Sälja mer via nyhetsbrev – 5 bästa sätten att få klick kitchen writing down notes and working on a laptop

Sälja mer via nyhetsbrev – 5 bästa sätten att få klick

Karolina Östervald

Publicerades: 29 juni, 2022
Foto av: Adobe Stock

Sugen på att sälja mer via dina nyhetsbrev? Här ger vi dig de bästa råden för hur du får fler klick — och lyckas med dina nyhetsbrev.

Vad är ett nyhetsbrev? Idag är nyhetsbrev en del av många företags marknadsföringsstrategi. Brevet används för att informera och utbilda prenumeranterna om företagets produkter eller tjänster. Det kan också innehålla nyheter eller visa upp kunder eller personal. Att använda sig av nyhetsbrev är en fantastisk metod för att sprida kunskap, skapa lojalitet och driva trafik.

Genomtänkt strategi

Första steget för att skapa grymma nyhetsbrev och som därmed säljer mer – är att ta fram en genomtänkt strategi. Sätt dig ner och ta fram en långsiktigt marknadsföringsplan för dina nyhetsbrev. Det är viktigt att just din kund får rätt budskap vid rätt tillfälle. En bra idé är att dela upp sin strategi i följande tre delar:

Informera kunden

Börja med att tänka igenom hur du kan informera kunden om ditt företag och om din tjänst eller produkt. Vad är det ditt företag gör och varför ska man välja just er? Det är också viktigt att du ger kunden verktyg och chansen att kunna kontakta dig vid ett intresse. Ett tips är att lägga den informationen längst ner i ditt nyhetsbrev.

Jobba med marknadsföringen

Hitta sätt som aktivt marknadsför dina produkter eller tjänster i ditt nyhetsbrev. Välj att se denna säljdel som långsiktig – målet är att förstärka och bygga upp ditt varumärke så att kunden kommer ihåg dig. Ta fram konkreta bevis som visar fördelarna med din produkt eller tjänst. Ett tips är att ta med kundreferenser – det ökar förtroendet hos kunden. Se slutligen till att skapa ett engagemang som gör att kunden väljer att klicka sig vidare till just din hemsida – det är dit du vill att de slutligen ska landa!

Vad är målet?

Jo men målet är väl ändå att sälja? För att landa där så måste du ha bockat av tidigare steg för att kunden ska känna igen just dig och din produkt/tjänst. Det är med hjälp av den information du uppger som kunden slutligen ska ta beslutet och välja att köpa av just dig. Försök att hitta nya unika sätt att sälja på – och sälj utan att låta för säljande. Det ger en lättare ton till kunden.

Krångla inte till beställningen

Gör det riktigt enkelt för kunden att veta vart den ska beställa av dig. Här kan det vara kul om du är lite kreativ. Kanske kan man köpa direkt via nyhetsbrevet? Eller skickas man vidare till en återförsäljare eller direkt till din hemsida? Sky’s the limit!

Väck intresset

Se till att väcka intresset redan i ämnesraden för att öka chansen att kunden läser vidare. Försök att få till en rubrik som både är relevant men som också skapar en nyfikenhet.

Schysst layout

När din kund öppnar nyhetsbrevet har du inte många sekunder på dig att väcka intresset. Om din layout är rörig så flyttas fokus lätt från det du vill säga. Välj därför att inte göra ditt nyhetsbrev för mastigt utan se till att det finns exempelvis vita utrymmen för att göra det mer luftigt. Det bidrar till att det blir enklare för din kund att ta in innehållet – vilket i sin tur ökar både öppnings- och klickfrekvensen.

Visa att det går att lita på dig

Idag är nog du och din kund främlingar – men jobba dig fram till att bli deras vän. Ge ut kunskap och lösningar, men håll lite extra på godbitarna som endast du har svaret på. Arbeta aktivt med att skapa en god relation – det vinner du på i framtiden.

Läs också: Sälj mer via Linkedin – så här gör du och 5 grymma tips från experten