<![CDATA[]]>

Säkerhetskopiera din hårddisk – här är 7 saker att tänka på

Anders Thoresson

Publicerades: 4 augusti, 2015

Undvik att din allt ditt arbete försvinner när hårddisken kraschar – säkerhetskopiera den i tid. Här är sju viktiga råd när du gör det.

När kraschen sker, kontoret drabbas av brand eller datorn blir stulen är en fräsch säkerhetskopia skillnaden mellan katastrof och bara några timmars extra arbete. På en bra säkerhetskopia går det att ställa två huvudsakliga krav:

  • Den ska vara gjord så nyligen som möjligt.
  • Den ska finnas tillgänglig.

Av det första kravet följer att säkerhetskopieringen måste ske automatiskt. Annars blir den inte gjord tillräckligt ofta, och därmed är risken stor att mängder av information kommer att saknas den dagen du behöver säkerhetskopian.

Och för att leva upp till det andra kravet duger det inte att göra säkerhetskopian på en hårddisk som förvaras i samma hus som din dator. Vid brand eller inbrott är risken stor att båda går förlorade.

Här är sju viktiga råd för att skydda dig om katastrofen skulle ske.

 1) Välj mellan egen hårddisk eller molnet

Molntjänsterna har den stora fördelen att de lever upp till de två grundläggande kraven om automation och annan plats. En egen hårddisk ska du komma ihåg att koppla in i datorn och dessutom att flytta den när du är klar. Molntjänster som ofta får bra betyg i tester är Backblaze, Crashplan och Carbonite. Handlar det om riktigt stora datamängder kan däremot en egen hårddisk vara att föredra eftersom tiden det tar att ladda upp till molnet kan ställa till problem. Både hårddiskar och tjänster för säkerhetskopiering till molnet är förhållandevis små investeringar. Om innehållet i din dator är viktigt för ditt företag går det att kombinera molntjänst med egen hårddisk.

2) Använd dubbla diskar

Om du bestämmer dig för att göra säkerhetskopiorna till en egen hårddisk – överväg att köpa två. Då kan du alltid förvara en av dem på annan plats än datorn, även om du är på en tjänsteresa där du vill göra säkerhetskopior under tiden.

3) Säkerhetskopiera ofta

Du bör se till att det skapas säkerhets­kopior av nya och ändrade filer åtminstone en gång om dagen. Men beroende på vad ditt företag sysslar med kan det kanske till och med finnas anledning att göra dem oftare än så. Allt handlar om hur mycket arbete du har tid och möjlighet att göra om ifall det värsta skulle inträffa.

 4) Skydda dig mot egna misstag

Nya säkerhetskopior en gång i timmen kan vara ett effektivt skydd mot egna misstag, under förutsättning att du använder ett backupprogram som sparar äldre kopior. Kan vara bra att ha till hands om du till exempel efter några timmars jobb inser att du tänkt helt fel och vill börja om där du var på förmiddagen.

5) Använd inbyggda lösningar

Microsoft och Apple levererar sina operativsystem med inbyggda program för säkerhetskopiering. I Windows finns funktionen Säkerhetskopiering och återställning i alternativet System och underhåll i kontrollpanelen. Använder du OS X heter programmet Time Machine.

6) Testa återställning

När du väl fått i gång din automatiska säkerhetskopiering, glöm inte att testa att du också kan återställa filer så att du vet att det fungerar och hur du ska göra om du behöver i framtiden.

7) Kom ihåg: synkronisering är inte backup

Om du redan använder molntjänster som Dropbox eller Google Drive, tänk på att deras huvudsakliga användnings­område är att göra det enkelt att dela filer mellan dina prylar eller med kollegor. Det innebär bland annat att filer som raderas från hårddisken också försvinner från molnet.