gå en kurs eller anlita dig som konsult eller coach. Se det som en del av hela ditt expertispaket, säger hon.

Använd också bloggen för att dra trafik till din hemsida. Se till att bloggläsarna kan skriva upp sig på att få mejl från dig. Använd sedan bloggen för att få material till ett nyhetsbrev. Du kan lägga in bara en ingress från bloggen och länka vidare till den.
– Då får du kunderna till din hemsida och de kan se alla saker som du erbjuder där.

Dessutom kan du få hela höstens blogginlägg gjorda på en vecka, menar Ann. Hon håller ”Content bootcamp” där småföretagare under en kursvecka skapar material för upp till ett år av nyhetsbrev, blogginlägg och marknadsföringsmaterial.

Ett års nyhetsbrev och blogginlägg på en vecka, hur är det möjligt? Här är Anns tips:

1. Gör en kalender.
Bestäm först hur ditt år ska se ut. Vilka produkter ska du sälja? Vilka tjänster? Vilka stora evenemang ska du vara med på?

2. Skapa nyhetsbrevsrubriker.
Lista rubriker som passar i nyhetsbreven utifrån kalendern. Vet du exempelvis att du ska börja sälja en produkt i september kan du ha ”teasers” flera veckor innan och en stor artikel vid lansering.

3. Tänk artiklar inte annonser.
Skriv historier, med hinder och motgångar, men en lösning i slutet – inspireras av sagor. Det gör det lättare för läsarna att ta till sig ditt budskap. Även kåserier och krönikor är bra. Berätta varför kunden ska använda dina produkter och tjänster. Skriv om lyckade resultat från andra användare.

4. Lista kundfrågor.
Vill du fylla på med tips så utgå från vilka frågor du brukar få från kunder eller potentiella kunder. Skriv ner så många som du bara kan komma på och så använder du ditt nyhetsbrev eller blogg för att besvara de frågorna. Spåna ner dem så snabbt som möjligt så kommer frågorna att föda nya frågor.

5. Sätt igång och skriv.
Gå igenom alla rubriker och skriv. Det ska inte behöva ta mer än tio minuter eller en kvart per artikel det är inga jättelånga grejer man vill läsa i bloggar och nyhetsbrev.

6. Utgå från kunden.
Kom ihåg att även om du berättar om din expertis ska det inte handla om dig utan om kunden och det kunden kan göra av det du har att erbjuda. Fundera över vem din idealkund är och skriv för dem. Vad vill de veta? Du behöver inte göra alla lyckliga.

7. Dela upp innehållet.
Märker du att något du skriver blir långt så gör en hel bloggserie av det. Då skapar du också förväntan. Säg att du vill lista sex olika steg. Då kan du beskriva ett steg per vecka. I slutet kan du ge bort en liten mini e-bok med alla inlägg. Och har du fler e-böcker i samma ämne blir det en bok till slut.

8. Lämna utrymme för att vara spontan.
Slutligen: Kom ihåg att det fortfarande finns rum för spontanitet. När du har huvuddragen för nyhetsbrevet klara kan du snabbt peta in fler tips och nyheter som dyker upp under året.

BONUS: När veckan är över och du skrivit din blogg ett tag har du mycket möjligt material till en bok. Du behöver inte vara orolig för att anses tjatig, menar Ann.
– De som tittar i din blogg och läser ditt nyhetsbrev har sällan fullt fokus så det är en tjänst för dina läsare att ge ut innehållet i bokform också.

För att ta steget från blogg till bok gäller det att göra en logisk ordning och fylla i luckor. Kanske behöver du komplettera med intervjuer med kunder och experter? Fylla på med övningar?

Fundera också på om du har kunder och försäljningskanal klar för att ge ut den själv, eller om du vill gå till ett förlag.
– Kontakta dem i så fall med idén, innehållsförteckning och tre kapitel. Nappar de på idén vill de gärna vara med och bestämma struktur. Så länge boken inte är skönlitterär, förstås.

Tidigare publicerad 5 juni 2015.